Hej, har ett gammalt Empress järn/mangan-filter med avsyrning. Funkar fint, enda är att det elektromekaniska tiduret börjat krångla. Det stannar titt som tätt vilket gör att den automatiska backspolningen varannan natt inte fungerar längre. Knackar man på tiduret så tickar det igång, funkar obestämd tid men knappast mer än max ett par dygn sedan samma visa att det stannat.

Frågan är om det finns någon enkel fix för att få det att fungera igen, någon mirakelspray eller något… verkar vara en dyr affär att få det bytt och förmodligen inget man kan göra själv som lekman på vvs.

Några bilder på denna enhet som ser ut att vara från anno dazumal … minst :)

Gammaldags tidsstyrning på värmesystem med rör, kugghjul, och inställningsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av en mekanisk timer med programmeringsinstruktioner för regenerering och spoltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är uret mekaniskt förbundet med ventilen så kan det bli problem att ersätta det. Eller är det en elkontakt som startar upp motorn.
 
Testa med lite teflonspray.
 
Tack för svar!

Inte satt mig in i detalj i hur denna gamla relik fungerar men är näst intill övertygad om att det är en elförbindelse nerifrån tidursgrunkan i den svarta plastboxen med rattar och visare som aktiverar motorn i övre del av bilden.

Isolerat problemet till att det mekaniska tiduret i den svarta boxen utvecklat en tendens att stanna på sistone, klart och tydligt hörbart om tiduret tickar eller ej.

Visst, en knasig lösning skulle kunna vara att sätta en vibrator på tiduret som aktiveras säg vart tionde minut med en puls för att simulera min knackning för att väcka klockan... men det känns inte riktigt rätt :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Att det hjälper att knacka tyder ju på något av följande:
  • att nåt som rör sig inte vill göra det längre
  • att nån elektrisk anslutning börjat glappa.
Kolla om det är det sistnämnda. Någon gammal lödning som släppt? Möss som gnagt?

Om det är alternativ 1, så är frågan varför det inte gör det.
  • Damm eller smuts i maskineriet?
  • Nån plastdel som börjat bli sliten?
  • Börjar någon rörlig del bli för trög för att röra sig?
  • Sitter nån av skruvarna på bilden för hårt (eller för löst)?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Sätt en PLEJD CTR 01 så är problemet löst, samtidigt får man ett enkelt system att justera tiden.
Eller PLEJD-Rel-02 som är 2 separata timers i samma hölje.
[länk]
Det var ingen dum idé! Man ser ju klart och tydligt i bilden att det går två kablar till denna motordrivna ventil i övre del av bild. Ett relä av godtycklig art borde kunna styra detta.

Såvitt jag förstår, allt hela denna ålderdomliga men mekaniskt intrikata mekanism ska göra är att aktivera denna motorventil säg fem minuter varannnan natt.

Dvs man ersätter hela den undre delen med mekaniska tidur och skit med en modern lättstyrd elektronisk grej. Bara litet knipsande och kopplande, programmera upp i en app, ingen vvs alls. Brilljant.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ok nu har jag undersökt litet mer.

Finns en trafo som matar 24V växelspänning till denna gamla tidursenhet för backspolningen:
Etikett på en apparat: Tufvassons, Sigtuna, Sverige. Elektriska specifikationer, modellnummret, typ, skyddsklassning IP44.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva motorventilen för backspolningen ser ut så här, går på 24 V den också men oklart om det är växelspänning. Får mäta upp detta när jag varit hemma i stan och hämtat upp elverktygslådan.
Närbild på en metallkomponent med text och siffror, troligen del av en elektronisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske någon forummedlem vet hur det brukar vara inkopplat. Men planen är att skruva bort hela tidursdelen i nedre regionen på första bilden, koppla in motorn direkt på trafon. Sedan styra trafon och därmed spänningssättning av motorventilen via en Deltaco Smartplug jag har liggande, ställa aktivering kring 5 min varannan natt vid 4-tiden.

Jag får givetvis monitorera noga hur tiduret manövrerar motorn, kanske att det i själva verket är en likströmsmotor som ska ha rätt spänningsriktning i fasen öppning/stängning - då blir det en smula mer komplicerat men fortfarande lösbart.

Kul litet projekt detta!
 
Motorn är en helt vanlig 24 VAC 60 Hz ( amerikanare ) och det duger med vad som helst i trafo 24 VAC ca 1 amp. Hur många tampar till motorn, brukar var 3 st . 1 noll 1 fram 1 back, tveksamt om det skiftar noll/fas för att vända rotationen- Annars får du prova och skifta tåtarna
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det var ingen dum idé! Man ser ju klart och tydligt i bilden att det går två kablar till denna motordrivna ventil i övre del av bild. Ett relä av godtycklig art borde kunna styra detta.

Såvitt jag förstår, allt hela denna ålderdomliga men mekaniskt intrikata mekanism ska göra är att aktivera denna motorventil säg fem minuter varannnan natt.

Dvs man ersätter hela den undre delen med mekaniska tidur och skit med en modern lättstyrd elektronisk grej. Bara litet knipsande och kopplande, programmera upp i en app, ingen vvs alls. Brilljant.
Har du kollat lite mer på vad som styrs av programverket det jag har sett av liknande någon gång har två funktioner där ena är styrt av motorn på din bild och andra av en magnetventil på baksidan av armaturen. Det kan alltså vara lite mer än att bara köra motorn på tid som ska till och kanske kräver mer än en puck av enklaste sort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu har jag inte skruvat isär ännu men det tycks vara enbart två kablar till motorn. Jag får undersöka hur elektromekaniken spänningssätter dessa under spolningsfasen till/från, bör vara enkelt att replikera beteendet via några reläer el dyl oavsett hur den nu gör. Återkommer med slutrapport nästa vecka när jag fått med mig mina elgrejer och knipsat in nya lösningen.

Stort tack alla för inspirationen, känns klart lösbart detta till minimal kostnad! Deltaco Smartplug: den blev över från annat projekt, passar troligen perfekt här - redan kollat så den är fullt online i denna stuga, inga problem alls och man kan schemalägga in/urkoppling hur enkelt som helst ned till minutnivå.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du kollat lite mer på vad som styrs av programverket det jag har sett av liknande någon gång har två funktioner där ena är styrt av motorn på din bild och andra av en magnetventil på baksidan av armaturen. Det kan alltså vara lite mer än att bara köra motorn på tid som ska till och kanske kräver mer än en puck av enklaste sort.
Nej jag har inte hunnit med att dissekera mekanismen. Magnetventil baksida armatur har jag inte sett, möjligt att det finns. Vad skulle denna magnetventil ha för funktion? Hopplöst med så här pass gamla grejer, dokumentation svår att få fram.
 
Det motorn manövrerar är backspolningen via huvudventilen och magnetventilen renspolning efter backspolningen. Motorn i sig är inga konstigheter den går bara åt ett håll två trådar och 24 VAC. Du får kolla om det sitter någon mikrobrytare som stoppar motorn i rätt läge efter en cykel eller om nockarna för de två tiderna påverkar något rent mekaniskt på ventilen.

Oavsett kan du enkelt ordna något som ersätter programverket, om filtret är ok i övrigt kan det ju vara värt lite pyssel det är ju inga billiga pjäser direkt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Nu blev det mer komplicerat. Du har helt rätt GK100, det finns även en magnetventil med i mekanismen.
Närbild på mekanisk komponent med rör, sladdar och smutsansamlingar. Verkar vara industriell eller fordonsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den där motorventilen kunde jag se att det övre lilla kugghjulet snurrade sakta och påverkade det större kugghjulet under, men det blev ingen stor rörelse totalt kanske ett tiondels varv. Vid avslutningen av spolcykeln såg jag ingen återgång.

Närbild av en motor eller maskindel med metallkomponenter, skruvar och en vit plastdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta tyder kanske på att det inte bara är tiduret som är dåligt. Visst, när jag manuellt sätter igång spolcykeln via att vrida fram rätt tid på tiduret så spolas det klart och tydligt, men möjligt att den där motorventilen inte funkar som den ska den heller. Magnetventilen funkar som den ska, det är den som släpper på vattnet i spolcykeln.
 
Som sagt, blev litet mer komplicerat än jag först trodde. Tiduret manövrerar två ventiler; en backspolningsventil vilket är den jag visat, verkar fungera, samt en magnetventil som används i spolcykelns sista fas.

Anledningen till att jag tror båda dessa ventiler fungerar är att vattnet smakar mycket bra efter att jag manuellt kört igång en spolcykel, håller sig bra några dagar och sedan får jag manuellt sätta igång ny spolcykel eftersom tiduret stannar.

Jag hittade en liten manual för filtret och detta tidur, det är tydligt att spolcykeln omfattar två faser. En fas av returspolning som varar säg 5 minuter efter vad man ställt in, samt en fas av renspolning typ 5 min efter vad som ställts in.

Behöver litet vägledning om hur jag kan styra dessa två spolfaser via annat än tiduret. Visades tidigare i tråden en grej från Plejd som kanske kan programmeras att styra dessa två motorenheter på ett sätt som replikerar nuvarande beteende. Gissar att man utan problem kan använda denna Plejd-enhet till att styra ut 24V AC till respektive motorenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.