6 981 läst · 30 svar
7k läst
30 svar
Tidsuppskattning montera ned timmerhus
Så är det förstås, tar alltid längre tid än man tror när man stöter på överraskningar.Silver78 skrev:
Syllen tex, står bara på stenar. Lär finnas delar av syllen som inte mår bra då det varit obebott länge, kallt och rått. Funkar säkert bra så länge någon bor och eldar i huset.
Jag skulle gissa på en veckas arbete på fasaderna. Det enda du kan ta tillvara av dem är liter bräder som kan duga till betongformar då du skall gjuta ny sula att bygga på och så litet mer bräder att bygga tak på virkesstabbar med.
Fönster och dörrar ser fina ut. Fast de brukar sitta hårt då timran har sättnat och pressat ihop drivningen ovanpå karmen. Såga i drevet med tigersåg kan hjälpa. Vi rev fönster och dörrar ur ett lika stort hus på en dag på två man och då tog vi dem hela.
Plåttaket skall du ta vara på så du har att lägga som tak på stabbar eller att täcka väggarna med om uppmonteringen går långsamt. Använd säkerhetssele. Borde gå på högst en vecka.
Trödet under plåten brukar gå snabbast att riva med gripen på stockbilen. Tala med han som skall köra stockbilen.
Häll några ämbar vatten ovanpå och inuti kakelugnen och låt den stå några timmar så kan du plocka ned den själv. Märk upp kaklen på tejpbitar på framsidan. Innanmätet är skogsvägsfyllning.
Skorstenarna får stå tills timran är nere utom översta toppen där du kastar ned alla lösa stenar så ingen får dem i huvudet. Sedan kan du dra omkull muren och köra den som fyllning på någon skogsväg.
Denm maskinhyvlade innertakspanelen får du knappast loss hel. Frågan är om det finns något äldre innertak bakom att ta vara på. Annars kan man riva panelen med gripen då man plockar ned timran. Fyllningen får falla ned i grunden då golvet är borttaget på förhand.
Om du inte är snabb med uppmonteringen stansa in numrorna i aluminiumsplåtbitar och spika på stockändorna. Sprittusch bleks snabbt och det går lätt åt 200 eller 400 timmar i onödan på att pussla ihop en stomme med bortblekta märkningar.
Ta höjdmått från väggbandet ned till andra stockvarvet och slå in spikar där som märken. Då går det att sätta alla spikar på samma höjd på nya grunden och då blir huset rakt när det är uppmonterat. Förr var det vanligt att börja timra på lutande grund men man försökte få väggbandet plant.
Fönster och dörrar ser fina ut. Fast de brukar sitta hårt då timran har sättnat och pressat ihop drivningen ovanpå karmen. Såga i drevet med tigersåg kan hjälpa. Vi rev fönster och dörrar ur ett lika stort hus på en dag på två man och då tog vi dem hela.
Plåttaket skall du ta vara på så du har att lägga som tak på stabbar eller att täcka väggarna med om uppmonteringen går långsamt. Använd säkerhetssele. Borde gå på högst en vecka.
Trödet under plåten brukar gå snabbast att riva med gripen på stockbilen. Tala med han som skall köra stockbilen.
Häll några ämbar vatten ovanpå och inuti kakelugnen och låt den stå några timmar så kan du plocka ned den själv. Märk upp kaklen på tejpbitar på framsidan. Innanmätet är skogsvägsfyllning.
Skorstenarna får stå tills timran är nere utom översta toppen där du kastar ned alla lösa stenar så ingen får dem i huvudet. Sedan kan du dra omkull muren och köra den som fyllning på någon skogsväg.
Denm maskinhyvlade innertakspanelen får du knappast loss hel. Frågan är om det finns något äldre innertak bakom att ta vara på. Annars kan man riva panelen med gripen då man plockar ned timran. Fyllningen får falla ned i grunden då golvet är borttaget på förhand.
Om du inte är snabb med uppmonteringen stansa in numrorna i aluminiumsplåtbitar och spika på stockändorna. Sprittusch bleks snabbt och det går lätt åt 200 eller 400 timmar i onödan på att pussla ihop en stomme med bortblekta märkningar.
Ta höjdmått från väggbandet ned till andra stockvarvet och slå in spikar där som märken. Då går det att sätta alla spikar på samma höjd på nya grunden och då blir huset rakt när det är uppmonterat. Förr var det vanligt att börja timra på lutande grund men man försökte få väggbandet plant.
Stort tack!H heimlaga skrev:Jag skulle gissa på en veckas arbete på fasaderna. Det enda du kan ta tillvara av dem är liter bräder som kan duga till betongformar då du skall gjuta ny sula att bygga på och så litet mer bräder att bygga tak på virkesstabbar med.
Fönster och dörrar ser fina ut. Fast de brukar sitta hårt då timran har sättnat och pressat ihop drivningen ovanpå karmen. Såga i drevet med tigersåg kan hjälpa. Vi rev fönster och dörrar ur ett lika stort hus på en dag på två man och då tog vi dem hela.
Plåttaket skall du ta vara på så du har att lägga som tak på stabbar eller att täcka väggarna med om uppmonteringen går långsamt. Använd säkerhetssele. Borde gå på högst en vecka.
Trödet under plåten brukar gå snabbast att riva med gripen på stockbilen. Tala med han som skall köra stockbilen.
Häll några ämbar vatten ovanpå och inuti kakelugnen och låt den stå några timmar så kan du plocka ned den själv. Märk upp kaklen på tejpbitar på framsidan. Innanmätet är skogsvägsfyllning.
Skorstenarna får stå tills timran är nere utom översta toppen där du kastar ned alla lösa stenar så ingen får dem i huvudet. Sedan kan du dra omkull muren och köra den som fyllning på någon skogsväg.
Denm maskinhyvlade innertakspanelen får du knappast loss hel. Frågan är om det finns något äldre innertak bakom att ta vara på. Annars kan man riva panelen med gripen då man plockar ned timran. Fyllningen får falla ned i grunden då golvet är borttaget på förhand.
Om du inte är snabb med uppmonteringen stansa in numrorna i aluminiumsplåtbitar och spika på stockändorna. Sprittusch bleks snabbt och det går lätt åt 200 eller 400 timmar i onödan på att pussla ihop en stomme med bortblekta märkningar.
Ta höjdmått från väggbandet ned till andra stockvarvet och slå in spikar där som märken. Då går det att sätta alla spikar på samma höjd på nya grunden och då blir huset rakt när det är uppmonterat. Förr var det vanligt att börja timra på lutande grund men man försökte få väggbandet plant.
Några följdfrågor som dyker upp i mitt huvud..
* Är det så enkelt att kopiera måtten till ny grund som jag tror? Bara måtta yttermått och timrade innerväggar dvs
* Tar du tillvara T-gåtar?
* Hur brukar det gå med dymlingar, räkna med att tillverka nya eller?
* Om nu syllen går att återvända och lutar, antar jag att man ändå gör en plan ny grund och får jobba med långa kilformade plank under syllen för att få spikarna i stockvarv nr 2 i våg?
* Finns det i din värld något annat sätt än nytimra en dålig syll som måste bytas? Jag tänker om det är möjligt att skippa syll, halvera stockvarv 2 med motorsåg till en ny syll och nöja sig så. Trist på takhöjden bara. Enda alternativet är annars att hitta en som faktiskt kan timra. Jag har själv bara jobbat med timringar där vi fräste knutar med moderna knutfräs-maskin inne i varma lokaler, riktiga blockade stockar iaf men ej något hantverk.
* Sparar du på gammalt drev?
* Kakelugnen... antar att innanmätet måste måttas upp på något sätt osv. Rökkanaler dokumenteras. Tror den är en övermäktig uppgift tyvärr.
* Har du lyckats återvinna en trappa?
* Att låta timmerbilens klo riva det mesta av takets trädelar låter smart. Får fundera på det, säljaren tänker sig en ganska ren plats efter färdigt arbete och då känns det kanske oklokt att sopa ned det i källaren. Majbrasa kanske..
Jag börjar nästan tro att detta är görbart
Precis så enkelt men lita aldrig på att någonting är parallellt eller symmetriskt. Mät alltid båda väggarna och tro inte att någonting är i vinkel. Sedan huset är på plats ser ingen grunden uppifrån så den får vara hur skank den vill bara huset passar.
T-formade gåtar brukar bara passa på rätt plats så de skall numreras och tas tillvara. Det sparar mycket arbete.
Många dymlingar går av då man plockar ned timran. De som kommer loss hela brukar sitta fast i endera stocken och får följa med och används på nytt. De som går av ersätts med nya. Jag brukar tillverka åttakantiga dymlingar på metervara så det bara är att kapa av och slå dit. Avbrutna dymlingar brukar jag borra flera hål i med en mindre borr och så gräver jag bort resterna ur hålet med ett huggjärn.
Med tanke på att gamla huset sannolikt har mullbänkar så behöver du veta vad då skall ha för golvkonstruktion innan du börjar sätta upp timran. Om du skall ha isolerad trossbotten behövs det mer utrymme i höjdled så då kan det behövas ett underslag av till exempel fyrkantsågad 6x8 som läggs under timran.
Det dräller av fuskmetoder men det enda syllbytet som blir bra är att timra på riktigt. Såga timmer på två sidor till rätt tjocklek och timra av det. Ersätningstimret skall vara litet för högt så det finns material att ta bort där man behöver för att få passningen bra. Att lappa med återanvänt timmer från något annat hus är både svårt och arbetsdrygt så det skall man undvika om man inte är långtidsarbetslös och utan att göra på dagarna.
Undersidan på syllvarvet är ju inte plant utan hugget för att passa mot de ojämna stenarna. Enklaste sättet att få det rakt och plant är att montera ihop de två nedersta varven provisoriskt och kila upp det så höjdspikarna kommer i våg med varandra och så lägga en ribba på nya stenfoten och rita längs den på timret. Sedan såga efter strecket.
Med den erfarenheten du har tror jag att du på 5 dagars upplärning tillsammans med någon kunnig skulle kunna lära dig timra så pass att du klarar av det själv.
Gammalt drev är skräp. Vanligen "mysja" de det vill säga lade mossa mellan stockarna då de timrade. Senare drev de upp timran når det blev springor någonstans. De nyttjade alla möjliga material som drev. Allt från linblånor till utslitna strömmingsskötar och mattväft från utslitna trasmattor.
En yrkeskunnig kakelugnsmurare kan säkert fundera ut innanmätet själv bara du tar litet fotografier när du plockar ned ugnen. Mät diametern och höjden så bör det räcka.
Gamla trappor är sällan bra. Oftast stod ju vinden kall så de tyckte inte det var värt besväret att bygga en bekväm trappa dit upp. Enstaka bra gamla trappor finns men de flesta är skräp. Har du en bra trappa ta loss den i ett stycke.
T-formade gåtar brukar bara passa på rätt plats så de skall numreras och tas tillvara. Det sparar mycket arbete.
Många dymlingar går av då man plockar ned timran. De som kommer loss hela brukar sitta fast i endera stocken och får följa med och används på nytt. De som går av ersätts med nya. Jag brukar tillverka åttakantiga dymlingar på metervara så det bara är att kapa av och slå dit. Avbrutna dymlingar brukar jag borra flera hål i med en mindre borr och så gräver jag bort resterna ur hålet med ett huggjärn.
Med tanke på att gamla huset sannolikt har mullbänkar så behöver du veta vad då skall ha för golvkonstruktion innan du börjar sätta upp timran. Om du skall ha isolerad trossbotten behövs det mer utrymme i höjdled så då kan det behövas ett underslag av till exempel fyrkantsågad 6x8 som läggs under timran.
Det dräller av fuskmetoder men det enda syllbytet som blir bra är att timra på riktigt. Såga timmer på två sidor till rätt tjocklek och timra av det. Ersätningstimret skall vara litet för högt så det finns material att ta bort där man behöver för att få passningen bra. Att lappa med återanvänt timmer från något annat hus är både svårt och arbetsdrygt så det skall man undvika om man inte är långtidsarbetslös och utan att göra på dagarna.
Undersidan på syllvarvet är ju inte plant utan hugget för att passa mot de ojämna stenarna. Enklaste sättet att få det rakt och plant är att montera ihop de två nedersta varven provisoriskt och kila upp det så höjdspikarna kommer i våg med varandra och så lägga en ribba på nya stenfoten och rita längs den på timret. Sedan såga efter strecket.
Med den erfarenheten du har tror jag att du på 5 dagars upplärning tillsammans med någon kunnig skulle kunna lära dig timra så pass att du klarar av det själv.
Gammalt drev är skräp. Vanligen "mysja" de det vill säga lade mossa mellan stockarna då de timrade. Senare drev de upp timran når det blev springor någonstans. De nyttjade alla möjliga material som drev. Allt från linblånor till utslitna strömmingsskötar och mattväft från utslitna trasmattor.
En yrkeskunnig kakelugnsmurare kan säkert fundera ut innanmätet själv bara du tar litet fotografier när du plockar ned ugnen. Mät diametern och höjden så bör det räcka.
Gamla trappor är sällan bra. Oftast stod ju vinden kall så de tyckte inte det var värt besväret att bygga en bekväm trappa dit upp. Enstaka bra gamla trappor finns men de flesta är skräp. Har du en bra trappa ta loss den i ett stycke.
Låter kanon.H heimlaga skrev:Precis så enkelt men lita aldrig på att någonting är parallellt eller symmetriskt. Mät alltid båda väggarna och tro inte att någonting är i vinkel. Sedan huset är på plats ser ingen grunden uppifrån så den får vara hur skank den vill bara huset passar.
T-formade gåtar brukar bara passa på rätt plats så de skall numreras och tas tillvara. Det sparar mycket arbete.
Många dymlingar går av då man plockar ned timran. De som kommer loss hela brukar sitta fast i endera stocken och får följa med och används på nytt. De som går av ersätts med nya. Jag brukar tillverka åttakantiga dymlingar på metervara så det bara är att kapa av och slå dit. Avbrutna dymlingar brukar jag borra flera hål i med en mindre borr och så gräver jag bort resterna ur hålet med ett huggjärn.
Med tanke på att gamla huset sannolikt har mullbänkar så behöver du veta vad då skall ha för golvkonstruktion innan du börjar sätta upp timran. Om du skall ha isolerad trossbotten behövs det mer utrymme i höjdled så då kan det behövas ett underslag av till exempel fyrkantsågad 6x8 som läggs under timran.
Det dräller av fuskmetoder men det enda syllbytet som blir bra är att timra på riktigt. Såga timmer på två sidor till rätt tjocklek och timra av det. Ersätningstimret skall vara litet för högt så det finns material att ta bort där man behöver för att få passningen bra. Att lappa med återanvänt timmer från något annat hus är både svårt och arbetsdrygt så det skall man undvika om man inte är långtidsarbetslös och utan att göra på dagarna.
Undersidan på syllvarvet är ju inte plant utan hugget för att passa mot de ojämna stenarna. Enklaste sättet att få det rakt och plant är att montera ihop de två nedersta varven provisoriskt och kila upp det så höjdspikarna kommer i våg med varandra och så lägga en ribba på nya stenfoten och rita längs den på timret. Sedan såga efter strecket.
Med den erfarenheten du har tror jag att du på 5 dagars upplärning tillsammans med någon kunnig skulle kunna lära dig timra så pass att du klarar av det själv.
Gammalt drev är skräp. Vanligen "mysja" de det vill säga lade mossa mellan stockarna då de timrade. Senare drev de upp timran når det blev springor någonstans. De nyttjade alla möjliga material som drev. Allt från linblånor till utslitna strömmingsskötar och mattväft från utslitna trasmattor.
En yrkeskunnig kakelugnsmurare kan säkert fundera ut innanmätet själv bara du tar litet fotografier när du plockar ned ugnen. Mät diametern och höjden så bör det räcka.
Gamla trappor är sällan bra. Oftast stod ju vinden kall så de tyckte inte det var värt besväret att bygga en bekväm trappa dit upp. Enstaka bra gamla trappor finns men de flesta är skräp. Har du en bra trappa ta loss den i ett stycke.
Skulle vilja att nya grunden innehåller så lite miljöbetungande material som möjligt, dvs så lite betong som möjligt.. gillar tanken på en sula med lecablock. Putsa insida/ut Sedan fylla med makadam upp till ca 25 cm från färdigt golv. Palla upp golvbjälklag (som får ligga flytande ) någon cm från makadam och sedan fylla med leca. Känns som en enkel och trygg grund som också passar hederliga trägolv där man vill men också gjuta i tex badrum. Känns enklare och mindre arbetssamt än en krypgrund/vanligt isolerat bjälklag. Vad tror du?
Stort tack också!H heimlaga skrev:Precis så enkelt men lita aldrig på att någonting är parallellt eller symmetriskt. Mät alltid båda väggarna och tro inte att någonting är i vinkel. Sedan huset är på plats ser ingen grunden uppifrån så den får vara hur skank den vill bara huset passar.
T-formade gåtar brukar bara passa på rätt plats så de skall numreras och tas tillvara. Det sparar mycket arbete.
Många dymlingar går av då man plockar ned timran. De som kommer loss hela brukar sitta fast i endera stocken och får följa med och används på nytt. De som går av ersätts med nya. Jag brukar tillverka åttakantiga dymlingar på metervara så det bara är att kapa av och slå dit. Avbrutna dymlingar brukar jag borra flera hål i med en mindre borr och så gräver jag bort resterna ur hålet med ett huggjärn.
Med tanke på att gamla huset sannolikt har mullbänkar så behöver du veta vad då skall ha för golvkonstruktion innan du börjar sätta upp timran. Om du skall ha isolerad trossbotten behövs det mer utrymme i höjdled så då kan det behövas ett underslag av till exempel fyrkantsågad 6x8 som läggs under timran.
Det dräller av fuskmetoder men det enda syllbytet som blir bra är att timra på riktigt. Såga timmer på två sidor till rätt tjocklek och timra av det. Ersätningstimret skall vara litet för högt så det finns material att ta bort där man behöver för att få passningen bra. Att lappa med återanvänt timmer från något annat hus är både svårt och arbetsdrygt så det skall man undvika om man inte är långtidsarbetslös och utan att göra på dagarna.
Undersidan på syllvarvet är ju inte plant utan hugget för att passa mot de ojämna stenarna. Enklaste sättet att få det rakt och plant är att montera ihop de två nedersta varven provisoriskt och kila upp det så höjdspikarna kommer i våg med varandra och så lägga en ribba på nya stenfoten och rita längs den på timret. Sedan såga efter strecket.
Med den erfarenheten du har tror jag att du på 5 dagars upplärning tillsammans med någon kunnig skulle kunna lära dig timra så pass att du klarar av det själv.
Gammalt drev är skräp. Vanligen "mysja" de det vill säga lade mossa mellan stockarna då de timrade. Senare drev de upp timran når det blev springor någonstans. De nyttjade alla möjliga material som drev. Allt från linblånor till utslitna strömmingsskötar och mattväft från utslitna trasmattor.
En yrkeskunnig kakelugnsmurare kan säkert fundera ut innanmätet själv bara du tar litet fotografier när du plockar ned ugnen. Mät diametern och höjden så bör det räcka.
Gamla trappor är sällan bra. Oftast stod ju vinden kall så de tyckte inte det var värt besväret att bygga en bekväm trappa dit upp. Enstaka bra gamla trappor finns men de flesta är skräp. Har du en bra trappa ta loss den i ett stycke.
Skippar du förresten midja på dymlingarna?H heimlaga skrev:Många dymlingar går av då man plockar ned timran. De som kommer loss hela brukar sitta fast i endera stocken och får följa med och används på nytt. De som går av ersätts med nya. Jag brukar tillverka åttakantiga dymlingar på metervara så det bara är att kapa av och slå dit. Avbrutna dymlingar brukar jag borra flera hål i med en mindre borr och så gräver jag bort resterna ur hålet med ett huggjärn.
Ursäkta många detaljfrågor..
Jag hittade denna som var postad i en annan tråd på forumet http://kakelugn.info/ ej läst men verkar vara ett gediget materialnino skrev:
Jag misstänker starkt att det mesta virket inte är värt att spara, att det är så skadat att det är skräp. Så, innan du river, inventera vad som verkligen är värt besväret, så kan du spara massor av jobb.
När du spenderat en hel sommar på att riva och har hälften kvar, så kommer du gladeligen att ta alla genvägar du kan.
Har du lastbilskort, fundera på att skaffa en gammal lastbil. Det blir otroligt mycket bråte, och räkna inte med att ett vanligt bilsläp räcker långt. Du kan sälja lastbilen igen när du är klar, så har den inte kostat dig mycket, om ens något.
När du spenderat en hel sommar på att riva och har hälften kvar, så kommer du gladeligen att ta alla genvägar du kan.
Har du lastbilskort, fundera på att skaffa en gammal lastbil. Det blir otroligt mycket bråte, och räkna inte med att ett vanligt bilsläp räcker långt. Du kan sälja lastbilen igen när du är klar, så har den inte kostat dig mycket, om ens något.
Efter besök så blev känslan att det är oss ett övermäktigt projekt. Dels storleken, kändes mycket större än vad bilderna berättade.. timringen var också lite speciell i planlösningen, inte ett upplägg som jag sett tidigare, kanske för att huset också fungerat som affär en gång i tiden. En del av huset iaf. Sedan var det lite väl mkt svamp (om än jag inte är jätterädd, tror på att det försvinner och slutar växa när förutsättningarna rättas till för boende, en initial sanering behövs förstås). På detta var det också åtminstone två rejäla takskador där bärande konstruktion delvis var söndersmulad. Sedan fler ställen med mindre vattenskador - men det går ju ruskigt fort så blir det dåligt.
Annars var timringen i gott skick, provade runt med kniven i syll och så. Fasaden kändes oförskämt fräsch och robust, kanske annan känsla infinner sig om man börjar bända i den men nog användes det bättre trä förr. Fint men blir inget för oss tyvärr denna gång.
Annars var timringen i gott skick, provade runt med kniven i syll och så. Fasaden kändes oförskämt fräsch och robust, kanske annan känsla infinner sig om man börjar bända i den men nog användes det bättre trä förr. Fint men blir inget för oss tyvärr denna gång.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 814 inlägg
Synd att ägaren låtit skadorna på taket vara utan åtgärd så länge! Tråkigt men förståeligt att ni drar öronen åt er.