optimum
Läs inlägg 2, 3, och 4 så finns alla svar där redan.
 
Ok, det finns således inga skrivna regler om det här. Och de oskrivna reglerna är olika i olika villakvarter. Men gunåde dig om du inte har koll på vad som gäller :D
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
...Min stiga från 2017 går på 95 oktan men den luktar ingenting...
Så du kör inte på Aspens alrylatbensin?
Trodde att typ alla gjorde det :p Kör Aspen i både röjsåg och klippare :)
 
Sunt förnuft...

Började fundera på de som gång på gång "kräver" hänsyn när de ska grilla.
Även fast många gör det så gör ju inte alla det men de kräver ändå specialbehandling.

Ingen nämner den halvförbrända rök de sprider omkring sig med olika röktillsatser och applewoodchunks.

Eller tillhörande alkoholförtäring, sång och musik.

Utan attackera grannen som behöver klippa sin gräsmatta när han kan.

/ATW
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Undrar vad som är värst? Att grannen klipper kvart över nio en lördagskväll eller att han klipper gräset allt för sällan? Jo, det finns folk som stör sig på det också.

Blev att tänka på följande textrad i Björn Afzelius låt "Släkt och vänner":

"Om du misshandlar din hustru
och förtrycker dina ungar
och super upp din lön
så väljer grannen din att blunda.
Men om du inte sörjer för
att gräsmattan är ansad
då tar det hus i helvete;
Då blir grannen fly förbannad."
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Så du kör inte på Aspens alrylatbensin?
Trodde att typ alla gjorde det :p Kör Aspen i både röjsåg och klippare :)
Nej =) Fyller en 5 litersdunk på macken och kör på den i två år, klipparen startar snällt och luktar ingenting typ. Om den klipparen väljer att ge upp på det så får det väl bli en liten robot till. Synd att det inte finns robotar som kantklipper och plockar ogräs med. :(
 
R Rkarlsson skrev:
Nej =) Fyller en 5 litersdunk på macken och kör på den i två år, klipparen startar snällt och luktar ingenting typ. Om den klipparen väljer att ge upp på det så får det väl bli en liten robot till. Synd att det inte finns robotar som kantklipper och plockar ogräs med. :(
Fem liter på två år? Har du en liten gräsmatta eller klipper du bara vissa delar av den? Fem liter här hemma räcker på sin höjd fyra gånger.
Själv häller jag i det som råkar finnas hemma i bensinväg. Bunkrar inte akrylatbensin så är den slut så fyller jag med 95 från någon av bildunkarna. Blir nog 30/70 av akrylat/95 på en säsong.
 
Keiller Keiller skrev:
Fem liter på två år? Har du en liten gräsmatta eller klipper du bara vissa delar av den? Fem liter här hemma räcker på sin höjd fyra gånger.
Själv häller jag i det som råkar finnas hemma i bensinväg. Bunkrar inte akrylatbensin så är den slut så fyller jag med 95 från någon av bildunkarna. Blir nog 30/70 av akrylat/95 på en säsong.
Har 2 plättar som inte robot kommer åt så får ta dem själv. Det är inte så välkommet av min partner att köpa en liten robot för de plättarna =) Så bränslet till stigan multiclippern är superbilligt.

Men vi ska om något år göra plattsättning runt huset och då passar vi på att lägga ner för roboten så han kan köra runt huset. Har asfalt idag och det blir inte så snyggt att skära ett par spår för slingan =)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
@optimum du verkar vara en rolig granne.

Själv är jag sån där som klipper dagtid eller just efter maten var 3e dag under sommaren
 
optimum optimum skrev:
Man klipper gräset när det inte stör andra
Exakt när ska man klippa gräset för att inte störa sina grannar?
Ge förslag på några tider.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt när ska man klippa gräset för att inte störa sina grannar?
Ge förslag på några tider.
Om mina grannar fick bestämma skulle man bara få klippa gräset på kontorstid. Eftersom inte alla är pensionärer är det förstås orimligt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Micro skrev:
Och det kan ju faktiskt vara så att vissa personer inte har tid att fixa sin trädgård på tider som ni anser är förnuftiga då dom kanske har annat att göra då.
Där har ju @optimum svaret! I inlägg #4 som han hänvisade till att svaret fanns i.
 
optimum
L Lutte skrev:
@optimum du verkar vara en rolig granne.

Själv är jag sån där som klipper dagtid eller just efter maten var 3e dag under sommaren
Ja vi har väldigt bra grannsämja. Men vi umgås inte speciellt mycket mer än pratar lite över häcken, ja typ väder och vind.

Nu har jag lagt av med sågen för den här dagen (kl 16) och bara skruvdragare som är rätt så tyst. någon timma till.

Visst är det trevlig med folk som visar hänsyn till varandra.
 
optimum
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt när ska man klippa gräset för att inte störa sina grannar?
Ge förslag på några tider.
Du får väl höra efter med dina.

Själv brukar jag klippa gräset direkt efter jobbet på vardagarna ca 16:30 och tar max 20 minuter,
Sällan de sitter ute på sina altaner då.

Se man att de planerar att sitta ute kan man ju kolla om det är ok att snabbt klippa innan de är klara att sätta sig ute.

Livet kan vara väldigt enkelt.
 
Så här års sitter ju grannarna ute från morgon till kväll, åtminstone när vädret är så bra som nu. Så ska man klippa får man säga åt dom att gå in eller klippa när de ligger och sover :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.