Har haft hantverkare hemma.
Kunde inte vara närvarande vid tillfället men..

Hur rimligt är det att det skulle ta två (2) timmar för att byta en relativt enkel termostatblandare i en dusch ?

Känner mig UPPSKÖRTAD !

Att sedan fakturan var helt .. "kaiko" utan att följa de regler och normer som finns gjorde mig bara ännu mer gramse ..
 
Skulle säga att själva bytet knappast kan ta 2 timmar, men om det är med tiden från firman till dig o byte o tillbaka till firman så skulle jag tycka att tiden är inte så lång.
 
  • Gilla
multix och 5 till
  • Laddar…
G Glogs skrev:
Skulle säga att själva bytet knappast kan ta 2 timmar, men om det är med tiden från firman till dig o byte o tillbaka till firman så skulle jag tycka att tiden är inte så lång.
Mmm... Då har jag fått betala full hantverkartid och övertid bara för körtiden...
*morr*
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Har haft hantverkare hemma.
Kunde inte vara närvarande vid tillfället men..

Hur rimligt är det att det skulle ta två (2) timmar för att byta en relativt enkel termostatblandare i en dusch ?

Känner mig UPPSKÖRTAD !

Att sedan fakturan var helt .. "kaiko" utan att följa de regler och normer som finns gjorde mig bara ännu mer gramse ..
Jag stängde av vattnet.
Bytte själv på en kvart.
Världens enklaste jobb.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Mmm... Då har jag fått betala full hantverkartid och övertid bara för körtiden...
*morr*
Släng upp en bild på fakturan så lär det bli en lång tråd om servicebil avgifter osv men kan ju vara intressant o se vad de fakturerar för o tycka till om det.
 
G Glogs skrev:
Släng upp en bild på fakturan så lär det bli en lång tråd om servicebil avgifter osv men kan ju vara intressant o se vad de fakturerar för o tycka till om det.
 
Var det ett akut jobb så de behövde komma direkt? Annars förstår jag inte riktigt varför man fakturerar övertid? Annars var det väl egentligen inte så jättekonstig faktura, då de flesta tar betalt för bil och tiden det tar o resa, sen kan man tycka olika om detta o även priset de tog för blandaren o så.. men inte oskäligt att fakturera så.
Sen kan det vara bra o dölja bolagets namn o så på fakturan.
 
G Glogs skrev:
Var det ett akut jobb så de behövde komma direkt? Annars förstår jag inte riktigt varför man fakturerar övertid? Annars var det väl egentligen inte så jättekonstig faktura, då de flesta tar betalt för bil och tiden det tar o resa, sen kan man tycka olika om detta o även priset de tog för blandaren o så.. men inte oskäligt att fakturera så.
Nej, det var INTE ett akut jobb , men jag sade att ta det när du har tid över inom 5 dagar. Vattnet stod INTE och sprutade...

Men, att inte i klartext beskriva delarna utan enbart i någon sorts interna typbeteckningar.. Vad F-N betalar jag för ? Kvitto/faktura till privatpersoner skall inte se ut på detta sätt.

Ej heller att specificera ev ROT-avdrag då jag är privatperson och INTE ngt företag tycker jag är slappt och nonchalant.
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Nej, det var INTE ett akut jobb , men jag sade att ta det när du har tid över inom 5 dagar. Vattnet stod INTE och sprutade...

Men, att inte i klartext beskriva delarna utan enbart i någon sorts interna typbeteckningar.. Vad F-N betalar jag för ? Kvitto/faktura till privatpersoner skall inte se ut på detta sätt.

Ej heller att specificera ev ROT-avdrag då jag är privatperson och INTE ngt företag tycker jag är slappt och nonchalant.

5XR15 FPL-HALVKOPPLINGFKR INV GG 53319-215 2,00 ST 65,36 130,72
2 halvkopplingar, vet inte varför de behövdes bytas

Förbrukningsmaterial 1,00 ST 20,00 20,00
Pasta kanske till halvkopplingarna eller silikon kanske? Osäkert varför varför denna post behövdes?


FMM 9000E 40C/C DU. TERM FKRINL. NED/UTL. NED FKR 1,00 ST 1932,10 1932,10
Blandare för utanpåliggande rör 40 CC, högt pris, läser iallafall som det är ex moms, men vanligt pris via vvsarn.

VVS ARBETSKOSTNAD ÖVERTID 2,00 TIM 720,00 1440,00
Högt pris om jag förstår fakturan rätt att det är ex.moms men de tar ju vad de vill per timma, 2 timmar total arbetstid - från firman till dig - tillbaka ser inte jag iallafall som något konstigt. Lite konstigt med övertid om det inte var något de måste göra nu nu typ


BILKOSTNAD/VERKTYGSERSÄTTNING 50,00 KM 7,00 350,00
Bilkostnad och verktygsersättning är ändå lite udda, men antar de menar att de har med sig en bil full med verktyg för att utföra jobbet, rätt bra pris ändå på bilkostnaden.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Alla priser exkl.moms...
Lite väl överpris kan man ju tycka, framförallt övertiden när det var ett normalt jobb.. 720 + moms e det nog inte många vvsare som tar. Tillochmed ex.moms är det väl ändå i överkant vad de flesta tar. Sen tiden o någon koppling o lite förbrukningsmaterial e nog inte så konstigt.
 
Kanske inte billigt men låter fullt rimligt. En snabb googling visar fastpriser i samma härad.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Rubriken är felaktig, bara som notering, bytet avser duschblandare, inte termostat.
Och arbetstid inkluderar restid, samt att det utförts utanför ordinarie arbetstid.
Så priset är inte extremt men kanske lite över snitt för motsvarande arbete.
Och fakturan ser helt normal ut inte alls konstig utifrån att den är till en privatperson, förstår man inte utifrån att man kanske saknar den kunskapen då frågar man företaget.
Hade ni avtalat/överenskommit om ROT, företag får inte göra det utan att beställaren begär det.
Lite krass nu, men skulle vilja säga att otydlighet i att beställa arbetet, ta inte illa upp men egen kunskap om att beställa.;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Rubriken är felaktig, bara som notering, bytet avser duschblandare, inte termostat.
Och arbetstid inkluderar restid, samt att det utförts utanför ordinarie arbetstid.
Så priset är inte extremt men kanske lite över snitt för motsvarande arbete.
Och fakturan ser helt normal ut inte alls konstig utifrån att den är till en privatperson, förstår man inte utifrån att man kanske saknar den kunskapen då frågar man företaget.
Hade ni avtalat/överenskommit om ROT, företag får inte göra det utan att beställaren begär det.
Lite krass nu, men skulle vilja säga att otydlighet i att beställa arbetet, ta inte illa upp men egen kunskap om att beställa.;)

När man som PRIVATPERSON beställer något man inte har så stor kännedom om FÖRVÄNTAR man sig utförlig information. Särskilt från ett företag som är seriöst. De skall kunna detta !
INTE att få en faktura med för en privatperson helt oförståeliga beteckningar. Vad har jag köpt helt enkelt.

En duschblandare är en produkt som blandar varmt och kallt vatten till önskad temperatur och håller denna temperatur där En Termostat är en reglerteknisk apparatur som ska hålla en nästan konstant temperatur i en ordning. Vad är skillnaden ?

Kvittolagen vilken även torde vara tillämplig när det gäller fakturor och ävenså konsumentköp- resp konsumenttjänstlagen

https://skatteverket.se/privat/skat...padittkop.4.5fc8c94513259a4ba1d800031851.html

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../lag-2007592-om-kassaregister-mm_sfs-2007-592

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

ROT-avdrag etc. torde vara så allmänt vedertaget idag för privatpersoner att seriösa företag som säljer tjänster till privatpersoner redovisar detta.

UNDANBEDER mig ytterligare påförande av skuld etc.
 
Du har som sagt skrivit byte av termostat i ämnet och det kunde vara så att du bara fått termostaten i blandaren bytt istället för hela.

Vet inte vad du vill tillföra med alla länkar. Du har fått en väl specificerad faktura. Hur tycker du själv den borde vara utformad? Kom ihåg att du betalar även för upprättande av fakturan så det behöver vara lite balans i det arbetet också.

Som sagt så får man avtala om ROT och du tycks inte ha tagit upp det, bara tagit det för givet. Det är inte alltid köparen har rätt till ROT och att konsekvent räkna med det i varje faktura man skickar ut skulle säkert ställa till med en del problem för rörisen.

Jag anlitar ytterst sällan hantverkare själv, är ytterst upprörd över stora delar av branschen med ockermodeller på material, snedvridna auktorisationer och alltför många skojare. Men i detta fallet tyckte jag verkligen allt såg rimligt ut. Som sagt kanske inte ett klipp men det är ju ingen rättighet att göra precis varje gång man köper något.

Om du ”undanbeder dig påförande av skuld” vore det bättre att skriva ned dina synpunkter på ett papper och lägga i skrivbordslådan istället. På forumet får du räkna med att bli bemött.
 
  • Gilla
Johan_A_M och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.