I
KnockOnWood skrev:
Intressant!
De enda blommande solrosor jag ser är vid husväggar och med stöd.
Kan de alltså sås på friland och växa upp och blomma på våra breddgrader?
Eller sätter du något som de får stödja sig på?

Hur stor markyta, och hur mycket frö sår du?
Jag har bara ett litet stycke, väldigt litet faktiskt. Slänger ut ca 2 spannar och räfsar runt lite. Sen kommer fåglarna och plockar hälften, konstigt att de tycker det smakar bättre från jorden, eller kanske inte, fröerna mjuknar kanske när de hamnar i fuktig jord, men de borde inte plocka där, det är kattmarker.
Stöttor får de inga, de får stötta varandra.
Förkultiverade blir ju präktigare men det är för mycket jobb.
 
I
DANNE_K_ skrev:
Jag har försökt så två gånger utan att lyckas. Har dock inte ansträngt mig så värst mycket heller :) Första gången gick jag runt på tomten och spred ut frön lite här och där. Inget kom upp. Förra våren sådde jag i små krukor. Då kom det upp skott i alla fall. När de hade vuxit lite så peta jag ner dem i en hög med jord som jag hade på tomten, men det tog inte många dagar innan sniglarna hade ätit upp dem. I år kanske jag tar tag i att rensa ur det igenvuxna växthuset som jag har och planterar solrosorna där inne, men då lär jag nog få flytta ut dem när de vuxit till sig.
Kanske är det just det, fåglar och möss äter upp dem, som min gamle chef sa när han skulle handla förnödenheter, köpte tio gånger mer än vad som behövdes, man måste mätta marknaden om man vill vara säker på att få några kvar själv.:rolleyes:
Kanske är det för långt norröver, vet inte hur känsliga de är, men här växer de som ogräs.
 
De kan växa här med. Hemma hos mina föräldrar växte det, för några år sen, upp en liten flerblommig solros i en hög med gammal jord, grus och lera som farsan hade grävt ut från krypgrunden. :)
Har även sett inne i samhället stora fina solrosor på en tomt. De var riktigt stora,
Jag har läst att det finns en massa olika sorters solrosor.
 
Krilleman
I en skarp kurva, på en liten landsväg i Södermanland, är det alltid planterat en rad med solrosor som stoltserar där varje sommar när man åker förbi!

Så absolut kan dessa växter gro fint, även längre upp än skåne ;)
 
Hemmakatten
Här i södra Roslagen är det en man som har en hel åker med solrosor. Det började för några år sedan då han planterade/sådde solrosor till minne av sin mammas bortgång i cancer. Han satte en skylt vid vägen där han skrev att alla fick plocka solrosor och gärna betala 5:- styck och att alla pengar gavs till Cancerfonden.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.