Nu smet klipparen igen ikväll. Har klarat 6-7 laddningar utan att smita men nu vart det en tur ut på vägen. Kanske skulle regga den och sätta skyltar och lyse.. =)

Som tidigare händer det när den är på väg hem till laddaren och spänning närmar sig 25.4V så lösningen är nog att man kan ställa spänningen när man vill att den ska ta sig hem, ganska logiskt med tanke på att alla har olika långt och trögt hem beroende på kabelsträcka och terräng. Samt att det kan bli tufft när gräset växer upp lite mer i kanterna där kantklippning inte når. Känns som denna funktion är den som är mest brådis så man slipper hitta den under en körande lastbil eller som vissa andra här, i sjön.. :)
 
Ikväll smet han igen, den har klarat en 6-7 laddningar felfritt men nu ville han ut på en resa. Ut på vägen och ner i diket, man kanske skulle regga in den och sätta skyltar och lyse..=)

och som tidigare fall så händer det när han är på väg till laddning och är lite trött. Spänningen var nere på ca 25.4V. Tror att en funktion som ger möjlighet att sälla spänningen när klipparen ska åka hem vore logiskt då alla har olika förutsättningar, olika långa kablar och olika kuperad trädgård samt att gräset som klipparen inte kommer åt när den kantklipper i kanterna blir lite trögare mellan varven. Vore ju trist om det kommer en lastbil och blåser över klipparen, tror knappast att den klarar det..:)
 
Hejsan Ckruz /Magnus
Jag kan köpa din s520. Jag kan hämta den när du vill -vilken mailadress kan jag använda? Din fars eller den andra?

David Emilsson
Kungshamn
 
Måste också stötta outl1! Min S520 har gått i bågar, aldrig rakt fram, och detta beteende gjorde att den kunde jobba på 40 m2 i timtal. Detta visade jag med en film jag blev ombedd att skicka in. Två arbetsdagar senare hade jag en ny kompass i brevlådan och med den på plats går vår Ullis som på räls... Jag är nöjd.
 
Ledsen David Emilsson att du inte fått svar tidigare. Jag har skickat dig ett PM.
Du får jätte gärna köpa den av oss.

Jag skickade mitt mobilnummer i PM.

/Christopher
 
Hejsan Christoper,
Vi köper inte, vi hämtar! Vi har adressen till dig.

Mvh
David
 
byggadromhus skrev:
Om klipparen rör sig i en cirkel (eller på annat sätt ej rakt) på tomten är en vanlig orsak magnetiska störningar i marken. T.ex stort metallobjekt eller ännu värre - strömkabel. Om man har ett hål med bergvärmepump eller vattenpump under marken, så kan den få problem där.
Då kan den antingen gå runt i cirklar runt magnetkällan, eller byta riktning lite i det området.
Min klippare går runt det ena borrhålet? (jag har två, som det är ca 5meter i mellan) Det hjälpte inte att göra uppdateringen, för nu gillar den inte lyft och tryck sensorerna. Så dom har jag fått koppla ur. Och den "fastnar" igen över det bortre borrhålet, där den går runt runt.

Försökte göra en jordning med koppar kabel på gräsmattan(grannen är elektriker), det funkade inte. provade med begrensningskabeln till mitten av cirkeln den cirkulerar runt men det hjälpte inte det heller, jag hade ca 40cm i mallen trådarna.

Någon med en bra ide?
 
B
-Sudden- skrev:
Min klippare går runt det ena borrhålet? (jag har två, som det är ca 5meter i mellan)
Någon med en bra ide?
Jag har samma problem själv där jag har mitt bergvärmehål som orsakar magnetisk störning. För att lösa problemet har jag dragit begränsningskabel runt hålet, med en diameter på ca 2m. Tänk på att begränsningskabeln måste vara ansluten till slingan på samma sätt som när man bygger runt ett hinder.
 
Då har du en "liten" grön oas då. Jag hade tänkt slippa detta. Med den nya uppdateringen så har den bara någon minut runt hålet och stanar. Så får man gå ut och köra igång den igen .
 
B
Japp. Roboten använder ju ett kompass för att gå rakt och påverkas därför av magnetfältet. Jag vet inget bra sätt att skärma av magnetfält i marken, men någon annan kanske har någon idé?
 
Kan man spänna en bit hönsnät (kanska 2x2 meter) över borran och låta växa den ner i gräsytan? Ev med jordning? Som ett slags Faradays bur...
Är det bara jag som har problem med att klipparen följer tråden runt någon "ö", varv efter varv efter varv, om den råkar träffa på ett avgränsat hinder när den egentligen skulle gått hem längs kanttråden? Känns som det borde vara ett vanligt problem, eller tänker jag fel?
 
B
Ja, att klippa vettigt över borrhålet har jag inte kommit på någon vettig lösning på. För mig loopar den dock inte alltid där, och jag misstänker att det har att göra med hur blött (och därmed avskärmat) det är i marken.

Hönsnät med jordning låter dock som en alternativ lösning som skulle kunna fungera?

Ang gå-runt-ön-problemet så är det ganska vanligt. Lägg en T-korsning på kabeln där den lämnar ön, istället för Y om du förstår hur jag menar. Dvs då ska den när den kommer till korsningen chansa antingen det ena hållet - eller det andra och den bör gå max 1-3 varv runt innan den går ur.
 
Nästa problem... Nu plötsligt piper min basstation och displayen på roboten säger "Virtual wire was cut off". Gick då och köpte en tongenerator på kjell & company (38098) för att söka avbrottet. Det finns inget avbrott. Kabeln är ok. Provade då att ansluta en 1dm sladd mellan röd och svart på basstationen, och då piper den inte.

Vad är fel? Gräset börjar bli väldigt långt nu... :(
 
B
Troligtvis någon skarv längst kabeln som det är dålig kontakt i. Prova byt ut skarvkopplingarna och se om det hjälper.
 
Hittade felet, till slut. Utan tongenerator hade jag aldrig löst det. Samtidigt var det tongeneratorn som lurade mig.

Den har ett distinkt ljud (pulserande) när den har kontakt, och en fast ton (vet inte varför) och ingenting när det saknas kontakt. Jag lurade mig på den fasta tonen. När jag anslöt en ficklampa mellan båda ändar och det inte lyste insåg jag att jag tolkat tongeneratorn fel.

Det märkliga är att det var avbrott på ett ställe där det inte fanns en skarv, dock var höljet avskalat, så något gnagande djur har uppenbarligen käkat tråd.

Hur som helst, nu rullar det på igen, och som sagt, det enda egentliga problem, vilket iofs inte är litet, är att den rymmer från slingan när batteriet är lågt, men för det förväntar jag mig en uppdatering, vad det lider...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.