Har inte själv lagt in ngn ny mjukvara men vet att förra ägaren fått hjälp med detta (typ juni-juli 2014). Som sagt, mjukvaru/ funktionsmässigt har den varit ok. Problemet har "bara" varit att den inte funkat, hahaha!
 
Ingen som har en reservdelsklippare med ex. Fungerande display?? Vill inte lägga några stora pengar på den då det känns som att jag får skaffa annan maskin till nästa år..
 
http://www.turunen.se/imover.html
Kolla där. Det finns instruktioner i zip filen med.
Det är ju viktigt att det är rätt adress, men det borde det vara om du ställde in rätt från början.
 
Stort tack! Kände inte till den sidan. Vet dock inte vilken av filerna jag bör välja/titta i ? Börjar plöja igenom. Eftersom jag köpte klipparen begagnad så var redan adressen inställd och har aldrig gjort detta. Har plockat in den igen i uterummet med basenhet mm. Får börja felsöka på allvar ikväll då gräset börjar bli långt....
 
Har läst lite i programmeringsmanualen och funderar på följande:
Har ingen programmeringskabel, men en kabel som skulle passa i mainkortets kontakt, med USB i andra ändan. Kan man ansluta en sån (vanlig) kabel eller måste programmeringskabeln ha någon form av interface?
Om man kan ansluta kabeln så kommer nästa fundering. Kan man enbart ladda över nu mjukvara via USB eller kan man även se displaystatus, ställa in adress mm.?
 
Min robot har en kontakt på undersidan så man inte behöver skruva isär den. Det är en vanlig usb kabel som man laddar telefonen med. (ej iPhone)
Nej man kan inte göra inställningar.
 
Ok, då vet jag. Tack för infon.
Har kommit ett steg till. Testade att connecta fjärrkontrollen genom att hålla inne on-knappen i några sekunder varpå den röda dioden blinkar tills kontrollen fått kontakt med basenheten, vilket verkar funka. Alltså bör kontroll-basenhet kunna kommunicera. Därefter upptäckte jag att när klipparen står i laddningsläge så piper det i displayen bara av att man drar handen 5cm ovanför displayen. Det verkar alltså som touchtangenterna "trycks ner" bara ett föremål befinner sig några cm från displayen. Vid ett tillfälle så kom en följd av 50 knapptryckningar utan att jag ens var i närheten av maskinen!!!.... Om det är så, så kan det vara möjligt att adressen ändrats/ngt avaktiverats när maskinen stått i basenheten... Det var så det började förra veckan, maskinen stod i basenheten på morgonen, helt död..... Känns som en fungerande display är enda chansen... Ngn som vet var man kan köpa en sån till en vettig peng alt. En reservdelsklippare....?
 
Heja heja.

Läst litet inlägg här sedan jag blev medlem för ett årsen. Köpte mig en Tianchen 158 lagom till midsommar 2014.
Den köpte jag från Outl1 och inga problem där.
Körde igång den och efter litet pillrande med inställningar och annat så tuffade den på och fungerade bra.
När jag sedan kikade in på forumet för 520 så läste jag om en ägare som var som många tydligen är....missnöjd.
Han skrev att om man hade nån människa men verkligen hatade så skulle man köpa en Tianchen S520 och ge till denna.
Hans maskin hade bara krånglat å strulat sedan han köpte den. Jag mailade honom och undrade om han skulle sälja "eländet" för jag tänkte ha som reservdelsmaskin och ev leka litet med.
Ändra i programmet ....sätta dit litet andra sensorer och liknande. Exprimentera litet helt enkelt. Han hade bara kört den i 1-2 mån.
Jodå jag fick köpa den billigt.
MEN...innan jag fördelade den i smådelar tänkte jag...asj...jag testar litet.
Sedan dess har den gått...å gått.
Klipper som en dröm. Jag har litet slänter här å där men...inga problem.
Går på olika zoner utan större problem. Ytan är jag inte säker på men tror den är betydligt mer än dom utlovade 2500 kvadraten.
Jodå den har faktiskt rymt 2 gånger. Bägge gångerna på samma ställe.
Där korsar matningskabeln till huset linan i 90 grader och bägge gångerna så har regnet vräkt ner strax innan så marken varit genomdränkt.
Så...inte maskinens fel.
I övrigt kan jag bara säga att köpet av den begagnade S520 varit det bästa köp jag gjort dom senaste 5-6 åren.

Ville bara balansera allt negativt litet som man läser.
Båda mina Tianchen fungerar som det är tänkt.
Reservdelar finns att få tag på.
Själv har jag köpt litet "brahasaker" från Outl1. Även beställt en ny nödstopp på Ebay efter att jag själv orsakat att den gick av.
Annars ...supomannen...GrymmaRoffe....VEIKO....har mycket info.
Finns på flera platser här på forumet.
 
  • Gilla
grymmeoffe och 1 till
  • Laddar…
Förvisso brukar ju missnöjda ägare höras mer än nöjda, av den enkla anledningen att ör man nöjd så brukar man inte ställa så mkt frågor. Men, utifrån denna tråd så är ju denna maskin helt dödförklarad. Undra var det gick fel...?
(Har själv en landroid, den hade ett vanligt avstängningsfel i början av säsongen, sen dess funkat perfekt men bara det felet var tillräckligt för att få en att fundera på reklamation och byte av märke)
 
Bara att gratulera SirTomas! Jag hade din inställning för ett år sedan och tänkte att mitt köp var ett klipp! Men efter att har råkat ut för i princip ett nytt problem varje gång maskinen klippt vår stora gräsmatta (ca 1500-2000kvm) så tvingades jag plocka ner maskinen. När man då konstaterar att skruvar aldrig monterats, kretskort sitter helt utan tätningar mot fukt osv. så att det blir kondens, då tröttnar man, eller jag iallafall. Som jag skrev i tidigare inlägg så har jag verkligen hållt igen på det negativa.... Verkligheten känns mycket surare;-)!! Kan tillägga att min bror skrattade åt mig när jag sa att jag skulle köpa kinesiskt.... Han är inne på sin andra HQ-maskin på 15år!!! Den första byttes ut pga ålder/bra erbjudande om inbyte, annars funkade den fortfarande... Han har i princip inte en aning om menyer, optimering av kabel, rymningar, anpassningar osv. Han vet att den funkar i princip bara pga att hans gräsmatta är alltid nyklippt... SÅ hade jag tänkt mig att det vara med alla robotklippare. Jag trodde att skillnaden låg i att kineserna kanske inte skulle hålla i tio år utan började krångla efter 5-6år samt att de inte är lika sofistikerade som en HQ vad det gäller klippoptimering, möjlighet att köra hinderbana, slänter osv.... För den skillnaden så var jag inte beredd att betala 10 000 extra för en HQ då jag har en "fotbollsplan" att klippa. Med erfarenheten jag har gjort så spelar det ingen roll om Tianchen är 1000 eller 10000 billigare eller om jag så fått den i princip gratis. Den funkar helt enkelt inte. Eftersom konstruktionen är undermålig (fler än jag har hjul som ramlat av, displayer som slocknat osv osv.) så försvinner grundtanken helt och hållet med "problemfritt klippande"...
 
Redigerat:
Någon som är intresserad av en klippare plus en massa extra delar? Jag känner att jag krånglat klart med denna nu. Någon kan säker få ordning på den, eller om man vill ha mina grejer för reservdelar.
Det är en ny display och 2015 års PCB kort i maskinen.
Den klipper mina 1200 kvm själv men med alltför mycket krångel enligt mig.
Reservdelar utöver maskin: två batterier, två huvudort 2014, två laddstationskort, en display 2014, en drivmotor, två bakhjul med dubb, ett framhjul.

Hör av dig om du är sugen på grejerna för en mindre slant.

Mvh

Tommy
 
Hej Tommy
Har skickat PM till dig
 
Tommy Vestin skrev:
Någon som är intresserad av en klippare plus en massa extra delar? Jag känner att jag krånglat klart med denna nu. Någon kan säker få ordning på den, eller om man vill ha mina grejer för reservdelar.
Det är en ny display och 2015 års PCB kort i maskinen.
Den klipper mina 1200 kvm själv men med alltför mycket krångel enligt mig.
Reservdelar utöver maskin: två batterier, två huvudort 2014, två laddstationskort, en display 2014, en drivmotor, två bakhjul med dubb, ett framhjul.

Hör av dig om du är sugen på grejerna för en mindre slant.

Mvh

Tommy
Vart finns du och klipparen?
 
Jag har en 2015 års modell. Har klippt gräs, eller iaf försökt, i 3 månader. Nu när det är dags att starta upp den från vintervila verkar den vara död.

Har skruvat isär den. Den är torr och fin inuti, batteriet verkar ha spänning, men är i övrigt död.

Säljes billigt till någon som vill meka eller behöver reservdelar. Pm:a ett bud över 500 + ev frakt så är den din! Har förresten några nya knivblad också som jag skickar med...
 
Då är min 520 ute å går sedan en vecka.
Ett stopp än så länge så inte alltför deprimerande.
Alla tider och inställningar satt kvar fast jag glömt å laddat den under vintern.
Sänkt klippnivån i år till ganska låg. Testar om den klarar det för det är ju mellan 2-3000 kvadrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.