om jag skaffar ec home köper jag en
 
Har kört min ec home i 4 år nj med endast innegivare . Och den har värmt mitt hus på 10delsgrad. Mycket bra oavsätt väder. Det som jag är besvärad av är när temperaturen sjunker snabbt ute så tar det enstund innan den känner att det måste skickas på mer värme. Men då har kylan redan tryckt på bra bit in genom väggen å fönster och väggar känns därför lite svala ett tag innan den hinner ikapp. Detta är ju egentligen inget fel eftersom den bara är innegivare.
Så tänkte jag köper till ute givaren så får den kompensera dessa snabba temp ändringar. Men när jag kopplar in den så blir jag mäktabesviken att man måste ställa in denna kurva så det ska passa sitt hus.

Ville helst att den bara skulle känna snabb tempväxling ute å därav skicka på lite mer värme eller tidigare strypa värmen.

Men hur ställer man inn denna kurva. Prio innegivare eller ute... vet inte vad det gör för skillnad riktigt, men fungerar gör det inte...
 
Redigerat:
Gammal tråd javisst men tänkte om någon annan har samma problem eller du inte löst det.

Har experimenterat en del själv med denna styrning. Använde själv ute givaren då jag eldar med ved och innegivaren endra öste på för mkt eller drog av för mkt beroende på väder ute och värme i tanken, men det tog lång tid att värma huset efter att värmen i tanken var slut.

så körde ett tag med kombination med prio ute resulterade att det tog lång tid att få upp värmen om jag missat att elda och innegivaren ströp värmen för mkt när väl dess värde var uppnått.

Nu använder jag bägge givarna med prio inne.
Då jag använt utgivaren en längre tid hade jag en bra kurva att utgå från. Ställde upp kurvan 5 grader över hela dess område och ställde sedan in att innegivaren fick strypa 8 grader från den kurvan.

Detta fungerar bra för mig. Är det för kallt inne ser utegivaren till att det blir varmt, när innertemperaturen väl stigit igen stryper innegivaren för att hålla ner tempen.
 
Kul med folk som provat å kan utvärdera...

Men jag fattar nästan inte ens hur man ska ställa in denna kurva. Just när den å hurmycke värme.. går ju ställan in. Men sedan denna strypningskurva. Var ett tagsedan jag gjorde det nu så minns inte exakt. Men då blev det iaf så att shunten stängde helt. Hur jag än ställd.. känndes det som. Men satte jag bara inne givare så fungerade det.
 
Jag tycker att de har en mycket bra och service inriktad teknisk support. Jag begrep mig inte på min i början och det berodde på att det var fel på min, nu har jag en ny som fungerar jätte bra :)

Jag rekommenderar att ringa och prata med dem om det är något som man undrar över.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.