OT och skitsak, men....

att ni (DIY-Freak & Docboy) sett både c-pumpar & vattenpumpar som sett värre ut säger inget.
Ingen tror väl att Wilo (i det här fallet) tillverkar en pump som är tänkt att se ut så där efter 1-3 år????

Enligt mig tyder alla kondens på "ej optimal konstruktion", som kan ha klart skadlig inverkan även på övriga konstruktionen, men det är bara min åsikt.
 
D
Paxman skrev:
Se mitt tidigare svar. Det är en stor skillnad på avgassystemet på en bil och en värmepump som står inne i mitt hem. Jämförelsen haltar därför rejält.
Tycker inte alls det är någon skillnad. Brine-pumpen ser man överhuvudtaget inte i normala fall, utan det är först om man öppnar värmepumpen och börjar gräva inuti den som man ser eventuell rost. Alltså utgör en rostig brine-pump inget som helst estetiskt störande intryck i tvättstugan. För övrigt tycker många att bromsskivorna är viktiga detaljer för utseendet och en del målar ju bromsok i någon häftig färg vilket drar blickarna ännu mer mot bromsskivorna än annars...
 
DIY_freak skrev:
Tycker inte alls det är någon skillnad. Brine-pumpen ser man överhuvudtaget inte i normala fall, utan det är först om man öppnar värmepumpen och börjar gräva inuti den som man ser eventuell rost. Alltså utgör en rostig brine-pump inget som helst estetiskt störande intryck i tvättstugan. För övrigt tycker många att bromsskivorna är viktiga detaljer för utseendet och en del målar ju bromsok i någon häftig färg vilket drar blickarna ännu mer mot bromsskivorna än annars...
Då har vi olika uppfattning i den här frågan.
 
D
lat skrev:
Ingen tror väl att Wilo (i det här fallet) tillverkar en pump som är tänkt att se ut så där efter 1-3 år????
Nej, jag tror verkligen inte att Wilo har tillverkat en pump som är tänkt att se ut så, eftersom det står Grundfos på pumpen.

Att Grundfos skulle ha några betänkligheter för att tillverka en pump som fungerar i 10 år men som ser ut som en rosthög efter ett kort tag tror jag inte, men det står dig fritt att ha en avvikande åsikt.
 
Men på en av de andra bilderna stod det Wilo,
Men återigen, skitsak.
Personligen skulle jag dock ha invändningar mot att köpa en värmepump som såg ut på det sättet om nån nu skulle visa en sån referensanläggning.:confused:
 
D
Paxman skrev:
Då har vi olika uppfattning i den här frågan.
Ja, uppenbarligen. Men du kan ju ändå inte komma ifrån att brine-pumpen inte syns i normala fall... Det gör däremot t.ex. avgasrör och bromsskivor.

Det är i alla fall lätt att konstatera att det tillverkas en mängd konsumentprodukter som är designade att rosta efter en kort tid (inte avsiktligt designade för att rosta men som en konsekvens av designen). Ingen (?) reagerar över att bromsskivor och avgassystem rostar snabbt på bilar så det finns ju ingen automatik i att ta för givet att en utsatt detalj i en värmepump inte skall kunna uppvisa några spår av tidens tand.

Jag är säker på att en vanlig oljepanna, vedpanna eller pelletspanna tämligen snabbt uppvisar spår av användning, speciellt om man öppnar luckor för att titta inuti.
 
D
lat skrev:
Men på en av de andra bilderna stod det Wilo,
Men återigen, skitsak.
Personligen skulle jag dock ha invändningar mot att köpa en värmepump som såg ut på det sättet om nån nu skulle visa en sån referensanläggning.:confused:
Då tror jag du helt enkelt skall undvika att köpa en bergvärmeanläggning. När det gäller bilderna så får du väl se på TS bild om du vill se bild på den aktuella pumpen... de andra bilderna var ju bara bilder från andra värmepumpar som jag visade för att visa att det här är ett generellt "problem" som drabbar de flesta brine-pumpar i bergvärmeanläggningar.
 
Tycker man att en rostig cirkpump som man normalt inte ser som ett problem tycker jag man ska titta på andra alternativ än värmepump. Ni kan ju altid montera ner pumpen och installera elradiatorer.

Sen att man inte får varmt på vissa radiatorer beror oftast på helt andra saker än värmepumpen.

Sen kan jag tycka att en kund har eget ansvar på sin egen anläggning att läsa på och kunna göra inställningar själv för bästa komfort på inomhusklimat och ekonomi. Det är ju inte montören som bor i huset och alla hus är olika.

Det jag vill ha sagt är framförallt PERSONLIGT ANSVAR och inte bara se ett problem som någon annans.
 
docboy skrev:
Sen kan jag tycka att en kund har eget ansvar på sin egen anläggning att läsa på och kunna göra inställningar själv för bästa komfort på inomhusklimat och ekonomi. Det är ju inte montören som bor i huset och alla hus är olika.

Det jag vill ha sagt är framförallt PERSONLIGT ANSVAR och inte bara se ett problem som någon annans.
Jag håller helt med om att alla har ett personligt ansvar, men jag håller inte alls med dig i fallet med att ställa in och optimera ett värmesystem. Speciellt när tillverkaren av pumpen marknadsför sig med att det ingår i affären att det ska utföras av installatören.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.