Hej

Någon som vet vad detta betyder?

Digital display på en anordning visar meddelandet "LARM COMM.KIT FEL: 911" ovanför en kontroll med plus och minus tecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Modell?
 
ITec9 med en ”Compact” inomhusmodul.

K
 
Hej,
Hade det problemet ett par ggr förra vintern, fick en mjukvaruuppdatering i somras och sedan har det aldrig återkommit.
 
Jag fick detta från installatören, den är ny.

Det är flödeslarm slå av strömmen till innedelen och slå på den igen så startar den om.

Jag har stängt gv slingorna och bypassventilen är strypt så det kan nog bero på det.

Löser sig säkert.
 
K Krypstocken skrev:
Jag fick detta från installatören, den är ny.

Det är flödeslarm slå av strömmen till innedelen och slå på den igen så startar den om.

Jag har stängt gv slingorna och bypassventilen är strypt så det kan nog bero på det.

Löser sig säkert.
Kan inte Thermias felkoder i huvudet, men om det är ett flödeslarm som de säger, så beror det med all sannolikhet på att du stängt golvslingorna. Ingen värmepump mår bra av att köra mot stängda ventiler. Sänk värmekurvan på värmepumpen istället.
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Tack

Skall öppna bypass, stängde dem i samband med installationen av VP för att inte få in luft.
 
K Krypstocken skrev:
Tack

Skall öppna bypass, stängde dem i samband med installationen av VP för att inte få in luft.
En bypass är bra att ha, men det är ändå dåligt att köra mot stängda ventiler. Om endast bypassen är öppen så kommer du kanske slippa larm, men kommer att få korta drifttider på din värmepump även om itec är varvtalsstyrd.
Många starter är dåligt och sliter onödigt på värmepumpen.
 
Ja så är det men det får hålla någon vecka till innan jag hinner att åka ut till landet och stänga av värmen.(och läsa på manualen)
Det står tex rum 20C, ingen aning om det finns en termostat?!

Bilder efter omstart
Digital display som visar klockan och datum, omgivet av kontrollknappar, förmodad termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmesystem som visar "RUM 20°C INGET BEHOV VÄRME DRIFT AUTO" samt justeringsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Krypstocken skrev:
Ja så är det men det får hålla någon vecka till innan jag hinner att åka ut till landet och stänga av värmen.(och läsa på manualen)
Det står tex rum 20C, ingen aning om det finns en termostat?!

Bilder efter omstart
[bild] [bild]
Jag står inför exakt samma problem, fick du till någon lösning på det här?
 
En omstart löste problemet

tydligen vanligt efter installation
Den har gått felfritt sedan dess
 
Jag har fått felet ett flertal gånger tyvärr. Jag upplever att det uppstår när jag ökar värmen framförallt.. Skulle ju gärna vilja kunna kräma på lite utan att det ska bli problem.
 
Felet kom från flödessensorn dom i mitt fall sitter inomhus precis vid ytterväggen.
Min sitter precis vid filtret, kanske läge att göra rent?
 
K Krypstocken skrev:
Felet kom från flödessensorn dom i mitt fall sitter inomhus precis vid ytterväggen.
Min sitter precis vid filtret, kanske läge att göra rent?
Den har ju inte varit i bruk länge, men är helt klart värt att kolla på.
 
OK
Och du har startat om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.