Hur kan jag testa jordfelsbrytaren?
Har installerat den enligt konstens alla regler och den löser ut som den ska med testknappen, men kan man inte kolla med en spänningsprovare?
 
Vår plattläggare som just hade satt kaklet färdigt i köket skulle ansluta ngn. elmanick i eluttaget under köksskåpet, för att bland ihop fogmassan tror jag, och naturligtvis hade han skruvat av den vita plastkåpan som sitter utanpå för att kunna kakla men för att göra allt ordentligt så hade han även tagit ut den där metallgrejen som elkablarna är fastskruvade i, när han sen kopplade på strömmen så tyckte han det var "tjafs" att skruva fast eluttaget ordentligt innan han använde det och det bar sig inte bättre än att det hade vridit sig ett kvarts varv eller nåt sånt när det hängde fritt och iom att det är ett dubbeluttag så lyckades han peta in stickproppen i ett hål från varje uttag och ni kan ju gissa hur det lät sen.............. :surprised:
MEN summan av kardemumman, jordfelsbrytaren löste ut och den fungerade visade det sig, tack och lov.
Men sättet att testa den på är ju inte att rekommendera ::)

//CHristina.
 
gluecifer skrev:
men kan man inte kolla med en spänningsprovare?
Jojomen, sätt spänningsprovaren i det ena hålet(=fasen). Spänningsprovarens andra tåt sätter du på jordkontakten. Då ska jordfelsbrytaren lösa ut.
 
Lägg ihop jord och nolla, och det blir mörkt.
 
Lägg ihop jord och nolla, och det blir mörkt.
Om jag inte minns fel så är det enligt följande: (rätta mej gärna )

Ovanstående förutsätter att man har någon belastning på (så att jfb:n har någon felström att detektera).
Sedan är det inte säkert att jordfelsbrytaren löser ut ändå, det kan gå upp till ca. 4 Amp ström i kretsen utan att JFB:n löser om man har otur.

Detta är annars ett vanligt fel i anläggningar, att nolla och jord är "ihop" efter JFB:n. Man får då en del lustiga fenomen  i och med att man skall upp i ca. 4 Amp innan JFB:n löser så kan detta ske vid olika tillfällen (ena gången kanske hårfönen+tv:n var på och andra gången kanske det var vattenkokaren o.s.v). I och med att man brukar börja med att dömma ut den apparat som var på för tillfället  (läcker till jord) så blir det lite förvirrande.

Förklaringen till varför det "vill till 3-4 Amp" är att jorfelsbrytaren är egentligen en ringkärna med ett antal lindningar runt (spolar),en för varje fas + en för nollan (+en liten till relät som "löser ut JFB:n) och vi som "kan" ellära vet ju att när det gäller växelström så är det en lättare väg för strömmen att gå genom en spole än att gå igenom en enkel kabel (jordkabeln i detta fallet).Detta gäller upp till ca 3-4 Amp sedan börjar strömmen även att ta vägen genom jordkabeln och JFB:n kan detektera en felström.

Normalt sett så räcker det med att trycka kort på testknappen för att pröva JFB:n (håll ej inne knappen för länge dock, då går motståndet sönder i "testkretsen")

Hoppas att någon förstått mitt "tekniksvammel" och som sagt detta är vad jag minns och är det fel så skriv hur det egentligen är :)
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Jord och nolla får inte ha kontakt efter jfb:n, om de har det kommer jfb:n att lösa ut med en gång om det finns någon belastning, helt utan belastning löser dock inte jfb:n ut.
Jag har aldrig hört resonemanget om att det krävs belastning för att det skall fungera så om du ursäktar kalsipper så tror jag att du yrar.. ;)
Vad det gäller att testa jfb:n så kan det mycket väl fungera med en spänningsprovare mellan jord och fas. Om strömmen som mätaren "drar" räcker (oftast 30mA) är en annan fråga, vissa "drar" mera andra mindre...
Det som du gör när du trycker in test knappen är att du kopplar in ett motstånd mellan en fas och jord som orsakar en "felström". Så länge det löser ut så fungerar jfb:n, sen kan man ju testa hur mycket man vill men..
Gluiecifier, låt mig gissa du är en sådan som inte är 100% säker på att lampan slocknar i kylskåpet... ;D
 
Jag har aldrig hört resonemanget om att det krävs belastning för att det skall fungera så om du ursäktar kalsipper så tror jag att du yrar..
Då jordfelsbrytaren "mäter" summan på den ström som som går genom faserna och nollan, och i normala fall då all ström går genom jordfelsbrytarens "faser +nolla" så blir summan noll (strömmen i fasen / faserna och nollan tar ut varandra =0). Om en del av strömmen tar en annan väg (t.ex. genom jordkabeln så skapas en induktion i järnkärnan i JFB:n och det är tillräckligt för att dra ett litet relä som "löser ut" JFB:n) .

Om det inte är någon belastning på så finns det ingen ström att mäta så JFB:n kan inte lösa ut

Visst ska den rackarn lösa ut om man sätter en skarvsladd i ett vägguttag och släpper ned den andra änden i vatten
Ja om skarvsladden är jordad, annars så kan det hända att JFB:n ej löser.Anledningen är att den mäter summan (se ovan) och om bara fas och nolla får konakt i vattnet så ser JFB:n inget fel (summan blir ju noll och vattnet "läcker ju inget till jord" ( i teorin , i praktiken så läcker ju vattnet till jord via rör m.m.)

Vad som däremot händer är att du får ju en kortslutning som gör att JFB:n eller en säkring kommer att lösa ut ( fast då rusar det ju en hel del ström i "kretsen")
 
Matti, jodå jag är rätt säker på att lampan i kylen slocknar.
Jag ville mer veta ifall det kan bli knas efter JFB'n som gör att den INTE  löser ut även om den gör det med testknappen.
Faktum var att en grupp i skåpet leder vidare till en gammal mkt gammal central i ett uthus där nolla+jord var ihopkopplade. Skruvade ur alla proppar i första centralen och satte i tills den löste ut så hittade jag felet.
Det är iofs kanske ett litet bevis på att det funkar....! :-[
 
Jordfelsbrytaren kräver ingen last för att lösa ut vid jordfel, förutom den last som själva jordfelet.
I och med att 30mA "tar fel väg" löser skyddet ut.

Det krävs inte att "skarvsladden" är jordad så länge huset är jordat enligt reglerna och att badkaret inte är helt elektriskt isolerat från underlaget. En del av strömmen går till jord och när strömmen i fasledaren och nollan inte är lika så löser jfb:n ut. I fallet med badkaret kan det dock teoretiskt sett hända att badkaret är så väl isolerat strömmen till jord inte blir tillräckligt, då får man hoppas att man lever så länge att säkringen löser ut för kortslutning. Är skarvsladden jordad kommer en ström garanterat att gå till jord och jfb:n löser ut direkt.
 
Jordfelsbrytaren kräver ingen last för att lösa ut vid jordfel, förutom den last som själva jordfelet.
I och med att 30mA "tar fel väg" löser skyddet ut.
Jag kanske uttryckte mej luddigt men även 30mA är enligt mej en ström som skapats av en "last".
;)


 
Prova!
R=U/I R=230/30mA R=7,7Kohm
I=U/R I=230/7K I=33mA
Löd ihop 7st 1K motstånd i serie och en kabel i vardera ändan.
Lägg in alltihopa i en remsa eltejp som viks ihop över motstånden och där kabeln är lödd. Skruva in kabeländorna i en jordad kontakt. Den ena på en pinne och den andra på jordanslutningen. Stoppa därefter in kontakten i ett jordat uttag.
Om inget händer vrid kontakten ett halvt varv så skall den lösa ut.
Håll fingrarna borta,
Mvh Jan T
 
JanT skrev:
Prova!
R=U/I R=230/30mA R=7,7Kohm
I=U/R I=230/7K I=33mA
Löd ihop 7st 1K motstånd i serie och en kabel i vardera ändan.
Lägg in alltihopa i en remsa eltejp som viks ihop över motstånden och där kabeln är lödd. Skruva in kabeländorna i en jordad kontakt. Den ena på en pinne och den andra på jordanslutningen. Stoppa därefter in kontakten i ett jordat uttag.
Om inget händer vrid kontakten ett halvt varv så skall den lösa ut.
Håll fingrarna borta,
Mvh Jan T
hittade en gammal rolig tråd:)
vad händer om motstånden hamnar mellan fas och jord pallar dom det? mellan nollan och jord förstår jag att jordfelbrytaren löser.
 
Elfa har följande artnr 76-458-23 , Jordfelsbrytartestare VT35 för 181,00 exkl moms

"Testdon för kontroll av säkerhet och funktion i skyddsjordade eluttag och installationer med jordfelsbrytare. Indikerar med lysdioder om jord, fas och noll-förbindelse är korrekta. "


MVH
M
 
  • 078237e0-793e-11dc-bb36-0019bbdf5d02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrik1234 skrev:
hittade en gammal rolig tråd:)
vad händer om motstånden hamnar mellan fas och jord pallar dom det? mellan nollan och jord förstår jag att jordfelbrytaren löser.
CA 1W kommer att utvecklas i varje motstånd så man ska kanske inte välja den allra minsta modellen... Nu ska det förhoppningsvis gå mycket kort tid till JFB:n löser, innan man ens hinner få i kontakten ordentligt, så det blir väl inget stort problem om JFB:n fungerar. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.