Moving skrev:
Man kan betala Klimatkompensation för allt resande.
Är det bara jag som tycker att detta påminner lite väl mycket om avlatsbreven som användes av katolska kyrkan under medeltiden för att folk skulle kunna köpa sig en plats i himmelen ifall de syndat?
 
  • Gilla
Korvgubbe och 3 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Är det bara jag som tycker att detta påminner lite väl mycket om avlatsbreven...
Det ligger mycket i det!
Men nu betalar du i stället ett par hundringar som "klimatkompensation" (till vem/vad?),
så flyger du med gott samvete till Thailand :)
 
K
KnockOnWood skrev:
Klimatet blir som det blir, och det kan vi små människodjur inte göra mycket åt.....

....
Det är ju bara en stor bluff!
Visst har temperaturen varierat förr och små variationer har gjort stor skillnad!

Problemet är att det går snabbt idag och att förändringen är större än någonsin

Här är en lång översikt.
earth_temperature_timeline.png
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det där är trams, man har överhuvudtaget ingen koll på kortare temperaturväxlingar innan 1880. Det vet du också men såg en chans att sprida lite propaganda som ett barn skulle kunna rita ihop. Det är ett streck på ett papper och det är ungefär så mycket seriös forskning som också ligger bakom.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
Nja. Det visar förstås någon form av genomsnittstemperatur (vilket ett barn skulle förstå) och det har man rätt bra koll på.

Hur som helst handlar tråden om våra egna utsläpp, ville bara visa hur pass mycket vi påverkar och hur stora konsekvenser för boendemiljön små förändringar har.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Visst har temperaturen varierat förr och små variationer har gjort stor skillnad!

Problemet är att det går snabbt idag och att förändringen är större än någonsin

Här är en lång översikt.
Du har inte en lite större bild? Jag har lite dålig syn...
 
harry73
Klicka på bilden och zooma in :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vill inte vara fördomsfull men går väl sådär 10-15 invånare i U-länder per svensk med en promille av vår klimatpåverkan. Fast å andra sidan finns det säkert en amerikanare som väger upp det med råga. :rolleyes:
 
Kallebo skrev:
Nja. Det visar förstås någon form av genomsnittstemperatur (vilket ett barn skulle förstå) och det har man rätt bra koll på.

Hur som helst handlar tråden om våra egna utsläpp, ville bara visa hur pass mycket vi påverkar och hur stora konsekvenser för boendemiljön små förändringar har.
Vem har gjort grafiken? Att det bara skulle vara trams tvivlar jag på.
 
Finndjävel skrev:
Det där är trams, man har överhuvudtaget ingen koll på kortare temperaturväxlingar innan 1880. Det vet du också men såg en chans att sprida lite propaganda som ett barn skulle kunna rita ihop. Det är ett streck på ett papper och det är ungefär så mycket seriös forskning som också ligger bakom.
visas det några kortare temperaturväxlingar i den där grafen? I princip kan det ju vara 500 år mellan mätpunkterna och den skulle ändå se likadan ut.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MathiasS skrev:
visas det några kortare temperaturväxlingar i den där grafen? I princip kan det ju vara 500 år mellan mätpunkterna och den skulle ändå se likadan ut.
Ja det gör det. På slutet av grafen (nutid). Det finns inget som säger att liknande perioder har förekommit tusentals gånger tidigare i historien eftersom det inte fanns andra mätmetoder än att räkna hur många vedpinnar man slängde på brasan för tjugotusen år sen.
Dessutom visar den på en stark temperaturökning mellan åren 2000 och 2016, det här är direkt felaktigt eftersom det enligt all tillgänglig statistik inte har blivit varmare sedan 1998. Kurvan borde vara rak mellan 2000 och 2016, men då hade den inte haft nån effekt.

Vem som har gjort grafen vet bara Kallebo men det skulle inte förvåna mig det minsta om det är Greenpeace.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är en relevant poäng.

Källa skulle jag också vilja ha för annars kan man inte säga någonting.
 
harry73
Finndjävel skrev:
eftersom det inte fanns andra mätmetoder än att räkna hur många vedpinnar man slängde på brasan för tjugotusen år sen.
förlöjliga=härskarteknik
Finndjävel skrev:
Dessutom visar den på en stark temperaturökning mellan åren 2000 och 2016, det här är direkt felaktigt eftersom det enligt all tillgänglig statistik inte har blivit varmare sedan 1998. Kurvan borde vara rak mellan 2000 och 2016, men då hade den inte haft nån effekt.
Stämmer det? Jag hittade följande diagram på wikipedia

Diagram som visar globala land-havsmedeltemperaturens avvikelse från 1880 till 2020, med ökad trend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare fanns det regelbundna dalar i temperaturen (el nino?) Senaste åren blev det inte riktiga dalar längre.
2006,2010,2014 och 2015 var rekordvarma år
 
harry73 skrev:
förlöjliga=härskarteknik


Stämmer det? Jag hittade följande diagram på wikipedia


Tidigare fanns det regelbundna dalar i temperaturen (el nino?) Senaste åren blev det inte riktiga dalar längre.
2006,2010,2014 och 2015 var rekordvarma år


Jaha, och jag hittade följande:
Diagram som visar global medeltemperatur över land och hav från 1880 till 2000, markerad av röda staplar och blå kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NOAA = National Oceanic and Athmosperic Administation. Kurvan verkar rak efter 2000, det beror väldigt långt på vem som finansierar forskningen vilken form den tar.
Att påstå att det inte fanns mätmetoder för 20000år sen är inte härskarteknik utan fakta. Slår man ihop uppskattningar som baserar sig på medeltemperaturer över kanske tusen år med de regelrätta mätningar som finns från 1880 och framåt så blir det (medvetet) missvisande. Tror du inte att temperaturen varierade för i världen bara för ingen fanns där och mätte den?

Hittade förövrigt denna sida när jag googlade bilden:
http://www.npr.org/sections/goatsan...cartoon-goes-viral-but-it-has-one-key-problem

"But there's one problem with the graphic that makes it a bit misleading.

As you scroll up and down the graphic, it looks like the temperature of Earth's surface has stayed remarkably stable for 10,000 years. It sort of hovers around the same temperature for some 10,000 years ... until — bam! The industrial revolution begins. We start producing large amounts of carbon dioxide. And things heat up way more quickly.

Now look a bit closer at the bottom of the graphic. See how all of a sudden, around 150 years ago, the dotted line depicting average Earth temperature changes to a solid line. Munroe makes this change because the data used to create the lines come from two very different sources.

The solid line comes from real data — from scientists actually measuring the average temperature of Earth's surface. These measurements allow us to see temperature fluctuations that occur over a very short timescale — say, a few decades or so.

But the dotted line comes from computer models — from scientists reconstructing Earth's surface temperature. This gives us very, very coarse information. It averages Earth's temperature over hundreds of years. So we can see temperature fluctuations that occur only over longer periods of time, like a thousand years or so. Any upticks, spikes or dips that occur in shorter time frames get smoothed out."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.