Kör Bosch o där är fördelen för mig att batteriet är samma sak Bosch verktygserie, power for all som de gillade o kalla batteriet , lätt o få tag i utbytbart om x antal år framåt.
 
Är det verkligen Bosch batteri som susar högt vid laddning? Är det inte laddaren?
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Dyson har 3 mekaniska (golv, mattor samt soffor/sängar) munstycken och 3 små för trånga utrymmen. Jag tycker att munstyckena gör den stora skillnaden mot en vanlig dammsugare som enbart suger. Tabellen i testet är klart flummig gällande munstyckena.
Upplever inte att maskinen behöver gå på max med de mekaniska munstyckena, men med de små, ja.
 
Hm, jag ska dubbelkolla lite senare idag, återkommer!
 
Ja det var en fläkt i laddaren som låter. Nu har jag ändrat i texten! Tack för att ni uppmärksammade detta.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Byggahus.se valde ut 6 stycken av de bästa skaftdammsugarna på marknaden och testade dem för att hitta den bästa av de bästa.

Du kan läsa artikeln här: Test skaftdammsugare - bästa skaftdammsugare - bäst i test
Min partner köpte en Bosch för några år sedan till sin bostad i Luxemburg. Den kostade väl runt 2500 kr då. Den är usel på att suga upp skräp och så tung och bökig att man drar sig för att ens ta fram den. Här hemma har jag nu två likadana Electrolux enkla 2-in-1-dammsugare dvs en handdammsugare som kan fästas på ett skaft, en i stan och en på landet. De är otroligt smidiga, suger superbra och är enkla att tömma, kostade runt 1000:- styck. Varför testade ni inte sådana, som verkligen är ett komplement till en vanlig dammsugare och som man tar fram på ett ögonblick när det hamnat smulor på golvet etc.
 
gklinga gklinga skrev:
Min partner köpte en Bosch för några år sedan till sin bostad i Luxemburg. Den kostade väl runt 2500 kr då. Den är usel på att suga upp skräp och så tung och bökig att man drar sig för att ens ta fram den. Här hemma har jag nu två likadana Electrolux enkla 2-in-1-dammsugare dvs en handdammsugare som kan fästas på ett skaft, en i stan och en på landet. De är otroligt smidiga, suger superbra och är enkla att tömma, kostade runt 1000:- styck. Varför testade ni inte sådana, som verkligen är ett komplement till en vanlig dammsugare och som man tar fram på ett ögonblick när det hamnat smulor på golvet etc.
Var det de nyare kraftfulla Boschdammsugaren din partner köpte då?

Vi köpte i höstas 2020 nästan samma som i testet, med ett 18V verktygsbatteri, och den är rejält kraftfull i "turboläge"; billigaste då var runt 3500 kr.

Men tänker jag efter vad som fanns 4-5+ år bakåt, med Bosch osv, så var det ofta skaftdammsugare med klenare batteri, ofta inbyggt dolt i maskinen. Jag har väl mest tyckt att de flesta skaftdammsugare ända tillbaka då de använde NiMH inte sög något vidare, men när Dyson kom in i leken så skärpte sig konkurrenterna.

Minns med fasa en Electrolux en släkting köpte, för 1999 kr, ingen bra kraft alls, mycket sämre än de nuvarande nyare (dock då dyrare) Electrolux vi också testade innan vi valde Bosch.

Den Bosch series 8 vi kör med hemma ,har fått vår sladdis (som också suger bra) att hålla sig borta ifrån övervåningen....
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
gklinga gklinga skrev:
Min partner köpte en Bosch för några år sedan till sin bostad i Luxemburg. Den kostade väl runt 2500 kr då. Den är usel på att suga upp skräp och så tung och bökig att man drar sig för att ens ta fram den. Här hemma har jag nu två likadana Electrolux enkla 2-in-1-dammsugare dvs en handdammsugare som kan fästas på ett skaft, en i stan och en på landet. De är otroligt smidiga, suger superbra och är enkla att tömma, kostade runt 1000:- styck. Varför testade ni inte sådana, som verkligen är ett komplement till en vanlig dammsugare och som man tar fram på ett ögonblick när det hamnat smulor på golvet etc.
Vi valde att testa de kraftfullaste den här gången. De här går också att plocka bort munstycket på och använda som handdammsugare om man vill.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Testet är missvisande då ni testar en Dyson från 2017/2018 mot en Samsung från 2021, det har kommit flera nya Dysons sedan V8 Absolute+ som tex V10 Cyclone (kostar 4999) samt V11 och V15 Detect (dyrare men "smart")
 
Redigerat:
Ngn som kan tipsa om en billigare sladdlös dammsugare? Dottern ska flytta till en liten lägenhet och behöver en billigare maskin runt 1500 kr.
 
Jag ställer mig alltid lite tveksam till dessa (och liknande) tester. Vad är det som är testat egentligen? Och hur är betygen satta?
Om man tittar på ett test som Testfakta nyligen gjort på samma typ av dammsugare så visar det tydligt att dessa typer av dammsugare inte går att jämföra med en traditionell dammsugare vad gäller prestanda och pris.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/sladdlos-tappar-sugen-snabbt (hoppas det är OK att länka till externa sidor)

Här är testerna körda i labbmiljö och noga kontrollerade enligt gällande standard för tester av dammsugare. Bara en snabb titt på siffrorna visar att dessa sladdlösa dammsugarna inte kommer i närheten av en traditionell dammsugare vad gäller sugförmåga. Kolla detta test från 2015.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/hog-niva-pa-energisnala-dammsugare

Det är alltså nästan 7 år gamla dammsugare. Om du nu tittar på priset på en ny trådlös "bra" dammsugare så ligger de på 7-8000kr jämfört med en golvdammsugare på kring 1500 - 2500 kr om man inte går på det billigaste.

Min analys är att dessa trådlösa dammsugarna duger endast till en enklare städning jämfört med vad man tidigare använde en vanligt sopkvast till i tex. köket. Och, det är ifall du har lite pengar över att slänga iväg. Eller såklart om du tycker det är värt de extra tusenlapparna för att få en lite lättare handenhet. Men du får se till att vara klar inom 10 min för då är det dags att ladda igen. Glöm inte heller bort att du ska plocka isär hela dammsugaren i dess minsta beståndsdelar 1-2 ggr per månad för att rengöra den. Det är smidigt med påslöst tills man inser att det är hela dammsugaren som blir skitig och äcklig istället.

Jag har en av varje hemma. Detta är mina erfarenheter.

/D
 
  • Gilla
Degerlunden
  • Laddar…
P Panelmannen skrev:
Ngn som kan tipsa om en billigare sladdlös dammsugare? Dottern ska flytta till en liten lägenhet och behöver en billigare maskin runt 1500 kr.
Mitt tips är att gå på en vanligt dammsugare. Kommer hålla mycket längre, är billigare, funkar bättre och låter mindre.
Jag köpte denna nyss.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5209192

Min fru trodde inte det fungerade först för att den var så tyst :) Kan vara lite klenare sug i den då de har sänkt ljudet så mycket men den vinner garanterat över en trådlös dammsugare ;)
 
D Dr.Rosik skrev:
Jag ställer mig alltid lite tveksam till dessa (och liknande) tester. Vad är det som är testat egentligen? Och hur är betygen satta?
Om man tittar på ett test som Testfakta nyligen gjort på samma typ av dammsugare så visar det tydligt att dessa typer av dammsugare inte går att jämföra med en traditionell dammsugare vad gäller prestanda och pris.

[länk] (hoppas det är OK att länka till externa sidor)

Här är testerna körda i labbmiljö och noga kontrollerade enligt gällande standard för tester av dammsugare. Bara en snabb titt på siffrorna visar att dessa sladdlösa dammsugarna inte kommer i närheten av en traditionell dammsugare vad gäller sugförmåga. Kolla detta test från 2015.

[länk]

Det är alltså nästan 7 år gamla dammsugare. Om du nu tittar på priset på en ny trådlös "bra" dammsugare så ligger de på 7-8000kr jämfört med en golvdammsugare på kring 1500 - 2500 kr om man inte går på det billigaste.

Min analys är att dessa trådlösa dammsugarna duger endast till en enklare städning jämfört med vad man tidigare använde en vanligt sopkvast till i tex. köket. Och, det är ifall du har lite pengar över att slänga iväg. Eller såklart om du tycker det är värt de extra tusenlapparna för att få en lite lättare handenhet. Men du får se till att vara klar inom 10 min för då är det dags att ladda igen. Glöm inte heller bort att du ska plocka isär hela dammsugaren i dess minsta beståndsdelar 1-2 ggr per månad för att rengöra den. Det är smidigt med påslöst tills man inser att det är hela dammsugaren som blir skitig och äcklig istället.

Jag har en av varje hemma. Detta är mina erfarenheter.

/D
Vart någonstans i testet står det att skaftdammsugarna är lika bra som en 'vanlig' och kan ersätta den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.