Gimbal skrev:
Så Biltemas klippare (71poäng) var alltså näst bäst, och Husqvarna (57p) var sämst.
Det resultatet var nog ganska otippat....
Är det inte anmärkningsvärt att den marknadsledande (jaja bråka inte om det nu) klipparen från HQ - automove 220ac - inte är med? Det är ju den som vunnit många tester under åren. Men istället testar man lillebror. 220ac kan du ju nu få kring 16', och efterföljaren kostar 23'. Om man inte jämför konkurrenterna mot någon av dessa två så gör man ju en dundermiss.
 
I början på Maj köpte vi en Gardena R160. Nu har vi haft den snart i 6 månader. Den klipper 3 ggr/vecka och 6 timmar/tillfälle. Vår gräsmatta är ca 300kvm. Gräsmattan i sig är vid sina ställen väldigt ojämn, den har dessutom en ganska brant kulle som den kör över. Jag såg att testerna har ifrågasatts av någon här. Personligen är jag inte ute efter att göra reklam för någon men kan lugnt säga att köpet vi gjorde var värt varenda krona. Det enda strulet vi haft med den är eg. mitt eget fel eftersom jag inte valde att sätta laddningsplattan på gräsmattan som instruktionerna säger utan har placerat den under ett utstickande tak vilket gör att klipparen får köra drygt 1.5. meter bort från gräsmattan vilket kan få klipparen att bli förvirrad. Det har den blivit 3 ggr. under den tiden vi haft den, för att återställa den behöver jag bara förnya PIN-koden, vilket är enkelt, sen är den klar att köra igen.
Klipparen gör inga ränder i gräsmattan men det har vi aldrig brytt oss på innan och gör ej nu heller.
Där finns säkert bättre klippare än denna, men som sagt vi har varit jättenöjda med denna, så det testet kan inte ha
varit helt fel.
PS Jobbar inte hos Gardena eller hos någon som har något med de att göra, Om någon undrar :)
 
I förmiddags raderade jag ett inlägg här där en medlem gjorde en kopia av Råd & Röns test av robotgräsklippare tillgängligt för alla. Deras tester är upphovsrättskyddat material, och man får köpa det om man villl läsa det.

Klicka här för att köpa testet, det kostar 45 kr http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/robotgrasklippare/
 
Otjena skrev:
De är så helt olika testmetoder, tyskarna körde långtidstest på seriösa tomter medans de som gjorde testet som R&R köpte körde korttidstester på små tomter.
Varifrån får du att tyskarna gjort långtidstest på seriösa tomter??? På två ställen står det att testet utförs i fem dagar, och att ytan var 20 x 20 meter (förvisso utanför slottet Hetzendorf, om det nu i sig gör tomten seriös).

Tyskarna skriver förvisso också att man borde jämföra robotarna genom tester som sträcker sig över flera veckor eller månader, men jag ser - med min avdankade tyska och lite onlineöversättning - inget om att så faktiskt gjorts.

Och i resultatet har tyskarna givit poäng i 4 områden på en femgradig skala, medan Råd & Rön har en tiogradig skala i totalt 32 områden och underområden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.