JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Återigen jämföra tjänstesidan med arbetar sidan, när ska du lära dig se skillnaden?
Är inte alla lika mycket värda?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Återigen jämföra tjänstesidan med arbetar sidan, när ska du lära dig se skillnaden?
Jag har varit med i ganska många förhandlingar med Byggnads alla fall där vi fått frångå turordningsregler, oftast involverar det en ekonomisk ersättning men det är fortfarande att frångå turordningsreglerna och dom är i allra högsta grad företrädare för arbetare
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Någon som vet vad SEKOs medlemmar har för roll i nyetablering av laddstationer? Elektriker har ju Tesla redan plockat in från Polen, så vilka organiserar SEKO som kan hindra detta?
 
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inte alls lika mycket värda?
Alla människor är lika värda.. man kan inte jämföra tjänstemänn som oftast utför helt olika arbetsuppgifter än sin kollega, medans en arbetare där de flesta utför liknande arbetsuppgifter
 
R
L Liljeros skrev:
Jag har varit med i ganska många förhandlingar med byggnads alla fall där vi fått frångå turordningsregler, oftast involverar det en ekonomisk ersättning men det är fortfarande att frångå turordningsreglerna och dom är i allra högsta grad företrädare för arbetare
På vilka grunder har ni fått frångå? Samt hur stor del?
 
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Alla människor är lika värda.. man kan inte jämföra tjänstemänn som oftast utför helt olika arbetsuppgifter än sin kollega, medans en arbetare där de flesta utför liknande arbetsuppgifter
På ett stort företag som Spotify finns det massor av tjänstemän som utför i stort sett samma arbete.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
På ett stort företag som Spotify finns det massor av tjänstemän som utför i stort sett samma arbete.
Kan bara svara på våran bransch där tjänstemännen oftast är väldigt olika i sina kunskaper och flexibiliteten att utföra olika delar av arbeten..

Har alldrig varit med om att Byggnads har varit positivt inställda till att frångå turordningen, vill man det så blir det alltid en strid som inte är enkel att vinna..

Men tjänstemänn kan man mycket enklare motivera till att säga upp eller att frångå turordningen oavsett tjänstemannens titel..
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Någon som vet vad SEKOs medlemmar har för roll i nyetablering av laddstationer? Elektriker har ju Tesla redan plockat in från Polen, så vilka organiserar SEKO som kan hindra detta?
Jag vet inte men kanske elektriker på elnätsföretagen.
"Energi
Sekomedlemmarna finns huvudsakligen inom olika elproduktions- och eldistributionsföretag. Vattenfall AB är den största arbetsgivaren. Seko organiserar i princip alla yrkeskategorier inom branschen, och antalet medlemmar är ungefär 4 000."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seko
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte men kanske elektriker på elnätsföretagen.
"Energi
Sekomedlemmarna finns huvudsakligen inom olika elproduktions- och eldistributionsföretag. Vattenfall AB är den största arbetsgivaren. Seko organiserar i princip alla yrkeskategorier inom branschen, och antalet medlemmar är ungefär 4 000."
[länk]
Kanske kan t.ex. Vattenfall och Eon vägra nyanslutning?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Huvudregeln för turordning vid uppsägningar är sist in, först ut. Det betyder enligt lagen att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt anställning framför arbetstagare med kortare anställning.
Detta är det jag ogillar med facket. De som jobbat länge kan bete sig hursomhelst, de som är nya är de som får kicken, dåliga villkor osv.

Samma med hyresgästföreningen och liknande. Man skyddar några som varit med länge men offrar glatt nya och unga.
 
R
J JohanLun skrev:
Detta är det jag ogillar med facket. De som jobbat länge kan bete sig hursomhelst, de som är nya är de som får kicken, dåliga villkor osv.

Samma med hyresgästföreningen och liknande. Man skyddar några som varit med länge men offrar glatt nya och unga.
Nej det kan man inte, det finns uppsägning av personliga skäl! Och är lättare att tillämpa om någon beter sig fel..
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte men kanske elektriker på elnätsföretagen.
"Energi
Sekomedlemmarna finns huvudsakligen inom olika elproduktions- och eldistributionsföretag. Vattenfall AB är den största arbetsgivaren. Seko organiserar i princip alla yrkeskategorier inom branschen, och antalet medlemmar är ungefär 4 000."
[länk]
Ja det kanske är svårare att ta in från andra länder för att komma runt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Insatserna med vad Metall kallade ”kirurgisk precision” fortsätter, får se hur mycket sympati dom har när det ska slåss om laddplatser framåt påsk… hur stor andel av Teslas intäkter utgör detta kontra vilka som drabbas, nu är det ju alla fall inte bara Teslaägare som står i skotgluggen…
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
På vilka grunder har ni fått frångå? Samt hur stor del?
Att få säga upp flertalet anställda utan att ta hänsyn till anställningsdatum, ca 5st. Har för mig att det rörde sig om ca 4-5 månaders lön.

Det är tyvärr den bistra verkligheten för företag som vill göra sig av med personal som missköter sig till den grad att det påverkar försäljningen. Inte skäl för uppsägning dock enligt facket. Skulle man inte betalat dom för att sluta hade det behövts sägas upp kanske 7-8 personer till som faktiskt bidrog till att tjäna pengar.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
Att få säga upp flertalet anställda utan att ta hänsyn till anställningsdatum, ca 5st. Har för mig att det rörde sig om ca 4-5 månaders lön.

Det är tyvärr den bistra verkligheten för företag som vill göra sig av med personal som missköter sig till den grad att det påverkar försäljningen. Inte skäl för uppsägning dock enligt facket. Skulle man inte betalat dom för att sluta hade det behövts sägas upp kanske 7-8 personer till som faktiskt bidrog till att tjäna pengar.
Men nu pratar du om misskötsel inte arbetsbrist..

Vid arbetsbrist så gäller det jag skrev om Huvudregeln..
Uppsägning av personliga skäl är något annat..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.