JanneJanne123
E elmont skrev:
Skillnaden är väl att Tesslas avtal enbart är till för att skydda just Tesla, ingen tror väl på allvar att Tesla är intresserade av att "skydda" dom anställda???
Varför utgår du hela tiden ifrån att företag hatar sina anställda?
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
Jag tror inte att alla företagare hatar sina anställda men jag har efter ett långt liv som egen företagare blivit bekant med en hel drös av egna företagare och jag känner INTE EN som satt sina anställdas väl och ve före sitt eget.
Ps
Det är att förenkla "livet" lite väl mycket om man tror att det endera handlar om att hata eller älskar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Eller aktieägarnas avkastning...
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
E elmont skrev:
Jag tror inte att alla företagare hatar sina anställda men jag har efter ett långt liv som egen företagare blivit bekant med en hel drös av egna företagare och jag känner INTE EN som satt sina anställdas väl och ve före sitt eget.
Ps
Det är att förenkla "livet" lite väl mycket om man tror att det endera handlar om att hata eller älskar.
Det jag menar är att det ligger väl i arbetsgivarens intresse att i sitt anställningsavtal ha villkor som är bra både för arbetstagaren och arbetsgivaren, annars vill väl ingen jobba på företaget i fråga?
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Utanför Teslas verkstäder…
Besviken tecknad groda sittande, med text på svenska som uttrycker önskan om pengar utan att jobba, memeformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag menar är att det ligger väl i arbetsgivarens intresse att i sitt anställningsavtal ha villkor som är bra både för arbetstagaren och arbetsgivaren, annars vill väl ingen jobba på företaget i fråga?
Du anar inte hur många det är som "tar det dom får" jag skulle tro att det är dom allra flesta, säger då även chefen att, du får en tia mer i lön om du inte talar om det för grabbarna, så tycker dom sig ha fått en högvinst. Får man dessutom ett avtal skrivit på Engelskt juristspråk och med 70 sidor är jag övertygad om att dom allra flesta inte har en aning om vad dom skriver på.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
F
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur vanligt är det att ett anställningsavtal är upp emot 60 sidor? Nu kommer jag ju inte precis ihåg mitt, men så många sidor kan det inte ha varit.
För att det är skrivet av amerikanska jurister som skall rättfärdiga en faktura du inte trodde var möjlig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
…juristspråk och med 70 sidor är jag övertygad om att dom allra flesta inte har en aning om vad dom skriver på.
Ungefär som alla andra avtal som folk skriver på utan att läsa?

Det är ju snarare ett problem med folk i allmänhet.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E elmont skrev:
… jag känner INTE EN som satt sina anställdas väl och ve före sitt eget.
nu vet jag inte vilken bransch du lever i men jag tror ändå du har missat något. Jag skulle vilja säga att de flesta företag sätter sina anställdas ve före sitt eget i någon form.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
nu vet jag inte vilken bransch du lever i men jag tror ändå du har missat något. Jag skulle vilja säga att de flesta företag sätter sina anställdas ve före sitt eget i någon form.
Ja där är vi tydligen överens.
 
E elmont skrev:
Jag tror inte att alla företagare hatar sina anställda men jag har efter ett långt liv som egen företagare blivit bekant med en hel drös av egna företagare och jag känner INTE EN som satt sina anställdas väl och ve före sitt eget.
Ps
Det är att förenkla "livet" lite väl mycket om man tror att det endera handlar om att hata eller älskar.
Så du driver själv företag och du känner INTE EN enda som satt sina anställdas väl och ve före sitt eget. Förstår du själv hur roligt det låter? Är du schizo?
 
Mikael_L
Nu har jag inte läst i denna tråd sedan lördags, och jag ligger nu 40 sidor efter.
Kan någon vänlig själ sammanfatta om det finns något intressant som har hänt eller rapporterats, så jag slipper läsa allt?
Dvs, något som hänt mellan parterna (eller något de tagit sig för helt ensidigt), det har verkat för mig som att inget händer, eller så är locket på för oss åskådare.


edit:
Jag hörde på nyheterna igår att IF Metall skulle utesluta de medlemmar de hade som valt att fortsätta jobba, som valt att inte följa strejkbudet.

Man inser ju att detta blir personer som de för alltid förlorat för sin sak, och de kommer nog i det lilla hjälpa till så gott det går att IF Metall försvinner. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag inte läst i denna tråd sedan lördags, och jag ligger nu 40 sidor efter.

Kan någon vänlig själ sammanfatta om det finns något intressant som har hänt eller rapporterats, så jag slipper läsa allt?
Dvs, något som hänt mellan parterna (eller något de tagit sig för helt ensidigt), det har verkat för mig som att inget händer, eller så är locket på för oss åskådare.


edit:
Jag hörde på nyheterna igår att IF Metall skulle utesluta de medlemmar de hade som valt att fortsätta jobba, som valt att inte följa strejkbudet.

Man inser ju att detta blir personer som de för alltid förlorat för sin sak, och de kommer nog i det lilla hjälpa till så gott det går att IF Metall försvinner. ;)
Inte direkt. Men Dn och LO har fått tag på ett ex av ett anställningsavtal men vägrar avslöja innehållet….
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte direkt. Men Dn och LO har fått tag på ett ex av ett anställningsavtal men vägrar avslöja innehållet….
Anställningsavtalet skulle varit intressant att få veta lite mer om. :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag menar är att det ligger väl i arbetsgivarens intresse att i sitt anställningsavtal ha villkor som är bra både för arbetstagaren och arbetsgivaren, annars vill väl ingen jobba på företaget i fråga?
Bara när det är högkonjunktur och det är en konstgjord lånebaserad högkonjunktur som ni är vana med i Sverige.
På en normal arbetsmarknad med 5-10% arbetslöshet ligger det i arbetsgivarens intresse att suga ut allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.