JA ånglås gör att ingen cirkulation kommer igång genom termisk ventil
 
A
pr95 skrev:
JA ånglås gör att ingen cirkulation kommer igång genom termisk ventil
VVS killen har sagt sitt och begärt 30 000 kr för allt, så här skrev han.

[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]Panna och tankar kopplas om enligt den systemlösning från Baxi som ni skickat mig.
Laddkretsen byggs med 35mm rör.
Laddpaket, pumpar och schunt återanvänds men i övrigt installeras nya rör och ventiler på värmesidan.
Laddpaketet vänds så att paketet kommer åt rätt håll.
Varmvattensidan lämnas orörd.

Tycker ni att det är värt priset?

Ska jag låta han göra jobbet eller ska jag bara byta backventilen och den termiska ventilen?
Jag själv tycker att 30 000 kr är alldeles för mycket.

Mvh Mikael
[/FONT][/FONT]
 
Det första du ska göra är att se till så du får bort luft från övre laddledningen. Används dörren som sitter bakom den ledningen om inte så sänk ledningen från pannan fram till tank så att luften kan komma till tanken där du enkelt kan lufta manuellt.
 
Som nämnts tidigare se till att åtminstone ordna en fälla för luft över din laddkoppling, om du gör det kan du enkelt lufta manuellt då och då. Ett enkelt sätt att börja komma till rätta med problemen och det behöver inte kosta mer än några hundralappar.

Den termiska ventilen fungerar nog eller är enkel att ställa i ordning. Om du ändå är där och jobbar proppa och ta bort backventilen, den gör ingen glad, i princip onödig och en potentiell felkälla.

Det är nog enklast att börja ungefär såhär och senare eventuellt ansluta din expansion på ett bättre sätt. Mokarens anbud ser jag som rena rånet och inte säkert han lyckas helt ändå om man ska döma efter vad vi kan läsa i trådarna här.
 
A
saabdea skrev:
Det första du ska göra är att se till så du får bort luft från övre laddledningen. Används dörren som sitter bakom den ledningen om inte så sänk ledningen från pannan fram till tank så att luften kan komma till tanken där du enkelt kan lufta manuellt.
Nej den dörren används inte, kan man sänka ledningen själv?, var hittar jag en avluftning att sätta dit?
 
A
GK100 skrev:
Som nämnts tidigare se till att åtminstone ordna en fälla för luft över din laddkoppling, om du gör det kan du enkelt lufta manuellt då och då. Ett enkelt sätt att börja komma till rätta med problemen och det behöver inte kosta mer än några hundralappar.

Den termiska ventilen fungerar nog eller är enkel att ställa i ordning. Om du ändå är där och jobbar proppa och ta bort backventilen, den gör ingen glad, i princip onödig och en potentiell felkälla.

Det är nog enklast att börja ungefär såhär och senare eventuellt ansluta din expansion på ett bättre sätt. Mokarens anbud ser jag som rena rånet och inte säkert han lyckas helt ändå om man ska döma efter vad vi kan läsa i trådarna här.
Hmm okej, så backventilen har ingenting med att kallvatten åker tillbaka till pannan och kyler den?
Ja jag kommer inte att låta han göra det för 30 000 kr, jag hade tänkt att skaffa en ny termisk ventil, en 72 graders istället för en 80 graders, vad tror ni om det?

Det här med att ordna en fälla på laddkopplingen, menar du på samma sätt som saabdea skrev?
 
Om det ser ut som jag tycker att det gör så borde man kunna göra som jag har ritat på bilderna. Det sitter väl någon avluftning på tankarna så man kan få luften dit där och sedan lufta där.
 
  • rör2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rör1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Backventilen är mest tänkt att kunna tillåta självcirkulation när inte pumpen går, men det kräver också en mer exemplarisk rördragning än din för att funka bra. Detta ska hindra en panna från kokning vid strömavbrott och även tömma eftervärme i riktning panna->tank men inte tvärtom. För egen del har jag inte sett den stora vitsen med dem men även de nu vanliga kompaktbyggda laddomaterna har liknande backventil inbyggd.

Med fälla menar jag att byta ett stycke rör på vägen mellan panna och tank till lite grövre dimension så att hastigheten minskar på vattnet samtidigt får man ett utrymme upptill som rymmer luft. Om man på detta avsnitt sätter ett T-rör med riktning så mycket uppåt som får plats och sen sätter en bit rör där med en manuell ventil att lufta med i änden har man en utmärkt fälla.

I ditt fall tycker jag det verkar på bilderna som att ett stycke ovanför röret ner mot laddkopplingen skulle passa. Givetvis bör du även försöka få riktning mot tanken också som saabdea skriver. Du borde väl redan ha några ställen i anläggningen där du kan avlufta manuellt? Har du sökt efter det överallt, tanktopp, rörändar osv?
 
A
saabdea skrev:
Om det ser ut som jag tycker att det gör så borde man kunna göra som jag har ritat på bilderna. Det sitter väl någon avluftning på tankarna så man kan få luften dit där och sedan lufta där.
Ja det sitter en avluftning ovanpå båda tankarna, jag ska skriva ut bilderna som du ritat på och se vad jag kan göra själv, är som sagt inte så kunnig på rördragning men nån gång ska var den första.
Det sitter en avluftning på vedpannan, den burkar jag öppna lite då och då.
Tack.
 
A
GK100 skrev:
Backventilen är mest tänkt att kunna tillåta självcirkulation när inte pumpen går, men det kräver också en mer exemplarisk rördragning än din för att funka bra. Detta ska hindra en panna från kokning vid strömavbrott och även tömma eftervärme i riktning panna->tank men inte tvärtom. För egen del har jag inte sett den stora vitsen med dem men även de nu vanliga kompaktbyggda laddomaterna har liknande backventil inbyggd.

Med fälla menar jag att byta ett stycke rör på vägen mellan panna och tank till lite grövre dimension så att hastigheten minskar på vattnet samtidigt får man ett utrymme upptill som rymmer luft. Om man på detta avsnitt sätter ett T-rör med riktning så mycket uppåt som får plats och sen sätter en bit rör där med en manuell ventil att lufta med i änden har man en utmärkt fälla.

I ditt fall tycker jag det verkar på bilderna som att ett stycke ovanför röret ner mot laddkopplingen skulle passa. Givetvis bör du även försöka få riktning mot tanken också som saabdea skriver. Du borde väl redan ha några ställen i anläggningen där du kan avlufta manuellt? Har du sökt efter det överallt, tanktopp, rörändar osv?
Jag ska skaffa rör, ska bli spännande att prova själv.
Dom enda avluftningarna jag hittat är en på pannan, på toppen av båda tankarna men de verkar vara automatisk, ska ta en bild och lägga in här.
Tack
 
A
mickesrx skrev:
Jag ska skaffa rör, ska bli spännande att prova själv.
Dom enda avluftningarna jag hittat är en på pannan, på toppen av båda tankarna men de verkar vara automatisk, ska ta en bild och lägga in här.
Tack
Den ena bilden är på avluftningen ovanpå tanken, jag misstänker att den är automatisk eftersom det har pyst till däruppe på tanken, det sitter en på andra tanken också.
Den andra bilden är på något som jag inte riktigt vet vad det är, den mynnar ut i en slang, måste ha något med vatten att göra.
 
  • P1080113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden är säkerhetsventilen till varmvattenberedningen.
 
Med fälla menar jag att byta ett stycke rör på vägen mellan panna och tank till lite grövre dimension så att hastigheten minskar på vattnet samtidigt får man ett utrymme upptill som rymmer luft. Om man på detta avsnitt sätter ett T-rör med riktning så mycket uppåt som får plats och sen sätter en bit rör där med en manuell ventil att lufta med i änden har man en utmärkt fälla.
d^_^b
Utmärkt förslag (kostar inte mycket)
Ta bort backventilen den orsakar bara problem
Se till att laddpump startar/går -att den är kopplad start på rökgastermotat ( inte på egen termostat
i pannvatten -den kan vara kopplad parralell om vattentemperaturen stiger snabbare än rökgastemperatur startar pumpen som bör gå på högsta fart.
Vidare kan det vara bättre att använda en72 graders termostat som du var inne på det gör att laddning /kylning av panna kommer igång tidigare (verkningsgraden ökar)
 
A
pr95 skrev:
d^_^b
Utmärkt förslag (kostar inte mycket)
Ta bort backventilen den orsakar bara problem
Se till att laddpump startar/går -att den är kopplad start på rökgastermotat ( inte på egen termostat
i pannvatten -den kan vara kopplad parralell om vattentemperaturen stiger snabbare än rökgastemperatur startar pumpen som bör gå på högsta fart.
Vidare kan det vara bättre att använda en72 graders termostat som du var inne på det gör att laddning /kylning av panna kommer igång tidigare (verkningsgraden ökar)
Rökgastermostaten är kopplad till pumpen som sitter på laddpaketet, japp den pumpen är i läge 4, en wilo pump.
Ja jag funderade på att beställa en ny hos www.dinvvsbutik.se jag har för mig att dom ska en sådan, måste bara se till att jag får rätt så man slipper skicka tillbaka, är väl bara till att mäta diametern på röret och på anslutningen på huset.
Tack för mycket bra tips allihopa.
 
Lite OT men det var kul att se hur det är skarvat pressförzinkat med presskoppar med hårdlödning med pex med svarta delar hejvilt. :wow:

Nån rörmokare som tömt braochhalådan i bilen kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.