Hej.

Jag har fått ett problem med att det läcker ifrån termostaten på elementet.
Jag har gamla element hemma hos mig. Och dom är ifrån 60 talet när huset byggdes.
Nu märkte jag att det var blött på golvet i sovrummet i helgen. Och det droppar någon droppe var 10-30 sekund.
Har öppnat till max. och då droppar det mindre.
Termostaten heter 10 MZ10. Har ringt lokala rörfirman och dom tar hem en sådan åt mig då dom inte finns på lagret hos dom.
Gammal termostatmodell 10 MZ10 för element, använd och sliten, med synliga gängor och damm.

Min fråga är. Hur gör jag när jag ska byta ut den. Måste man tömma vattnet på något sätt innan.
Vi har fjärrvärme och jag nere i centralen så finns det ventiler som man kan stänga av. Dom ska gå till element kretsen.

Antar att jag får stänga av vattnet. Stänga av kretsen till elementen. Lufta elementet så att trycket försvinner. Demontera ventilen/termostaten. Montera dit termostaten och slå på vattnet. Lufta alla element.

Tänker jag rätt här. Eller hur ska man tömma vattnet annars.
Tacksam för tips.
 
Krilleman
Till dina ventiler kan man bara byta insatsen för att få dit en termostat. Det vredet som sitter nu är ingen termostat, bara ett handvred.

http://www.mma.se/produkter/utbytesinsats-ta-rvo-he-radiatorer/
http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/4822301_all-rev3.pdf

Önskar du byta hela termostaten så köper du valfri termostat i samma dimension. Men det är ett större ingrepp i systemet, kan vara lite klurigt ibland beroende på hur det är kopplat.

Stäng först av cirkulationspumpen.
Tappa ur övertrycket i värmesystemet via säkerhetsventilen. (manometern ska ner på noll)
Sen byter du insatsen/termostaten, en i taget om det är flera i fråga.
 
Hej Krilleman.

Tack så mycket för att du svarade.
Ja du har rätt. Den vita plasten är ju mer ett handvred som du säger. Den sitter med en skruv i mitten.
Tar man bort skruven så ser det ut så här.

GetFileAttachment GetFileAttachment

Jag vill inte göra något större ingrepp i systemet då jag inte kan något om vvs.
Du säger att man ska tappa ur övertrycket i värmesystemet via säkerhetsventilen. Är det dom här jag ska vrida på för att släppa trycket och tömma vattnet ?. Se bild nedan.

GetFileAttachment

Alltså ventilerna som är bredvid det röda vredet för att slå på vattnet nere till vänster.
Den till höger står det 2,5 bar på. Och den till vänster står det 10 bar på.
 
Krilleman
Det är den högra som det står 2,5bar på som är på värmesystemet, där kan du vrida på så kommer det ur vatten.

Påfyllningsventilen till värmesystemet är det röda vredet mellan säkerhetsventilerna. Där fyller du upp med vatten när arbetena är utförda. 1,0 bar räcker mer än väl på manometern. (den mätaren högst upp som står på 0,4 nu)
 
  • Gilla
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det är den högra som det står 2,5bar på som är på värmesystemet, där kan du vrida på så kommer det ur vatten.

Påfyllningsventilen till värmesystemet är det röda vredet mellan säkerhetsventilerna. Där fyller du upp med vatten när arbetena är utförda. 1,0 bar räcker mer än väl på manometern. (den mätaren högst upp som står på 0,4 nu)
Hej Krilleman.

Jag gjorde som så att jag tog bort en plugg på röret till vänster om fjärrvärmesystemet som har ett vred på sig.
Och då kom det ut lite vatten. Men sedan så slutade det.
GetFileAttachment

Då funderade vi lite grann och såg att ett element i källaren på väggen har ju några pluggar som man kunde öppna för att tömma vattnet. Sagt och gjort så tömde vi på det viset.
GetFileAttachment
Ett problem löst.
Men nu så verkar ju det inte gå att skruva bort termostaten/ventilen. Försökt med skiftnyckel, men är orolig att den bara kommer att gå runt. Och bli skadad.
GetFileAttachment

Det är ju 23 mm och hylssatsen som jag har är 22mm eller 24mm. 23mm verkar ju inte finnas.
 
Finns både hylsor och fasta nycklar i 23 mm.
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Hej Krilleman.

Jag gjorde som så att jag tog bort en plugg på röret till vänster om fjärrvärmesystemet som har ett vred på sig.
Och då kom det ut lite vatten. Men sedan så slutade det.
[bild]

Då funderade vi lite grann och såg att ett element i källaren på väggen har ju några pluggar som man kunde öppna för att tömma vattnet. Sagt och gjort så tömde vi på det viset.
[bild]
Ett problem löst.
Men nu så verkar ju det inte gå att skruva bort termostaten/ventilen. Försökt med skiftnyckel, men är orolig att den bara kommer att gå runt. Och bli skadad.
[bild]

Det är ju 23 mm och hylssatsen som jag har är 22mm eller 24mm. 23mm verkar ju inte finnas.
Ska kolla om jag hittar någon 23mm hylsa
 
W
Polygrip
 
  • Gilla
-MaH-
  • Laddar…
Hittar ingen 23mm nyckel.

Men polygrip går ju säkert.
Tänkte först att jag skulle undvika polygrip då det lätt blir skadat utav den. :surprised:
 
Det är ju helt omöjligt. Det finns endast en liten yta på ca fem millimeter. Och den håller inte riktigt för varken skiftnyckel eller polygrip. Sedan så gör ju inte saken bättre att det inte finns någon vidare större utrymme. Då tillverkaren utav elementen på 60-talet verkar ha sågat ut utrymmet för hand. :mad:
 
Fick loss den nu.
Använde 24mm hylsan och drog. Det fick bära eller brista, och den bar ;)

Men nu till följdfrågan. Den gamla ventilen ser ju inte ut som den jag köpte utav rör mockaren ??:surprised:
Batteriet dog i mobilen, Men lägger upp bild på den snart.

Nu har jag laddat mobilen så jag kunde ta en bild.
Om man tittar på den gamla ventilen och den nya så är det en stor skillnad. Se bild nedanför.
Obs, tvättade den gamla ventilen. Var helt svart.

GetFileAttachment
 
Redigerat:
Funderar på ifall det inte skulle gå att renovera dom här ventilerna.
Någon som har testat. Slipa rent lite försiktigt, och lägga på gängtejp. Eller en ny packning?
 
Jag renoverade ett antal gamla slottsventiler.
Jag demonterade hela ventilerna, plockade isär alla delar och gjorde rent dem från 100 års gegga och färg, både in och utvändigt. Sen slipade jag in ventil och -säte genom att fästa spindeln i en skruvdragare och köra ventilen mot sätet i ventilhuset med slippasta.
Sen packade jag om packboxen med lin och pasta, monterade ihop allt igen och slutligen polerade upp hela rasket med en dremel.
Jag provtryckte ventilerna genom att ansluta dem till en vattenutkastare så att de utsattes för trycket i vattenledningsnätet.
De blev som nya!
Fördelen med gamla grejor är att de är gjorda för att kunna renoveras.
 
  • Hand håller en nyligen renoverad och polerad gammal slottsventil märkt med "VARMT".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Hej Patrik.

Det blev ju som nytt.

Jag gjorde som så att jag tog lite gängtejp runt axeln som går genom en mutter.
Och drog åt muttern. Slog på vattnet lite försiktigt. Och tro det eller ej. Den är nu tät.
Jag har dock fortfarande en burk ifall det skulle börja droppa.

Jag pratade med rörmokaren, Och hans sa att han hade missat att berätta att man måste köpa till en ny termostat vred. Då det gamla vredet inte passar. I den nya ventilen sitter det ju endast ett stift. Inte likt den gamla ventilen.

Men då jag har fjärrvärme så behöver jag inte ha det enligt rörmokaren. Utan att det sköts utav fjärrvärmecentralen.
Då jag sa att det kommer kanske se lite konstigt ut, så säger han att jag kunde få en "vit plomb" som kommer med termostaterna, men som kastas.

Jag vet inte, man kanske skulle montera dit ventilen som jag köpte, istället för att renovera dom gamla.
Eller om man nu skulle vilja renovera dom gamla ventilerna. Var köper man packningar för dom ?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Till dina ventiler kan man bara byta insatsen för att få dit en termostat. Det vredet som sitter nu är ingen termostat, bara ett handvred.

[länk]
[länk]

Önskar du byta hela termostaten så köper du valfri termostat i samma dimension. Men det är ett större ingrepp i systemet, kan vara lite klurigt ibland beroende på hur det är kopplat.

Stäng först av cirkulationspumpen.
Tappa ur övertrycket i värmesystemet via säkerhetsventilen. (manometern ska ner på noll)
Sen byter du insatsen/termostaten, en i taget om det är flera i fråga.
Hej Krilleman.

Finns det någon annan ventil/termostat. Den som jag köpte av rörmokaren är nu monterad på elementet.
Men det blir ju inte varmt överhuvudtaget. Jag har justerat både åt höger och och vänster. Men det verkar inte släppa in något varmvatten till elementet.
Jag tror att den där gummibiten inte dras in så mycket så att det kan börja flöda varmvatten in. Jämför jag med dom gamla ventilerna så ser man att den går ju mycket längre in i själva basen om du förstår vad jag menar.
Har du något tips eller kan det vara så att jag kanske skulle köpa den andra modellen som jag nu ser finns. (10 A 15 istället för 10 MZ10)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.