Roffe Bjelven skrev:
Halloj, Jag heter Roffe och jobbar med värmekabelfelsökningar.
Din termostat från NOBÖ finns som du förstår inte längre och om man ska byta termostat så måste termostaten och golvgivaren (Föler) de bruna ledarna till din termostat, tala samma språk, dvs att givaren arbetar med samma kOhm värde som termostaten och dessutom "går åt samma håll" vid temperaturändring.
Man kan tex inte använda T2:s givare till DEVI-termostat och vise versa trots att kOhm värdet kan vara samma.
Mitt råd är att byta både termostat och givare för rätt funktion, och om givaren sitter fast i golvet kan det i ditt fall vara en lösning att ta en "frisk" termostat från annat rum och byta den till en termostat med rumsgivare istället. Mvh Roffe
Hej Roffe, och tack så hemskt mycket för svar. :)

Under dan idag fick jag samma svar från min gamla jobbarkompis. Eller ja, han sa mer exakt (om jag förstod honom rätt) att om man hade klinker så gick det att byta till en termostat med rumsgivare då det inte var avgörande för golvet om det stundvis blir väl så varmt men om man hade matta (som vi tyvärr då har) så var det rekommenderat att golvgivaren var okej så det inte blev för varmt för mattan.

Men han sa att han vid tillfälle kunde komma förbi och hjälpa oss och se om det gick att lirka upp den gamla givaren. Förhoppningsvis går det att både lirka upp den gamla och i med en ny givare om de byggt lite smart men om inte så får vi nog ta och göra så att vi "lånar" termostaten från det andra rummet och försöker byta termostat + givare (eller helt enkelt struntar i golvvärmen) i det rummet istället.

Tack för all hjälp så långt allihopa. :)
 
Patrik_Hed skrev:
I min hyreslägenhet som blev rustad på 80-talet satt det typiska 80-tals brytare. Såna där breda, smala, du vet. Fula som as! Bytte till Trend brytare och dimrar direkt när jag flyttade in. Hade hellre varit utan strömställare och använt WAGO 222 och kopplat ihop fas och tändtråd när jag klivit in i ett rum för att tända istället för att ha de kvar på väggarna. (Nu ligger de i en låda)
Ett fall för tråden "värsa elkopplingen" ifall du skulle gjort så :D

Off-topic: när jag var ung och dum så hade jag och några kompisar en hobbylokal där det verkligen såg ut sådär ett tag, fast utan nån WAGO... Den gamla strömbrytaren hade pajat, så vi la trådarna mot varandra för att tända och lyfte isär dem för att släcka... Efter ett tag så fick vi en ny brytare skänkt av en bekant som var elektriker... Den gamla strömbrytaren hade dessutom pajat för att det fanns inga vägguttag så all ström drogs via en såndär "gänga i lamphållaren och få två uttag + plats för lampa", och nån tyckte det var kallt och körde 2kW kupévärmare via lampströmbrytaren som var från den tiden det fanns droppsäkra ojordade uttag... :x ;)

Tillbaka till trådens ämne:
Jag lät bli att föreslå detta förut, men nu när det verkar som om givaren i golvet måste rivas fram om man ska byta termostaten så:
I princip skulle man kunna "laga" termostaten på så sätt att man kopplar förbi den trasiga brytaren och sätter för hålet där knappen suttit. Elektroniken i termostaten verkar väl vara frisk? Om man gör så så måste man dels vara medveten om att man själv i princip tar över CE-märkningsansvaret, men framförallt så behöver man komplettera med en ny separat brytare (tvåpolig) istället för den trasiga som kopplas bort.
 
yxis skrev:
Tillbaka till trådens ämne:
Jag lät bli att föreslå detta förut, men nu när det verkar som om givaren i golvet måste rivas fram om man ska byta termostaten så:
I princip skulle man kunna "laga" termostaten på så sätt att man kopplar förbi den trasiga brytaren och sätter för hålet där knappen suttit. Elektroniken i termostaten verkar väl vara frisk? Om man gör så så måste man dels vara medveten om att man själv i princip tar över CE-märkningsansvaret, men framförallt så behöver man komplettera med en ny separat brytare (tvåpolig) istället för den trasiga som kopplas bort.
Mjo. Elektroniken funkar nog. Och tanken har slagit mig. (Typ meka bort kontaktbleck, plast och sånt till gamla kontakten på termostaten, klämma på kabelskor på kablarna + ngn sån här kontakt kanske? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-024-16&toc=0)

Men det får nog bli den lösningen först om det visar sig bli några problem med att få upp givaren. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.