Hej. Vill först och främst tacka på förhand om någon vill hjälpa oss reda ut ett problem vi nyss märkt av.

I vårat hus så har vi elgolvvärme i vissa rum. Är något som satt när vi flyttade in för 1½ år sedan. Har funkat utan problem men när vi skulle stänga av den i köket så gick det inte. Av/på knappen gick inte att trycka till "av". Går en liten bit men fjädrar sedan tillbaka till "på".

Jag stängde av elen till golvvärmen och skruvade bort panelen, tog sedan bort själva av/på knappen och när den lossnade så for det ut trasiga plastbitar, stift, fjädrar och grejor.. Baksidan på knappen är bränd (smält) på det ena stiftet. Kvar inne i hålet där knappen satt ligger det lösa plastbitar från knappen... Följaktligen kan man väl konstatera att den är rätt slut?

Nu till frågorna:

1. Jag är inte sugen på att bryta upp golvet för att byta hela golvvärmen så jag hoppas innerligt att det bara är termostaten som är paj men vad tror ni? Är det termostaten som sådan som är paj eller hela golvvärmen som är rökt? Så vitt vi har kunnat känna så har golvvärmen som sådan fungerat?

2. Vet ni om det är någon stor skillnad på olika golvvärmesystem? Skulle man t ex kunna använda en annan panel till den befintliga golvvärmen? Typ en sån här? http://www.elkatalogen.se/alla-prod...lvvarme/termostater-varmekabel-golvvarme.html (Jag har alltså inte lust att riva upp golvet och byta golvvärme helt om det inte är absolut nödvändigt). På den nuvarande termostaten är övre ledningarna märkt med "L" och "N", så långt solklart. De två bruna ledningarna är märkt "Föler" (givare), de nedre blå och svarta ledningarna är bara märkt med varsin "pil" och jorden är märkt "B" så vitt jag kan se. Är det här någon standard som går att använda på en annan termostat tro?

3. Om inte det går att ersätta termostaten med någon annan, vet någon var man kan få tag på "Nobo" (Nobö?) TAB reservdelar? Hittar ingen vettig hemsida eller återförsäljare?
 
  • DSC00236.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00238.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00241.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt sett så brukar man bara behöva byta termostaten och givaren men den modellen du har av termostat har jag aldrig sett och ser heller inga skruvar för någon givare (om det inte är dom två bruna av någon anledning) men jag tycker du skulle slå en pling till NOBO och/eller skicka mail med bild på termostaten och höra vad dom anser att du ska ha i utbyte. Så länge slingan i golvet funkar så behöver man inte riva upp den.
 
Om den bara är 1.5 år gammal borde det gå att hitta den tycker man. Butiken ni köpte den i kanske?

Annars skulle det säkert fungera med den termostat du länkar till, eller annan likvärdig. För att en ny termostat ska reglera bra kan dock givaren behövas bytas samtidigt, men beskrivningen för den länkade säger faktiskt att den går att kalibrera mot "aktuell" givare.

Det finns ju även termostater av märket Nobö om de skulle passa bättre, t.ex E8581682 eller möjligen E8585605.
http://www.glendimplex.se/produkter/termostater/nob-t32-golvtermostat
www.glendimplex.se/filarkiv/2010/09/15/14c90b93f8adf3.pdf

I sista hand kan du försöka skrota befintlig termostat lite till och koppla in en extern brytare - förutsatt att beröringsskyddet inte försämras.

PS. Plinten märkt "B" är troligen en blintplint, dvs den har ingen funktion i termostaten utan skruven används bara för att skarva skyddsledaren till golvvärmen.
 
Det var nog den fulaste golvvärmetermostat jag sett någon gång.. en sådan där skulle inte jag vilja ha i mitt badrum.

Men jag skulle ha testat T2:s termostat (den som du länkar till) den är jättebra och har både rums- och golvgivare. Så om du inte har någon givare i golvet nu så går att att använda den ändå.
Men jag tror att det gäller de flesta termostater.
T2:s termostat är dessutom snyggast av alla termostater på marknaden.

Lycka till!

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Om den bara är 1.5 år gammal borde det gå att hitta den tycker man. Butiken ni köpte den i kanske?

.
Brytaren är nog betydligt äldre än 1,5 år. TS hade bott där i 1,5 år bara ;)
 
Fast så här i efterhand då jag kollat på andra termostater från samma fabrikant så verkar dom köra med 80-tals design även på nya modeller....
 
80-tal enligt min man kommer bli mer hippt än 50-60-talsmöbler och han kan både vår konsthistoria som designhistoria som ingen annan..så inge fel med el som passar in s a s
 
  • Gilla
XOJ
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Normalt sett så brukar man bara behöva byta termostaten och givaren men den modellen du har av termostat har jag aldrig sett och ser heller inga skruvar för någon givare (om det inte är dom två bruna av någon anledning) men jag tycker du skulle slå en pling till NOBO och/eller skicka mail med bild på termostaten och höra vad dom anser att du ska ha i utbyte. Så länge slingan i golvet funkar så behöver man inte riva upp den.
Bo.Siltberg skrev:
Det finns ju även termostater av märket Nobö om de skulle passa bättre, t.ex E8581682 eller möjligen E8585605.
Det låter bra. :)

Har efter Bo.Siltberg,s länk hittat att "Nobö" numer verkar ingå i "Glen Dimplex Nordic" och det var därför jag inte hittade någon egen hemsida från "Nobö". Där finns ju faktiskt en termostat som liknar vår (http://www.glendimplex.se/produkter/termostater/nob-t32-golvtermostat/?brand=nobo) och tittar man på PDF,en som finns där så verkar det som att givaren till den har två kablar precis som vår verkar ha.

Det lite roliga är att nu när jag hittade hemsidan så såg jag att det finns en återförsäljare här i stan där en gammal arbetskompis jobbar så jag ska nog följa era råd och ringa dit och höra med honom vad han tror, om det finns reservdelar eller om man helt enkelt ska satsa på en annan termostat (och i så fall vilken). :)

Bo.Siltberg skrev:
Om den bara är 1.5 år gammal borde det gå att hitta den tycker man. Butiken ni köpte den i kanske?
Nja, alltså. Termostaten är nog någon gång från mitten på 90-talet men vi har bott där i 1½ år. Var kanske lite otydlig där. :blushing:

Bo.Siltberg skrev:
I sista hand kan du försöka skrota befintlig termostat lite till och koppla in en extern brytare - förutsatt att beröringsskyddet inte försämras.
Tanken har slagit mig. Borde inte vara några problem. Men samtidigt är min sambo lite orolig för allt som har med el att göra så det får bli lite av den sista utvägen. I värsta fall så har vi likadana termostater i två andra rum och i ett av de rummen finns det element också (något som inte finns i köket där denna sitter) som kan värma så i så fall får jag sno en av de och helt enkelt köra bara på element i de rummen så kan jag mixtra med den trasiga termostaten och se om jag får till något.

Bo.Siltberg skrev:
PS. Plinten märkt "B" är troligen en blintplint, dvs den har ingen funktion i termostaten utan skruven används bara för att skarva skyddsledaren till golvvärmen.
Låter vettigt. Så är det naturligtvis. :)

Patrik_Hed skrev:
Det var nog den fulaste golvvärmetermostat jag sett någon gång.. en sådan där skulle inte jag vilja ha i mitt badrum.

Men jag skulle ha testat T2:s termostat (den som du länkar till) den är jättebra och har både rums- och golvgivare. Så om du inte har någon givare i golvet nu så går att att använda den ändå.
Men jag tror att det gäller de flesta termostater.
T2:s termostat är dessutom snyggast av alla termostater på marknaden.

Lycka till!

//Patrik
Nja. Snygg är den kanske inte. Men å andra sidan tycker jag inte att många termostater är direkt snygga (T2,s undantaget då den skulle passa ihop bra med belysningsknapparna som också har Eljo-ram)

Sen sitter inte termostaten i badrummet utan i köket. Just i köket har vi inga andra uppvärmningssätt (förutom att värmen från luftvärmepumpen och kaminen kanske når dit men inga andra direkta uppvärmingssätt om vi säger så). Därför är just den termostaten lite halv-kritisk att få till.




Jag ska ringa till återförsäljaren här i stan och höra. Har inte de någon bra lösning så får jag helt enkelt testa med T2-termostaten. :|


Tack för hjälpen så långt allihopa. d^_^b
 
ulmus skrev:
80-tal enligt min man kommer bli mer hippt än 50-60-talsmöbler och han kan både vår konsthistoria som designhistoria som ingen annan..så inge fel med el som passar in s a s
Fast 80-tal eldesign är oftast fulare än både tidigare och senare design, grejerna passade ju inte ens till tidstypiska möbler eller annat. En annan sak om brytare och uttag hade lite rundare former och var cerisa....då snackar vi "hippt" 80-tal :cool:
 
Vi har en exakt likadan golvvärmetermostat i vårat omklädningsrum på firman. Den monterades före jag började.. för 15år sedan kanske?

Får du ej tag på termostat som passar till denna golvgivare (rätt resistans) från Nobö så har LVI en golvvärmetermostat där man kan ställa in vilken resistans golvgivaren har, så att man kan montera den på gamla befintliga värmegolv utan att behöva byta golvgivaren! DEL Intelligent Control DT E:8580032. Finns att köpa på tex eldirekt.se
 
Glufsglufs skrev:
Fast 80-tal eldesign är oftast fulare än både tidigare och senare design, grejerna passade ju inte ens till tidstypiska möbler eller annat. En annan sak om brytare och uttag hade lite rundare former och var cerisa....då snackar vi "hippt" 80-tal :cool:
I min hyreslägenhet som blev rustad på 80-talet satt det typiska 80-tals brytare. Såna där breda, smala, du vet. Fula som as! Bytte till Trend brytare och dimrar direkt när jag flyttade in. Hade hellre varit utan strömställare och använt WAGO 222 och kopplat ihop fas och tändtråd när jag klivit in i ett rum för att tända istället för att ha de kvar på väggarna. (Nu ligger de i en låda)

//Patrik
 
Jag tycker det hade varit lite så där lagom elektriker-nördigt! En wago för att koppla på/av lyset i varje rum! d^_^b
 
Rrrrr skrev:
Jag tycker det hade varit lite så där lagom elektriker-nördigt! En wago för att koppla på/av lyset i varje rum! d^_^b
Hehe Ja, och så skulle man ta ett doslock och göra hål i mitten där man petade ut fas och tändtråd igenom så man kunde täcka apparatdosan. :cool:

//Patrik
 
Fick tag på min gamla jobbarkompis så han skulle kolla på det. Skickade mail till honom med ungefär samma text jag skrivit här och med bilderna så skulle han återkomma. Så får vi se hur det går. :)

Rrrrr skrev:
Får du ej tag på termostat som passar till denna golvgivare (rätt resistans) från Nobö så har LVI en golvvärmetermostat där man kan ställa in vilken resistans golvgivaren har, så att man kan montera den på gamla befintliga värmegolv utan att behöva byta golvgivaren! DEL Intelligent Control DT E:8580032. Finns att köpa på tex eldirekt.se
Bra tips. Den såg häftig ut med en del fiffiga funktioner. Coolt att kunna se strömförbrukning etc. :cool: (Kanske bättre att vara lyckligt ovetande iofs). :S

Patrik_Hed skrev:
I min hyreslägenhet som blev rustad på 80-talet satt det typiska 80-tals brytare. Såna där breda, smala, du vet. Fula som as! Bytte till Trend brytare och dimrar direkt när jag flyttade in. Hade hellre varit utan strömställare och använt WAGO 222 och kopplat ihop fas och tändtråd när jag klivit in i ett rum för att tända istället för att ha de kvar på väggarna. (Nu ligger de i en låda)

//Patrik
Hahaha! :D d^_^b
 
Halloj, Jag heter Roffe och jobbar med värmekabelfelsökningar.
Din termostat från NOBÖ finns som du förstår inte längre och om man ska byta termostat så måste termostaten och golvgivaren (Föler) de bruna ledarna till din termostat, tala samma språk, dvs att givaren arbetar med samma kOhm värde som termostaten och dessutom "går åt samma håll" vid temperaturändring.
Man kan tex inte använda T2:s givare till DEVI-termostat och vise versa trots att kOhm värdet kan vara samma.
Mitt råd är att byta både termostat och givare för rätt funktion, och om givaren sitter fast i golvet kan det i ditt fall vara en lösning att ta en "frisk" termostat från annat rum och byta den till en termostat med rumsgivare istället. Mvh Roffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.