Ok, såhär är det inkopplat i styrdosan:

Zon 3 (den som strular)
Pinne - Ledarfärg
4 - Blå
2 - Brun
1 - Svart

Zon 7 (funkar bra)
Pinne - Ledarfärg
4 - Blå
2 - Vit
1 - Svart

Zon 8 (funkar bra)
Pinne - Ledarfärg
4 - Brun
2 - Gulgrön
1 - Svart
 
Jag har ingen annan lösning än att öppna en annan termostat och kolla vilka färger som går vart, då vet du hur det ska vara.
 
Har mätt på en fungerande termostat nu. Då de har olika färger på kablarna benämner jag istället ledarna enligt hur de är inkopplade på styrdosan (där det finns ingång 4, 2 och 1 för termostaterna):

Fungerande termostat:
Över 1 och 2: 25V
Över 2 och 4: 25V
Över 1 och 4: 0V när vredet ställs över rumstemp (diod lyser), 24V när den är under

Fungerande termostat:
Över 1 och 2: 25V
Över 2 och 4: 25V
Över 1 och 4: 0V hela tiden, oavsett vredets inställning
 
D Dilato skrev:
Jag har ingen annan lösning än att öppna en annan termostat och kolla vilka färger som går vart, då vet du hur det ska vara.
Tyvärr är det olika typer av termostater.
 
I den gamla termostaten fanns också en väldigt pedagogisk ritning
 
  • Termostatens innandöme med inställningsrattar, LED-statuslampa, kablar och monteringsskruvar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En plastlåda med anteckningar och ett elektriskt schema, mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en helt vanlig ON/OFF termostat, dom brukar vara lite tröga. Kan duga med vad som helst i termostat och inte något dyrt bara för att det står ett namn på den.
 
Hittade också den här i en manual för den nya termostaten.
 
  • Schematisk illustration av elektrisk krets, kopplingsdäck med komponenter, symboler, och anslutningar till 24V strömkälla.
1 24 v fas in
2 24 v noll in
3 styrning ut till central 24 v
4 nattsämkning som styrs från något, troligtvis 24 v fas in
 
Är lite osäker på vad det innebär på styrdosan där det inte finns någon dokumentation
 
G Gr3n skrev:
I den gamla termostaten fanns också en väldigt pedagogisk ritning
Svart och blå ska byta plats i termostaten.
 
Dilato, stort tack för svar, men är du säker på detta? Jag skickade för ett tag sedan en fråga till Roth Sverige och fick precis följande svar:

Det ni har är en äldre kontrollenhet - som är strömlös öppen NO medan termostaten är en NC och dom jobbar ej ihop. Vi rekommenderar att man antingen byter kontrollenhet till Basicline eller termostat med RSK nummer 242 08 34.
 
Vad händer om du vrider den på maxtemp? Bryter den då?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vad händer om du vrider den på maxtemp? Bryter den då?
Nej, den är fortsatt tänd
 
D Dilato skrev:
Svart och blå ska byta plats i termostaten.
Håller med. Om färgerna på kablarna i kopplingsboxen sitter som de gör ska blå och svart byta plats. 1:an i boxen brukar vara styrsignalen på alla sådana boxar oavsett fabrikat. 2 och 4 är fas och nollan.
 
G Gr3n skrev:
Dilato, stort tack för svar, men är du säker på detta? Jag skickade för ett tag sedan en fråga till Roth Sverige och fick precis följande svar:

Det ni har är en äldre kontrollenhet - som är strömlös öppen NO medan termostaten är en NC och dom jobbar ej ihop. Vi rekommenderar att man antingen byter kontrollenhet till Basicline eller termostat med RSK nummer 242 08 34.
Baserat på den info du gett, så JA.

Zon 7 (funkar bra)
Pinne - Ledarfärg
4 - Blå =NOLLA
2 - Vit = FAS
1 - Svart = STYR

Zon 3 (den som strular)
Pinne - Ledarfärg
4 - Blå = NOLLA
2 - Brun = FAS
1 - Svart= STYR

Då blir det så här:
Schema för elanslutning med terminalblock, kopplingsanvisning, fas (brun), nolla (blå), styr (svart), 24 V.

Om dert är fel termostat har jag ingen synpunkt på,men inkopplingen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.