Hej,

vi har nyligen renoverat vårt hus där det på nedre plan fanns ett befintligt golvvärme-system av äldre modell. I samband med att vi bytte ut en vägg slarvade hantverkarna bort en termostat och köpte därför en ny som de satte dit. Vi har nu noterat att det i rummet som den nya termostaten styr alltid är lite för varmt även om vi ställer ner termostaten på lägsta temperatur. Igår noterade jag att det finns en diod på kontroller-enheten som styr ventilerna för varmvattenslingorna för varje termostat. Dioderna indikerar enligt texten på locket att termostaten i fråga "begär värme". För de två äldre termostaterna slocknar dioderna om man drar ner temperaturen på termostaterna, medan dioden för den nya termostaten alltid lyser oavsett hur den ställs.

Dioden på själva termostaten slocknar för samtliga tre när den ställs under temperaturen i rummet.

Har någon koll på vad som kan ha hänt här? Det verkar alltså som att termostaten begär värme trots att temperaturen i rummet överstiger inställningen på termostaten.


Med vänlig hälsning,
Fredrik
 
  • Genomskinlig elektrisk kopplingsdosa med kablar och komponenter på vägg, etiketterade zoner, en grön lysdiod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med fördelningsblock, termostatventiler, cirkulationspump, mätare och elektrisk anslutning på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet elektroniskt termostatkontrollsystem med kretskort, knappar, och LED-indikator, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel typ av termostat och/eller felkopplat.
Har du länk/typnummer på den nya termostaten?
 
Felkopplat kanske, du har andra som fungerar, öppna upp termostater och jämför hur färgerna är kopplade, är det rätt termostat, kolla in beteckningen och jämför med en annan.

EDIT 2:a på den
 
  • Öppet elektronikkort, komponenter, skador, brända delar, termostat eller regulator, väggmontage, ingen kapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grova tampar och ser för J-T ut med kopplingen. Blir nog svårt se modellen, då det säkert står på baksidan och så korta tampar. Kan du mäta tro, på blå och brun, respektive blå och svart. Är det lika grovt vid fördelaren, går dom in på centralen och sedan en tamp till ställdonet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du grejor för att göra en enkel spänningsmätning?
Principen för dessa termostater brukar se ut enl. principskissen:
Handritat schema: Ställdon, kopplingsplint, 24V, termostat, triac.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24 V matning till termostat. En triac som styr spänning till ställdonet.


Hittade en ritning på Roths grejor, dock något nyare system

Elektriskt ledningsschema, 230V, 24V kretsar, komponentkopplingar, centralenhet, installationsguide, Roth Sverige referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Yes, jag har en multimeter. På vilka punkter är det intressant?
 
I termostaten dom två¨ vänstra 24 V och den tredje är en spänning ut för styrning två och tredje.. Den fjärde är för nattsänkning och ska inte vara med nu.
 
Ok, ska jag alltså mäta över de två längst till vänster (brun och svart på fotot ovan) där den ena förväntas vara jord, och den andra 24V?
 
Jord finns ej med. 24 V ac ska finnas över två plintar. Sedan ska du kunna mäta över utgången på termostat och en av 24 V-anslutningar och se spänningen ändras (0 -24 V) när du vrider på temp.ratten.
 
Jag har nu mätt med följande resultat:
Brun - Svart: 25V
Brun - Blå: 25V (med vredet på max)
Brun - Blå: 25V (med vredet på min)

Så, alltså förväntat värde på de två vänstra. Men, den blå som alltså ska vara styrningen påverkas inte av att vredet för temperatur vrids ner.
 
Om du kopplar bort den blå i termostaten, slocknar dioden i styrboxen då?
Och har du 24 volt mellan brun och svart fortfarande, och tänds/släcks dioden i termostaten när du rör ratten?
 
Om jag kopplar bort den blåa har jag 24V mellan bruna och svarta (tidigare 25V, men kan ju vara svaj i mätning etc). Dioden på styrenheten lyser fortfarande. Den enda skillnaden är att dioden på termostaten inte släcks när jag drar ner den under rumstemperatur (eller ner till 0 för den delen).
 
Du har ju f
G Gr3n skrev:
Om jag kopplar bort den blåa har jag 24V mellan bruna och svarta (tidigare 25V, men kan ju vara svaj i mätning etc). Dioden på styrenheten lyser fortfarande. Den enda skillnaden är att dioden på termostaten inte släcks när jag drar ner den under rumstemperatur (eller ner till 0 för den delen).
Du har ju flera Zoner som fungerar, bara mäta på dom och jämföra värdena. Samt att det finns fler lediga zoner som det går att koppla om till. Lite att mecka med, men perfekt i felsökning. Mät då på en annan termostat och se vad du får där. Är termostaterna exakt lika ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter felkopplat.
Jag skulle kopplat bort alla sladdar från termostaten och börjat med att reda ut vilka som är vad.
Du kan ju lyfta på locket på styrenheten och kolla vilka färger som sitter var (det går inte att se på fotona för locket med text grumlar bilden).
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.