I Installation skrev:
På hur många anläggningar sitter ventilationens brandskydd på frånluftssidan?
Ska imkanalen kopplas ihop med övriga ventilationssystemet?
Där skulle mitt svar bli nej.
 
A Antemoo skrev:
Ska imkanalen kopplas ihop med övriga ventilationssystemet?
Där skulle mitt svar bli nej.
Brand- och brand/brandgasspjällen sitter oftast på tilluftssidan i synnerhet om man kör fläktar i drift.
Har man bara en kanal ut i det fria i en villa så brukar det väl sitta ett termiskt brandspjäll.

och om vi då forcerar exempelvis definitionen på en imkanal.
Du har ett ftx-system eller ett fx det spelar mindre roll.
I köket har du en kåpa med en fläkt i eller på taket. Denna aktiveras endast när du kör fläkten. Sen har du ett frånluftsdon i köket kopplat till ditt ordinarie system. Då är detta inte en imkanal. Där bör vi vara överrens allihopa.

Om vi då tar bort fläkten och istället har en kolfilterfläkt. Så cirkulerar den matoset och tillför rummet i form av återluft. Som sedan ventilaras bort i ett frånluftsdon på godtycklig plats i köket. Då är inte kanalen ansluten till frånluftdonet en imkanal. Finns tydligt på imkanal.se/systemval där ett anslutningsdon skall vara anslutet mot imkanal. Anslutningsdonet är oftast en sån fin slang i exempelvis bakom en kryddhylla eller vad det nu är.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
I Installation skrev:
Brand- och brand/brandgasspjällen sitter oftast på tilluftssidan i synnerhet om man kör fläktar i drift.
Har man bara en kanal ut i det fria i en villa så brukar det väl sitta ett termiskt brandspjäll.

och om vi då forcerar exempelvis definitionen på en imkanal.
Du har ett ftx-system eller ett fx det spelar mindre roll.
I köket har du en kåpa med en fläkt i eller på taket. Denna aktiveras endast när du kör fläkten. Sen har du ett frånluftsdon i köket kopplat till ditt ordinarie system. Då är detta inte en imkanal. Där bör vi vara överrens allihopa.

Om vi då tar bort fläkten och istället har en kolfilterfläkt. Så cirkulerar den matoset och tillför rummet i form av återluft. Som sedan ventilaras bort i ett frånluftsdon på godtycklig plats i köket. Då är inte kanalen ansluten till frånluftdonet en imkanal. Finns tydligt på imkanal.se/systemval där ett anslutningsdon skall vara anslutet mot imkanal. Anslutningsdonet är oftast en sån fin slang i exempelvis bakom en kryddhylla eller vad det nu är.
Precis så menar även jag.
Använder man däremot sitt frånluftsdon som köksfläkt så har man helt plötsligt en imkanal.
En imkanal bör dessutom köras separat från den vanliga frånluften, så då har man gjort ett generalfel.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Precis så menar även jag.
Använder man däremot sitt frånluftsdon som köksfläkt så har man helt plötsligt en imkanal.
En imkanal bör dessutom köras separat från den vanliga frånluften, så då har man gjort ett generalfel.
precis så. Sen finns det ju folk som kör det via sin pvx för att återvinna lite värme. Min uppfattning är att det är en rätt sopig lösning av flera skäl.
jag fattar att man gör det i ett storkök där verksamheten är igång 12 timmar om dygnet. Men i bostäder är väl snittet max 30 minuter med förhöjda temperaturer från imkanalen. Men det bli en annan diskussion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.