Vad är en ventilationstrumma? Och vad är en imkanal?

Bor i flerbostadshus som ventileras med hjälp av självdrag och på ovansidan av min köksfläkt sitter en grå ventilationsslang (flexibelt rör typ). Den går från ovansidan av köksfläkten och sen snett upp till en fyrkantig mojäng/stos, är det den där stosen som kallas för ventilationstrumma?

Sitter imkanalen efter ventilationstrumman? Och sen går den upp på taket? Till murstock?


Försöker lära mig lite hur ventilationen fungerar. Därav lite dumma frågor!
 
Ventilationstrumma är ett annat namn på ventilationsrör.

Imkanal/imlucka är föregångaren till köksfläkten. Man hade en kanal i murstocken som drog ut luft från köket i allmänhet placerad nära taket över spisen. När man anslöt köksfläkt i gamla hus anslöts den till imkanalen.

Namnet kommer från att den motverkade imma på fönstren på grund av att den drog ut fukten från matlagningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ventilationstrumma är ett annat namn på ventilationsrör.

Imkanal/imlucka är föregångaren till köksfläkten. Man hade en kanal i murstocken som drog ut luft från köket i allmänhet placerad nära taket över spisen. När man anslöt köksfläkt i gamla hus anslöts den till imkanalen.

Namnet kommer från att den motverkade imma på fönstren på grund av att den drog ut fukten från matlagningen.
Tack för utförligt svar! :cool::D
 
BirgitS
Ordet imkanal används fortfarande för frånluften i köket, oavsett om den är via en köksfläkt eller det bara är ett ventilationsdon på köksväggen/taket. Det syftar på hela kanalen ända från köket och ut eller till en central- eller takfläkt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ordet imkanal används fortfarande för frånluften i köket, oavsett om den är via en köksfläkt eller det bara är ett ventilationsdon på köksväggen/taket. Det syftar på hela kanalen ända från köket och ut eller till en central- eller takfläkt.
Nej. Det är frånluften från en spiskåpa som är imkanalen. Ett kök kan ha frånlufft via andra don än spiskåpan. Dessa är då inte imkanaler.
 
Traditionellt var det ingen spiskåpa utan en imlucka. Så nej, det måste inte vara en spiskåpa för att det ska vara en imkanal.
 
D Daniel 109 skrev:
Traditionellt var det ingen spiskåpa utan en imlucka. Så nej, det måste inte vara en spiskåpa för att det ska vara en imkanal.
Precis men då sitter donet placerat ovanför kokplatsen i 99 fall av 100.så kan det se ut i äldre bostäder. I nya så är det en kåpa normalt sett.

Det jag vill åt är att all frånluft i ett kök behöver inte vara anslutet till en imkanal. I dag är det primärt brandskyddet man vill åt.
 
BirgitS
I Installation skrev:
Nej. Det är frånluften från en spiskåpa som är imkanalen. Ett kök kan ha frånlufft via andra don än spiskåpan. Dessa är då inte imkanaler.
Och om man inte har frånluft i en spiskåpa utan kolfilterfläkt plus ett frånluftsdon placerat i fläktskåpets takanslutning och som är anslutet till en centralfläkt?
Imkanal kallas en ventilationskanal som ska föra bort luft från ett utrymme för matlagning.
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/installationer/imkanal/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och om man inte har frånluft i en spiskåpa utan kolfilterfläkt plus ett frånluftsdon placerat i fläktskåpets takanslutning och som är anslutet till en centralfläkt?

[länk]
I Installation skrev:
Precis men då sitter donet placerat ovanför kokplatsen i 99 fall av 100.
nja säger jag. Du har inga brandkrav om du har en kolfilterfläkt exempelvis. Sen är inte ALLA frånluftsdon i ett kök per definition imkanaler. Ta exempelvis ett öppet storkök. Där kan du ha både imkanaler och vanliga frånluftskanaler fast de sitter i ett utrymme för matlagning.
 
BirgitS
I Installation skrev:
nja säger jag. Du har inga brandkrav om du har en kolfilterfläkt exempelvis. Sen är inte ALLA frånluftsdon i ett kök per definition imkanaler. Ta exempelvis ett öppet storkök. Där kan du ha både imkanaler och vanliga frånluftskanaler fast de sitter i ett utrymme för matlagning.
Jag håller mig till bostadskök.
Fortsätter citera Stockholms stad:
Imkanaler i kök i bostäder och andra utrymmen med hushållsspis eller ugn bör utföras i lägst brandteknisk klass EI 15.
Anser du att det finns en risk för att en brand på spisen kan spridas via en centralfläktsdriven frånluftskanal i köket som är ansluten med ett ventilationsdon ovanför en kolfilterfläkt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller mig till bostadskök.
Fortsätter citera Stockholms stad:

Anser du att det finns en risk för att en brand på spisen kan spridas via en centralfläktsdriven frånluftskanal i köket som är ansluten med ett ventilationsdon ovanför en kolfilterfläkt?
Dagavbrottet mellan kåpan och donet/kanalen gör det annorlunda. det är i gränslandet det är det. Sen ska man förhålla sig till det som står på imkanal.se och skita i vad kommunens tröttmössor skriver
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller mig till bostadskök.
Fortsätter citera Stockholms stad:

Anser du att det finns en risk för att en brand på spisen kan spridas via en centralfläktsdriven frånluftskanal i köket som är ansluten med ett ventilationsdon ovanför en kolfilterfläkt?
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller mig till bostadskök.
Fortsätter citera Stockholms stad:

Anser du att det finns en risk för att en brand på spisen kan spridas via en centralfläktsdriven frånluftskanal i köket som är ansluten med ett ventilationsdon ovanför en kolfilterfläkt?
Bör, var ordet
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
BirgitS
A Antemoo skrev:
Bör, var ordet
Ja, det är nog tillåtet för dig att göra en installation som gör att huset brinner ner i onödan. Själv undviker jag det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är nog tillåtet för dig att göra en installation som gör att huset brinner ner i onödan. Själv undviker jag det.
Jag tror du bör undvika det mesta.
Jag sysslar med H120 installationer till vardags
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är nog tillåtet för dig att göra en installation som gör att huset brinner ner i onödan. Själv undviker jag det.
På hur många anläggningar sitter ventilationens brandskydd på frånluftssidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.