Pumpgropen verkar hålla värmen! -16 ute och +4,8 i gropen :)
Och så fort man badat en stund så startar pumpen och temperaturen stiger med nästan 10 grader i gropen. Kallare än så här blir det nog inte i år.
I värsta fall får jag installera en frostvakt.
Har 50mm isolering.
Och jag måste säga att pool-locket som följde med paketet är helt grymt!!!! snön ligger kvar uppe på! Endast i kanterna runt om som det släpper ut lite värme.

Digital väderstation som visar inomhus- och utomhustemperatur med pumpgropsdata markerad: inne 10.6°C, ute -16°C, pumpgrop +4.8°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Hej, funderar liksom ni gjort på att beställa en terasspool från pool och fritid. Jag undrar hur ni gjort när den kommit i och med att det står att en truck eller traktor kan behövas. Har ni haft servitör hjälp eller hur har ni löst lossningen?
 
Hallå,
Vi hade en snäll granne med traktor som hjälpte till att lyfta av från lastbilen.
En traktor lyfter av ett stort paket från en lastbil medan en person tittar på i en trädgård med gårdsgrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det va inga problem sen att välta ner och bära om man är några personer.
Tror att det borde gå att lyfta ner den från lastbilen med lastbilens baklift. Problemet för oss är att vi har gårdsgrus, går inte att köra pallyftare där.
 
Vår terasspool från Baltresto lyfte jag och frugan ned och till dess plats med bärsele. Hade tänkt fråga granne med traktor men det behövdes inte.
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Hallå,
Vi hade en snäll granne med traktor som hjälpte till att lyfta av från lastbilen.
[bild]
Men det va inga problem sen att välta ner och bära om man är några personer.
Tror att det borde gå att lyfta ner den från lastbilen med lastbilens baklift. Problemet för oss är att vi har gårdsgrus, går inte att köra pallyftare där.
Hej!
Vi tittar också på en xl från Pool & Fritid men funderar över elen. Vi har 25A idag och vad jag förstår kan man Max få ut 17kwh då.(?) Då vi också har vatten/luft värmepump på 12kw, har ni någon aning om det kan bli för mycket då med poolen och 6kw värmare? Tänker om det blir smällkallt en vinternatt och elpatronen på pannan drag igång samtidigt som poolen vill hålla värmen. Eller är det 2 st 3kw varav det sällan används 6kw när det inte badas?
Någon som har ett hum om detta?
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Pumpgropen verkar hålla värmen! -16 ute och +4,8 i gropen :)
Och så fort man badat en stund så startar pumpen och temperaturen stiger med nästan 10 grader i gropen. Kallare än så här blir det nog inte i år.
I värsta fall får jag installera en frostvakt.
Har 50mm isolering.
Och jag måste säga att pool-locket som följde med paketet är helt grymt!!!! snön ligger kvar uppe på! Endast i kanterna runt om som det släpper ut lite värme.

[bild]
Läcker väderstation:cool:. Vart har du köpt den?
 
putte22 putte22 skrev:
Läcker väderstation:cool:. Vart har du köpt den?
Den e okej, inte avancerad alls. Visar bara temp men det va det jag var ute efter.
Ville ha temp ute, inne och i pumpgropen på ett lättöverskådligt sätt!

https://www.clasohlson.com/se/Väderstation-med-färgskärm-och-3-givare/p/36-7904

Nackdelen är att pumpgropen inte bara är tät mot vatten och värmesläpp.... den är jobbig för signalerna för sensorn. Man får byta batterier var tredje-fjärde vecka...
Samma med vår pumpvärmestyrning. Ink Bird. Trots att jag har ett bra nätverk så hoppar den ut.
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Den e okej, inte avancerad alls. Visar bara temp men det va det jag var ute efter.
Ville ha temp ute, inne och i pumpgropen på ett lättöverskådligt sätt!

[länk]

Nackdelen är att pumpgropen inte bara är tät mot vatten och värmesläpp.... den är jobbig för signalerna för sensorn. Man får byta batterier var tredje-fjärde vecka...
Samma med vår pumpvärmestyrning. Ink Bird. Trots att jag har ett bra nätverk så hoppar den ut.
Tackar ska kolla på den.
 
N Nathaliejg skrev:
Hej!
Vi tittar också på en xl från Pool & Fritid men funderar över elen. Vi har 25A idag och vad jag förstår kan man Max få ut 17kwh då.(?) Då vi också har vatten/luft värmepump på 12kw, har ni någon aning om det kan bli för mycket då med poolen och 6kw värmare? Tänker om det blir smällkallt en vinternatt och elpatronen på pannan drag igång samtidigt som poolen vill hålla värmen. Eller är det 2 st 3kw varav det sällan används 6kw när det inte badas?
Någon som har ett hum om detta?
Hej!
Ja det låter som ni ligger lite för mycket på gränsen...
Jag är inte jättevass på el el men vi har fått lite sånna problem. Då pumpen och värmaren varit igång och allt annat normalt i huset så startade jag vattenkokaren och jag tror kaffebryggaren med. Då gick det säkringar. Detta hände några gånger då de var mer än 10 minus ute.
Antingen så är det installerat lite ”snett” med för mycket på någon grupp eller så har vi nått vårt Max och behöver säkra upp hela rasket.
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
Hej!
Ja det låter som ni ligger lite för mycket på gränsen...
Jag är inte jättevass på el el men vi har fått lite sånna problem. Då pumpen och värmaren varit igång och allt annat normalt i huset så startade jag vattenkokaren och jag tror kaffebryggaren med. Då gick det säkringar. Detta hände några gånger då de var mer än 10 minus ute.
Antingen så är det installerat lite ”snett” med för mycket på någon grupp eller så har vi nått vårt Max och behöver säkra upp hela rasket.
Tack för svar! Vi tog ut en elektriker som fick titta på elskåpet och han trodde iaf att det skulle funka. Men precis, han pratade om att det var viktigt hur man ”sprider” elen och verkar som vi hade plats för det iaf. Vad har ni säkrat till?

Och hur stor är er tekniklåda? Kanske du har skrivit med iofs :)
 
Ställer en fråga om inställningar för rening av vattnet. Vad har ni andra för schema på detta? Hur många timmar om dagen är lämpligt att köra systemet? Jag har en xl-pool från pool och fritid.
 
Hej!Hej!
Vi kör den 3-4tim per dygn. Med en vanlig timer i uttaget. Eftersom inte Wi-Fin går ner i pumpgropen. man får ställa ner temperaturen på själva värmaren, då startar den inte av cirkulationen.
 
Hur har ni gjort med ventilation i tekniklådan? La ner en termometer och den går ibland upp till 39 grader. Känns inte som att det e så bra.
Kan man sätta in nån slags av ventilationsfläkt av något slag tro? kan man då sätta för den på vintern på något sätt så det inte blir för kallt inne i lådan?
 
HEJ!
Jag har bara gjort som en rektangulär bit av isoleringen på sidan vara borttagbar.
A Annika Kristiansson skrev:
Hur har ni gjort med ventilation i tekniklådan? La ner en termometer och den går ibland upp till 39 grader. Känns inte som att det e så bra.
Kan man sätta in nån slags av ventilationsfläkt av något slag tro? kan man då sätta för den på vintern på något sätt så det inte blir för kallt inne i lådan?
 
Shiraffen Shiraffen skrev:
HEJ!
Jag har bara gjort som en rektangulär bit av isoleringen på sidan vara borttagbar.
Men regnar det inte in då? Tänker om man ej är hemma och man vet att det ska blir riktigt varmt så börjar det regna fast man ej är beredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.