Glömde tillägga att jag har en elpatron som går på som backup vid ca 60 grader (ställbart), så därför vill jag ha larm vid sjunkande temp vid 65 grader (bättre att få ingång pannan så snart som möjligt, då tempen dalar snabbt kalla vinterdag när något är fel)

Hur påverkar detta?
 
Det är bara att justera termostaten så den triggar larmet innan elpatronen startar. Antingen genom att öka tempen på termostaten eller sänka tempen på elpatronen.

Det går ju också att helt enkelt sätta ett relä från styrningen till elpatronen som triggar larmet, så behöver du ingen extra termostat.
 
Det sistnämnda har jag också tänkt på och är kanske bäst, men vill inte ha kablar från elpatron som är spänningssatta, men det kanske inte behövs? endast "jord/referens" och "triggerladare" ?

Vill du ha foto på hur kopplingsplintarna ser ut i elpatronen (är en elpatron med termostat o reglage i höljet), om du vill bistå med ett enkelt kopplingsschema ?
 
Kablarna i befintlig termostat har garanterat spänning, om du är osäker på kopplingen bör du inte röra det, bättre att koppla med den fristående termostaten isf.
 
Om inte classe-termostaten går att använda (är tveksam då jag försökt ett antal ggr i vintras, men en chans till gör jag väl), är det en bra ide att köpa termostaten som finns hos kjell&company ?
 
Du kommer få exakt samma problem med den andra termostaten. Vad är det du ska koppla in som larmar? Fixa en bild eller schema eller modellbeteckning på det så är det lätt att förklara.
 
Larmuppringaren ser du på inlägg #5, en mobil som ringer upp förvalt nummer då en knapp trycks ner =en krets sluts, därav två kablar, "triggern" ska alltså sluta kretsen för att den ska fungera

Tack för att du inte ger upp i första taget :) Vore skönt att kunna sova gott kalla vinterdagar när man är på bortrest och veta pannan är i funktion.
 
Jaha, så enkelt ;)

Då börjar vi med att kolla hur termostaten ska kopplas in.
Sätt fast termostaten på pannan.
Ställ vredet på 30 grader (pannan är väl normalt mycket varmare).
Koppla telefonen mellan P-1
Om telefonen nu ringer upp, så var det fel, koppla om till P-2

Nu är telefonen kopplad till P-1 eller P-2 beroende på vilket som var viloläget enligt ovan.
Vrid termostaten mot högre temperatur tills telefonen ringer upp.
Fungerar det? Då är inkopplingen klar, nu ska vi bara ställa in temperaturen.
Vrid termostaten till 30 grader igen.
Stäng av eldningsanläggningen.
Vänta tills elpatronen startar.
Vrid termostaten mot högre temperatur precis tills telefonen ringer upp och sedan 5 grader till.

Klart.
 
Ursäkta att jag inte hört av mig igen. Jag ska testa termostaten igen vid tillfälle, men pannan är inte i drift så det bli en annan testvariant, kanske går att spänna fast den på en tom konservburk och hälla i varmvatten o låta det svalna (har en temp. sensor på multimetern som jag kan doppa i burken)

Tack för hjälpen! Hör av mig igen när jag testat :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.