Är det inte dessutom så att el element värmer det behov som finns beroende på vad som är inställt på elementen? så om vi säger att elementen är inställt på 20 grader och det håller en temp på 20 grader i rummet, han börjar elda på med ved så sänker elementen sin verkning för att kompensera?
Så att sluta använda elementen helt vore egentligen inte nödvändigt utan dessa går ställa på underhållsvärme?
 
För ett hus med lätt stomme, som älvsbyhus, utan vattenburen värme och krypgrund. Låter 10 grader på 1-2 dygn helt normalt.
Det är givetvis dina regler som gäller, men huset tar inte skada av 10 graders innetemperatur.
Det är tyvärr ganska vanligt med dragiga golv där det är krypgrund. Vintertid ska egentligen ventilationen sättas för i en krypgrund. "Vintertid" finns ingen fukt som kan skada grund/bjälklag. MEN, tyvärr är det svårare med nutidens vintrar, då det töar och fryser om vartannat.
 
Har kollat tempen på huset lite idag och runt 16:00 så låg den på 14.8 grader ungefär med 8 grader minus ute. Nu är klockan 21:40 och tempen ligger på 13.3 grader nu. Den har alltså sjunkit 1.5 grader på runt 5 timmar. Bör tillägga också
Att temperaturen ute ligger på minus 10 nu och har gjort det sen några timmar. Det borde väl ändå inte vara så farligt och då har ingen varit hemma under den tiden.
Kan dock inte säga ifall det nyligen var eldat innan 16:00 så att kaminen var lite varm.
 
Golven blir ofta kalla om element är avslagna, då kallras faller från fönster och kyler golven, låter mycket märkligt att man tar bort elementen! Är väl bara att ställa dem på 15gr, och sen elda.

Bor han i denna kyla? Låter dåligt komfort att bo i ett hus som håller 12-15gr, alt sätta in luftvärmepump.
 
Ja jag tycker det är sjukt också. Han eldar på men nu när det är så kallt så skiftar temperaturen mellan 10-20 grader i stort sett. Han har själv sagt att han har det så kallt att han har mössa och jacka på ibland. Jag tror inte han inser att det inte är många hundralappar i månaden så slipper han ha det så här.
Helt sjukt egentligen att man kan bli så dumsnål. Har försökt snacka med honom om detta men det är alltid något som är fel på huset enligt honom. Dåligt isolerat eller liknande för att golven är kalla, men det har ju med kallraset att göra.
 
Sluta ge han ved.
 
  • Gilla
mankot och 3 till
  • Laddar…
tommib
Om det nu är så jävligt att bo i huset så kan han ju flytta......
 
Jag tror att din flickväns bror borde flytta in på ett gruppboende istället, där han kan få allt serverat och slipper vara sjukligt snål på uppvärmningskostnader.
Ta betalt för veden eller be honom köpa egen ved. Han har ju ändå kallhyra.
 
Ja eller hyr ut det med varmhyra, nyfiken fråga, vad betalar han i kallhyra? En lägenhet på 50kvm kostar väl, beroende på många faktorer, mellan 4000-7000:-/månad.
 
En liten varning: att ha huset på relativt konstant 10 grader tror jag inte är det minsta skadligt, att det däremot pendlar såpass kraftigt (+-10 grader) så ofta och snabbt tror jag kan medföra rejält slitage. Som en anekdot vet jag att man sade att det inte är lönsamt att ha variabel temperatur i kommunala skolor där man sänker värmen på helger och lov - energibesparningen äts upp av ökat underhåll.
 
Elementen är termostatstyrda och går inte igång så länge det är varmare i lokalen än inställt läge, det måste du förklara för honom.
De få timmar de går igång skapar inte så stor elräkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.