kulle
Jag tror faktiskt jag kommer prova detta att koppla in el-vvb efter vvb i tanken och sänka tempen på pumpen till 45 gr, och lägga in i timern att höja tempen i tanken till 58 gr ca 2 tim varje vecka.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Du måste då gå in från VP direkt KV-intaget på VVB och flytta blandnigsventilen utanför VVB, då förvärms VV i VP/tank och VVB spetsar till min 60 C , bäst med ca 80 C för att få bra med VV
 
kulle
J jonaserik skrev:
Du måste då gå in från VP direkt KV-intaget på VVB och flytta blandnigsventilen utanför VVB, då förvärms VV i VP/tank och VVB spetsar till min 60 C , bäst med ca 80 C för att få bra med VV
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
Pumpen värmer bara ack tanken som har en inbyggd vvb, alltså jag cirkulerar rad vattnet ut genom pumpen.
 
Gå direkt fråm VPTank tíl VVB,s kallvattensida, sen tar du ut VV från VVB,s varmvattensida till en blandningsventil ( den som sitter normalt under VVB ) som flytttas och blandar efter VVB, då förvärms VV i tanken och oavsett temp blir det en förvärmning.
Det blir att KV som kanske är 6 C alltid förvärms i den billigaste uppvärmningen som är i VP .. Klart det blir en del EL för att spetsa till min 75 C för att få mycket VV , men den kallaste delen på vattnet som kommer in värms med billigast ELsom är VP
 
  • Gilla
RGB
  • Laddar…
kulle
Hur det ska kopplas vet jag, och att det blir en vinst med att förvärma vattnet är ju givet.
Frågan var väl mer att det kanske blir en grogrund för legionella när man bara har max 45 gr i ack tanken , det är ju vanligt att man kopplar en el beredare i serie efter ack tankens beredare när man eldar med ved, men då värms ju allt upp till mellan 80-100gr.
Nu kommer det bli konstant 45 gr i ack tanken .
Hempularens tips att göra en legionellakörning en gång i veckan borde ju avhjälpa detta.
 
Om du har VVB på 75 - 80 C så dör dom direkt om det finns något när förvärmt kommer från tanken nu är det så att i vanliga villasystem så är risken liten . Lite skrämselhicka brukar komma på forumet och sägas livsfarligt, vatten med legionella i är inte farligt, det är när duschen går som det ev. inandas och det är inte bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.