T
Kanske kan vara värt för en del här att kolla om det går att ta emot trådlöst WLAN, en del kommuner investerar i denna teknik, så om det går att ta emot 2mb via WLAN kanske det kan duga för surf + IP, det finns antenn-teknik för upp till 40 km avstånd från sändare, så det kan vara värt att kolla upp, blir i längden billiggare än GSM.
 
Sennen. Skippa fast-gsm.

Kolla istället de erbjudanden som finns om 3G data istället. Kör sen telefonin på vanlig mobil gsm.
 
Det Telia erbjuder är en fasttelefonlösning med GSM-teknik som har samma samtalstaxa som "vanlig" telefoni, dvs ingen mobiltaxa. GSM-tekniken ersätter kabel.
Tvisten som finns är huruvida en fasttelefon för permanentboende som erbjuds ska anslutas med koppar/fiber eller om GSM kan accepteras till vad PTS anger "en skälig kostnad".
3G har tyvärr sämre täckning.
 
1. Japp men är det värt den fasta avgiften extra för att bara kuna prata i telefon? Jag tycker inte det utan rekommenderar istället vanlig mobiltelefoni med ett bra abb.

2. Det är inte pts som har skrivit den luddiga texten om skällig kostnad utan våra kära politker se SFS 2003:389 lagen om elektronisk kommunikation. Men om de bara vill/kan leverera standard telefon så kan man möjligen utnyttja sfs 2003:396 §29a som kräver 20Kbit inom rimlig tid

3. Japp men finns den tillgänglig så gör den det
 
Håller på med att bygga oss ett nytt hus ute på landet. Har ringt Telia ett antal gånger eftersom vi ville ha reda på var anslutningspunkt m.m skulle vara. Visst inga problem, sa Telia vi faxar karta och skickar papper per post fick man till svar. Kom inget fax och naturligtvis inga papper med posten heller. Tog på nytt kontakt med Telia ett par veckor senare och försökte luska ut vad som hade hänt med mitt ärende. Fick till svar att fax och papper skulle komma, faxet kom på en gång men några papper och priser dök aldrig upp. Ringde åter Telia idag för att kunna få reda på priset m.m och fick till svar att dom missat att skicka ut pappren men skulle göra det omgående.....


Skall bli kul att se vart detta hamnar någonstans.

Första kontakten med Telia var i April/Maj, så man får allt ha lite tålamod.


Verkar kunna skilja väldigt mycket i pris när man skall ha telefon inkopplad i nybyggnation. Vet några som fick Telefon inkopplad så sent som i slutet på Juni och inte betalade mer än runt 1000-lappen.
 
Holmis skrev:
Verkar kunna skilja väldigt mycket i pris när man skall ha telefon inkopplad i nybyggnation. Vet några som fick Telefon inkopplad så sent som i slutet på Juni och inte betalade mer än runt 1000-lappen.
Vi fick fiber indraget gratis av Telia, så jag håller med om att man kan få vilka priser som helst därifrån.
 
Telia bygger väl öht inte med koppar längre, bara fiber. Alternativet att Telia bygger för en låg fast summa som tidigare byggde på man visste att man hade intäkter under lång tid framåt för att finansiera det hela. Nu är ju situationen att de som kan få telefoni på annat sätt än via koppar (kabel-TV, stadsnät eller annan infrastruktur) kör på det. Telia sitter kvar med alla dyra glesbygdsaccesser. Då väljer man att köra faktiskt kostnad. Sedan är det ju fel att de inte specar kostnaderna ordentligt. Att betala tiotusentals kronor skulle för mig inte vara ett alternativ, då kan man lägga de pengarna på mobil lösning (och med 3G eller Edge, som faktiskt är rätt bra utbyggd hos Telia) så har man i alla bättre hastighet än modem.

/Martar
 
Telia bygger friskt med koppar fortfarande. De bygger med fiber där de kan men har de befintliga kopparlinjer/kk punkter med platser kvar så blir det koppar dit,
 
T
Nytt rekord !!!! >:(
400.000:- för att koppla in en koppartråd.
Någon som slår detta "anbud" från Telia ?

Den drabbade i fråga hade dock tur och sparade 385.000:- hos en konkurrerande firma.

Storyn finns på: http://www.expressen.se/index.jsp?a=676976

Herrejävlar................
 
Såg den. Nästan så att man börjar fundera på telia aktier
 
Vi skall få betala 30.000:- :'(
 
Varför? Vad är det för förutsättningar?
 
Pedda_P skrev:
Varför? Vad är det för förutsättningar?
Mitt inne i ett uppvuxet villaområde. De säger att de måste bygga ut. De vägrar speca offerten. Vi måste själva gräva på tomten.
 
Fick våran idag 15000kr !!! Kan väl tänkas vara lågt med tanke på er andra, men jag var ute i god tid och skulle beställa juni 2005, vi fick rör att gräva ner och nätplaneraren och jag var ute och tittade på en luftledning via el stolparna . Allt för 685kr !!! Men eftersom huset skulle vara klart 2006 skulle jag återkomma med beställningen för telia. Återkomm nu i somras !!! Fan också ! Men min nätplanerare har lovat att jag ska få det för lägsta taxan 7000kr... Jag undrar hur det går jag... :'(
Vilka leverantörer kan man fråga mer som då har bredbands tv ??
Fick en lista från PTS shit!! över 300 leverantörer... någon som vet nån mer med bredbands tv ??
 
Om några månader är PTS färdiga med utredning, funderar på att köra på mobilen tills dess, telekabeln får ligga vid tomtgränsen och retas... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.