Det blir 1gig per hushåll, jag hade dock varit nöjd med 100/100 inkluderat i avgiften, men huvudsakliga målet är uppfyllt att få ned kostnaden.
 
hsd
Bra jobbat :)
 
useless useless skrev:
Jag har Telia ADSL utan telefonabonnemang. Betalar 439 kr/mån för deras 'upp till 30Mbit/s-tjänst' och får ut ca 16Mbit/s.
Snart kanske jag får fiber...
Det får vi hoppas. ADSL är en trist historia.
Om man inte laddar ner för mycket varje månad så kan mobilt 4G vara ett alternativ. Det är bra fart på Telias 4G+ -nät. Här är en bild från en kompis iPhone X i Göteborg.
 
  • Skärmdump från iPhone visar Bredbandskollen-app med hastighetstestresultat på Telias 4G-nät i Göteborg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4G har bra fart än så länge eftersom få använder det. Men man delar ju bandbredden med många andra så risken finns att det kommer att bli sämre kapacitet per användare om några år.

Men sen är det ju för säkerligen 95% av användarna inte intressant att komma upp i mer än 10-20 Mbit/s, det man vill är att man ska kunna ladda ner ett par hundra GB data i månaden utan att det ska kosta skjorta. Och man vill gärna ha låg latens (för laddar man Aftonbladets hemsida så är det väl närmare 150 anrop som görs).
 
Nu har bytet till Bredband2 skett och det gick förhållandevis smärtfritt, det var lite tekniska issues i början.
För hade vi bara en router, nu fick vi en CTS tjänstefördelare.
Dock får kommer jag inte riktigt upp i 1gbit, ligger nästan alltid runt 550/340 oavsett om jag kör via router som är kopplad till tjänstefördelaren, eller om jag kopplar datorn direkt på inkommnade uttag.

För att kunna felsöka kräver det att jag direktkopplar min dator på inkommande utan utan router och tjänstefördelar och har den på hela dagen, de fick även min macadress och ip.
Har ingen lust eller ser ingen mening med att behöva ha den direktkopplad för felsökningen när de lika gärna kan testa mot routern, så jag kommer koppla in den istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.