ms_strumpan skrev:
...Gäller bara att prata med rätt folk SAMT att ha en förståelse att du när du klagar/har en felanmälan måste vara beredd att lägga fram saklig fakta,...
Mycket bra åsikt! Självklart måste man ha förståelse för företag som har kunder med en kunskap som sträcker sig från extremt kunniga till kunder som ställer sig frågande till varför man måste ha en egen dator för att komma ut på nätet när de beställt "Internet"

Märk väl att ingen vill betala mer än nödvändigt i månadsavgift och för att möjliggöra detta så måste nog supporten sålla ganska friskt i ärenden och få bort de som inte är sakliga och de som rör handhavande eller kundens egna produkter. Jag har nog ett trettiotal ärenden gentemot telia varje år (främst via jobbet) och varje gång löser de problemen galant och oftast snabbt dessutom. Men jag förbereder mig alltid väl innan jag kontaktar dem och kontrollerar eventuella driftstörningar och "vanliga frågor" m.m.
 
Jag fick ta i rätt hårt och utnyttja kanaler som en vanlig kund inte har tillgång till för att få dem att fixa ett skumt prblem med ett analogt abb men när de väl fixade det, då fixade relacom killarna det riktigt ordentligt
 
I
Efter tio samtal till Telia och Skanova fick jag till slut en offert för inkoppling av fiber till vårt kommande bygge. I området byggs säkert fler än 100 bostäder varav 40 fribyggarvillor så det är ju många som kan dela på kostnader och fibernätet lades i samband med att övriga ledningar drogs i gatan.

För inkopplingen så Telia vill ha 20 000 kr, exlusive "engångs- eller flyttavgift för abonnemang" samt att jag binder mig i tre år för deras tele, internet samt tv-tjänster (489kr/månad första året, därefter 558kr/månad d.v.s 19260kr totalt).

Spontant så tycker jag det känns lite väl saftigt speciellt då jag tvingas binda upp mig i tre år. Kan man komma billigare undan?
 
Ja, absolut. Gå samman med dom andra i området och begär en gemensam offert.

Vi har 165 anslutningar och betalar 245/m för 100 Mbit/s Tripleplay. 3-6 års kontraktstid får du dock räkna med.
 
Jag brukar svara tfn-försäljarna "Telia Fåräver", bara för att upptäcka att jag hamnat i ett Telenor-abonnemang!
Nåja, det mesta är Telia här hemma.
Fiber 100Mb/10Mb
Fast tfn (eller ip rättare sagt)
TV-paket (litet)
I området var allt framdraget, inkl koppar men den drogs bort!!!, och även finstruktur för open net, även om det senare aldrig byggts på och heller inte kan användas. Det finns ett företag som håller på med Open Net men att ansluta sig dit skulle gå på över 20 000 kr så det går bort.
Nån avgift för fiberanslutning var aldrig aktuell, det talades om 7 000 kr, men blev noll.
Bredbandet kostar ca 300kr/mån och det andra har jag inte järnkoll på.
Vi kan ju inte byta eller förhandla direkt om priset men eftersom allt fungerar klockrent så priset inget problem.

Kjell G
PS. Telenor blev det pga ett datorköp till dottern, fungerar perfekt som jobb-tfn.
 
Så här är priserna:
Bredband 320kr/mån
TV 140kr/mån
Tfn 150kr/mån inkl nummerpresentatör o Telia Fritid

Kjell G
 
Får nog kolla upp det där, det blir rätt mycket på en månad. Lägg till Boxer, CD och mobiler med surf .....
gör mig till stoooor teliasponsor:O

Kjell G
 
i-balk skrev:
Efter tio samtal till Telia och Skanova fick jag till slut en offert för inkoppling av fiber till vårt kommande bygge. I området byggs säkert fler än 100 bostäder varav 40 fribyggarvillor så det är ju många som kan dela på kostnader och fibernätet lades i samband med att övriga ledningar drogs i gatan.

För inkopplingen så Telia vill ha 20 000 kr, exlusive "engångs- eller flyttavgift för abonnemang" samt att jag binder mig i tre år för deras tele, internet samt tv-tjänster (489kr/månad första året, därefter 558kr/månad d.v.s 19260kr totalt).

Spontant så tycker jag det känns lite väl saftigt speciellt då jag tvingas binda upp mig i tre år. Kan man komma billigare undan?
engångskostnaden kan du inte göra något åt däremot så kan du deala med dem så du enbart förbinder dig att använda en del av deras tjänster. dvs du kan inte koppla in något annat bolag men du behöver inte ha allt. Vi har ex. valt bort att ha fast telefon och bara ha internet och tv. och det gick utmärkt och blev mkt billigare
 
I
Tack för tipsen, jag ska undersöka intresset för en gemensam offert.
 
Har Telia fiber på ingång nu och funderar lite på dragning inne i huset.
Om jag sätter huvudenheten i ett rum, ska sen telefon, TV och internet utgå från den boxen då? Blir ju lite bökigt att dra kabel till varje TV på olika våningar och så....
 
Ja, det är tanken. Antingen dra nätverk (se Mats nätverksskola) eller försök med trådlöst (N-standard). (Jag tror mig minnas att Telia kör IP-tv. Om du har "vanlig" antennkabel så kan du använda befintlig sådan, men det går även att köra över nätverkskabel om denna uppfyller rätt krav.)
 
Och med IP-TV är det väl ofta så att man kanske bara kan se på en kanal i taget, eftersom bandbredden inte räcker till mer. Det innebär att det kanske inte är så stor mening med att dra till så många olika TV-apparater...
 
Så är det ofta i DSL-fallet, förvisso. Men här var det ju fråga om fiber, så då borde i alla fall underliggande transport stödja så många kanaler som man rimligtvis kan packa in folk och TV-apparater i huset. :) Om sedan Telia stöder det, eller hur deras policy för IP-TV/antal kanaler osv. det vet jag mycket lite om.

P.S. Till Stefan N; du kan alltså ha IP-TV boxen vid TV-n, men du måste ha något sätt att få nätverket från där fibern kommer in till din TV. Helst nätverkskabel eftersom det kommer att ge minst problem.
 
Redigerat:
Stefan N skrev:
Har Telia fiber på ingång nu och funderar lite på dragning inne i huset.
Om jag sätter huvudenheten i ett rum, ska sen telefon, TV och internet utgå från den boxen då? Blir ju lite bökigt att dra kabel till varje TV på olika våningar och så....
Du kan också köra TVn via eget WLAN. Har kört det i några år och det fungerar perfekt för mig.
Har inkommande ledning i källaren och där står sedan all utrustning modem, routrar, NAS, etc. Kör sedan trådlöst till övervåningen med några datorer, mediaspelar och IPTV. Har dock bara en TV.
 
Det är väl så också att man behöver dra separata nätverk för IP-TV och vanligt internet, eftersom de kommer ut på två olika uttag på routern (två separata VLAN?). Så om man ska ha ett Wii, PS3 eller liknande vid TVn så behöver man dra dit dubbla uttag? (Det funkar alltså inte att sätta en switch där.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.