Detta företag saknar all form av professionalism och kompetens. Jag blir så less. Det känns som att jag är huvudperson i en roman av Kafka.


Otroligt komprimerat:

Jag beställde en offert i början av oktober. Inget händer. Jag ringer och ringer och ringer och ringer och, ja ni förstår... Inget händer. Det är omöjligt att få prata med någon som har med nybyggnation att göra och de trevliga tjejerna i kuntjänst säger att de ska skicka ett meddelande till berörda personer. Och inget händer! Nu har vi bott i huset sedan 1/12, utan telefon, och...ja, inget händer!

Två personer på Telia som jag har pratat med säger att det är fritt fram för vilket bolag som helst att koppla in kablarna och fixa vårt abonnemang. Tele2 säger att Telia ljuger. Jag ringer Telia igen och säger vad Tele2 har sagt. Svaret, undrar ni? Jo, Telia säger att Tele2 ljuger. Jag blir galen!

Till råga på allt får man sitta i en oändlig telefonkö varenda gång man ska ringa Telia, vilket blir ungefär en gång om dagen. Jag vet snart inte vad jag gör!
 
Du har säkert redan läst i andra trådar i ämnet här på forumet att orsaken till att det ser ut som det gör är att det inte längre finns någon operatör som vill gå med på att installera telefon till det fasta låga pris som Televerket/Telia tidigare gjorde. Post och Telestyrelsen (PTS) har då försökt att peka ut en leverantör som man skulle kunna kräva skall installera telefon till ett överenskommet skäligt pris, och åter pekat på Telia. Detta har inte Telia accepterat utan överklagat.

Som det är nu, så kan ju alla operatörer installera telefon om de vill. Men det är ju ingen annan än Telia som vill (några undantag finns kanske i storstäderna) med tanke på kostnaderna. Telia äger ju dessutom fortfarande det mesta av näten via sitt nätdotterbolag Skanova.

Samtidigt så är vi ju på väg mot ett kraftigt teknikskifte. Fast telefon byts ju i allt större takt ut mot mobiltelefonen. Datakommunikation via modem är ju ute, ADSL via kopparledningarna bara en övergångfas, innan även all datakommunikation blir trådlös. Med uppdaterade 3G-nät kommer du att kunna surfa med upp mot 2 Mbits hastighet.

Jag inser att detta är en klen tröst för er situation, men en förklaring.

Hur ser er exakta situation ut?
Har ni 3G-täckning idag?

//Tidigare anställd i det utpekade företaget
 
Förvirringen hos Telia själva är nära nog total. De båda bolagen (Skanova o Telia) verkar inte veta vad de sysslar med alla gånger, speciellt inte när det gäller kabeldragning till nya villaområden.

Bygger nu i ett område i Skövde; där finns en tom fiberkabel och en sexledare kopparkabel vid tomtgräns. Trots det säger Telias säljare att det går inte att få fast telefoni eftersom det inte finns kopparnät dit. Frågade en telekille som jobbade i området varför det fanns kabel till tomten "det blev fel, finns ingen station att gå på, vi ska dra bort kabeln". Däremot så fanns fiberkabel - MEN det var inte den som var synlig, deras servis ligger en bit ner i backen. Den synliga kabeln är ett kommunalt initiativ, Open Net, där flera bredbandsaktörer ska kunna verka. Problemet är bara att denna kabel i dagsläget bara finns finmaskigt, det finns inga huvudleder att komma ut på. När det blir kan ingen ge besked om.

Tillsvidare gäller Telia som enda alternativ till IP-telefoni o bredband, men trots förfrågningar så kan man inte ge nån offert, jag måste vänta till strax innan jag flyttar in (det ligger ca 4 månader framåt i tiden). Det enda jag fått besked om är att "det kostar minst 7 000:-"

Hoppas att Telias roll som leverantör snart är färdigbehandlad, även om jag inte säger att det är rätt att tvinga dem att bygga ut nätet utan att få några kunder på affären. Känns ändå som att det är en infrastruktur lika viktig som våra vägar, där är det ju Vägverket/staten som bygger o underhåller.

/me
 
Det var just den missen man gjorde när man bolagiserade telia att man missade de bitar som hadde med samhällsansvaret att göra.

Även om Det slutar med att telia pekas ut som ansvarig leveratör så innebär det inte någon rätt till koppar/fiberkabel ändå för operatören får lösa det med den teknik de vill så länge förbindelsen kan utnyttjas för tele,fax och data i minst 20Kbit/s (elkom 2003:389 och 2004:396?)

Vilket telebolag som helst får idag dra koppar/fiber och ansluta slutkunder men problemet är att telia äger alla kabelgator och luftledningsstolpar och dessa behöver man inte dela med sig av vilket innebär att telia i många fall bara behöver dra från närmaste kopplingspunkt medan konkurenten måste dra från närmaste station man har utrustning i. Detta innebär naturligtvis att ingen kan konkurera med telia praktiskt
 
Jo. Anledningen till att det blivit så här är att man inte avreglerat marknaden fullt ut samt att man givit bort hela det landsomfattande nätet till ett enda bolag. Andra bolag får visserligen koppla upp dig, men hur ska det löna sig då de måste koppla upp dig på konkurrentens nät?

Tele2 m.fl kan inte konkurrera med det befintliga telenätet i annat än större orter eftersom de skulle få enorma kostnader för att uppföra detta nät samtidigt som deras konkurrent, Telia, redan har ett befintligt nät som de fick gratis. De kan heller inte bygga nät överallt där det lönar sig eftersom det inte är helt avreglerat.

Lyckligtvis har kopparkablarna snart spelat ut sin roll. Det blir fiber och trådlöst, men det hjälper ju som sagt inte dig nu :-/

Edit: Såg att mats_o redan skrivit mycket av detta. Sorry, var så ivrig att svara att jag inte läste efterföljande inlägg ordentligt.
 
Utan att kommentera rätt eller fel angående priser så finns det graverande fel i föregående inlägg. Inget har givits bort och inget har varit gratis då det finns en mängd aktieägare i Telia som köpt aktier i detta bolag varvid staten fick x antal miljarder. Staten har fått betalt för den del man sålt ut och om priset var för lågt, inte gratis, borde väl aktiekursen idag vara avsevärt högre än dåvarande försäljningskurs.
Det är mycket olyckligt att till de som förlorat pengar på dessa aktieköp påstå att man fått något gratis på helt felaktig grund.
De är nog så att få av våra teleoperatörer som är villiga att göra nyinvestering idag som man inte kan räkna hem och det drabbar då oss på mindre orter.
 
Alltså, det värsta är att de totalt nonchalerar mig! I går ringde jag och bad att få prata med en chef. "Hon gick just ut, men jag tar ditt nummer och springer efter henne så ringer hon upp".

Ringde det?

NEJ! >:(

Hela tiden samma sak. Det går inte att få ett vettigt svar av någon.

Usch! Jag ska ta och kolla upp täckningen med 3G och se om ett mobilabonnemang kan vara lösningen. För det här verkar ju inte bara dyrt och dåligt, dessutom omöjligt.

 
AndersS skrev:
Utan att kommentera rätt eller fel angående priser så finns det graverande fel i föregående inlägg. Inget har givits bort och inget har varit gratis då det finns en mängd aktieägare i Telia som köpt aktier i detta bolag varvid staten fick x antal miljarder. Staten har fått betalt för den del man sålt ut och om priset var för lågt, inte gratis, borde väl aktiekursen idag vara avsevärt högre än dåvarande försäljningskurs.
Det är mycket olyckligt att till de som förlorat pengar på dessa aktieköp påstå att man fått något gratis på helt felaktig grund.
De är nog så att få av våra teleoperatörer som är villiga att göra nyinvestering idag som man inte kan räkna hem och det drabbar då oss på mindre orter.
Det är ju inte Telia som bolag som betalt för det nät som Skanova driver (du måste skilja mellan bolaget och bolagets ägare). Att Telias förra ägare, Staten, fått betalt för nätet av nuvarande aktieägare är ju knappast något som Telias konkurrenter blir gladare av. Telia hade från start ett rikstäckande kopparnät som de inte behövt betala för. Så i den meningen kan man ju säga att de fått det gratis. Inga andra telebolag på den svenska marknaden har ju haft ett sådant utgångsläge.
 
TeliaSonera är en koncern där Skanova, tidigare bolag med egen affärsverksamhet, finns med som ett varumärke för grossistförsäljning inom TeliaSonera, men att man enligt EU-beslut är tvingade att separera grossist och slutkundförsäljning, samt leverera vissa reglerade produkter fastställda av PTS. Vi ska inte fördjupa oss i detta då man kan läsa om det på deras hemsida.
Följande kan man läsa på deras hemsida när det bl.a. gäller kopparnätet:
"De fyra stora regleringsområdena är LLUB (innefattande Kopparaccess och Samlokalisering), samtrafik, telefoniabonnemang och hyrda förbindelser. Koncernens fiberstrukturer och övriga sortiment är inte reglerat. PTS driver i dagsläget ett aktivt arbete med att reglera bitströmsaccesser."

Frågan nu är vad ska ett nyanläggning kosta? Jag som ev. aktieägare vill ju inte subventionera något på samhällsbasis.
Allt annat som hänt vid bolagsbildning där man valde att inte separera infrastruktur är historia. Istället bör man ifrågasätta hur bidragspengar till infrastruktur använts, vad har kommuner/län gjort med dessa och vad som hänt med det rikstäckande nät som Vattenfall skulle bygga som komplement till TeliaSonera, samt vad PTS har för roll.
Tror att tråden spårade ur lite.

Och jag håller med om att man kan kräva bättre bemötande av ett serviceföretag som Telia, enligt hemsidan, har ambition att bli.
 
Information och support
Vi erbjuder Telia Fastmobil där vi inte kan leverera ett fast abonnemang på grund av att det inte finns ett utbyggt fast telenät. Kontakta kundtjänst för mer information.

Privat 90 200
Företag 90 400
www.telia.se/fastmobil
 
AndersS skrev:
Utan att kommentera rätt eller fel angående priser så finns det graverande fel i föregående inlägg. Inget har givits bort och inget har varit gratis då det finns en mängd aktieägare i Telia som köpt aktier i detta bolag varvid staten fick x antal miljarder. Staten har fått betalt för den del man sålt ut och om priset var för lågt, inte gratis, borde väl aktiekursen idag vara avsevärt högre än dåvarande försäljningskurs.
Det är mycket olyckligt att till de som förlorat pengar på dessa aktieköp påstå att man fått något gratis på helt felaktig grund.
De är nog så att få av våra teleoperatörer som är villiga att göra nyinvestering idag som man inte kan räkna hem och det drabbar då oss på mindre orter.
Att staten sålde en del (mindre än 50%) av sina aktier har inget med nätet eller köp av nätet att göra. Telia fick genom Skanova behålla kopparnätet efter det att telemonopolet försvann och för detta betalade de vad jag vet ingenting alls. Detta skapar en otroligt snedvriden konkurrenssituation där ett bolag fått ägodelar av staten värda många miljarder samtidigt som de andra inte fick något alls.
 
Nu har jag lagt in en beställning på Bredband, TV och IP-telefon. Hoppas nu att jag slipper Telia träsket....
 
Open net är en KO, kommunikatonsopratör och nätägare brukar vara ortens el-bolag, eller ett av komunens bolag som äger infrastrukturen. Som gräver ner fiber etc. Telia/Skanova vill inte ha konkurrens och försvårar för andra leverantörer av tjänster.
I vissa stadsnät är ägaren av infrastrukturen KO, och i vissa fall ISP.
KO driver nätet för ägarn och förhandligar med tjänstleverantörena, tex, bredband, IP-telefoni, IPTV (DigitalTV via bredband). De ska ha betalt, flera mellanhänder, men valmöjliheter för kunden att välja. Inte combort eller felia.
Om det finns fiber eller möjlighet att få detta, det är bar att betala anslutnigen, inget telia.Tex. besök kommunens hemsida för att få info.

Adsl och IP.telefon, prova om det går att få tjänsten av någon annan lev.Det är över telias statoner, givetvis behövs anslutning fram.. Detta har jag inte kollat om det går!
Troligtvis är det bara koppling som behövs i kopplinsplint, teleskåp och på stn. Detta förusätter att den är utbyggd och att det finns plats. Det kan vara från 0,5 till 24 MB.
Finns det en koppling fram och man inte har ett telefonabonnemang så får man ett telenr av sin ISP vid beställning.

Om man har, nummerportering till sin nya lev.



 
Att Telia ignorerar kunder eller missköter dem finns det absolut inget försvar för och jag blir småförbannad när jag hör det - det är en sak som jag tror att alla kan ställa upp på.

Något som jag inte kan ställa upp är att en del av oss konsumenter förväntar oss att Telia ska betala eller subventionera de installationer som vi ska nyttja. Detta är inget vi gör när det gäller VA, el - då betalar vi snällt. Vi måste förstå att Telia är ett bolag på en avreglerad marknad som kämpar för sin överlevnad, precis som Tele2 eller Telenor. PTS gör allt de kan för att minska Telias fördel genom att de äger accessnätet. PTS har därför sagt att alla bolag får använda Telias utrustning i stationerna, stationerna för ny utrustning och Telias redan dragna kablar. Detta har Telia accepterat (efter mycket om och men).

So far so good, alla slåss på mer eller mindre lika villkor. Dilemmat blir att dessa bolag då upptäcker att det blir dyrt att drifta ett landsomfattande accessnät. Att ha tekniker/entreprenörer runt hela Sverige kostar en slant. Av denna anledning är de inte intresserade av alla kunder.

Nu vet jag att alla kommer att protestera att jag skriver att de slåss på mer eller mindre lika villkor. Det finns otaliga exempel där Telia har sagt nej till andra bolag att nyttja deras stationer av skäl som kan uppfattas som tveksamma. Dock är dessa bara en bråkdel av alla ärenden som är gjorda. Telia har tappat nästan 2 miljoner fast-telefon/Adsl kunder sedan LLUB infördes. Den absoluta majoriteten i storstäderna.
 
Den absoluta majoriteten i storstäderna.
Just precis, för i många delar av Sveriges landsbygd kommer koppartråden fortsatt vara kommunikationslinan öfr överskådlig framtid.

3G är fortfarande för långsamt och för dyrt och dessutom funkar det ofta inte på landsbygden (vi bor 11 mil från Sthlm och det finns inte en chans att få 3G-täckning här). Utbyggnationen gå dessutom långsammare när man kan hävda att 85% (eller nåt) av landets yta har 3G-täckning.

Fiber är det naturligtvis inte tal om i glesbygd.

Trådlöst/radio ska nu vara utbyggt men pris<-->prestanda är rena skämtet eftersom det ändå inte finns någon konkurrens.

Koppartrådarnas betydelse är lätt att glömma bort när man sitter på 24 Mbit i sin lägenhet. Jag har nu 2Mbit via en urgammal tråd som faktiskt funkar hyfsat. Telia är dessvärre enda möjliga leverantör. Granngården 800 m bort kan inte ens få adsl eftersom den stationen inte är utbyggd och lär inte bli heller inom några år.

Utvecklingen över landet går inte så snabbt som man kan tro om man sitter i storstaden... Eller tätorten kanske jag hellre ska skriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.