Ja, jag hade kanske snöat in för mycket på att jag måste gjuta i botten, och jag har också tänkt att med det djupet 80 cm) så räcker det inte med att bara packa med makadam. Men så kom vattnet och komplicerade planerna…
 
M MrSpy skrev:
Ja, jag hade kanske snöat in för mycket på att jag måste gjuta i botten, och jag har också tänkt att med det djupet 80 cm) så räcker det inte med att bara packa med makadam. Men så kom vattnet och komplicerade planerna…
En kreosot stolpe som stått i jorden som telefonstolpe i kanske 50 år har nog inga problem att bära dina grindar i ytterligare 50år, gräv djupt och stena fast stolparna ordentligt i leran.
 
  • Gilla
MrSpy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En kreosot stolpe som stått i jorden som telefonstolpe i kanske 50 år har nog inga problem att bära dina grindar i ytterligare 50år, gräv djupt och stena fast stolparna ordentligt i leran.
Mina stolpar är från -76 och helt intakta nedtill, upptill var de utsatta för väder och vind och solljus så där var de lite mer slitna i toppen, men de var ju 12 meter långa från början. och jag tog de nedersta 6 metrarna :)
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Allt material som ligger under frostfritt djup bör vara tvättad makadam dvs inget med noll fraktioner i
Du måste se till helhetan, det är ingen husgrund som kräver andra egenskaper av grundarbetet, här är det impregnerade stolpar som inte ruttnar, ja vissa elledningar står ju till och med ute i sjöar och träsk.
Här är grindstolpar, de kräver stabilitet, tänk en grind som är 1.5 meter (mina är 2.6 meter och tunga) som hela tiden år ut och år in sommar som vinter hänger och tynger ner stolpen från ett håll.
Vidare är min grävmaskinist anlitad av flera elbolag för att just sätta elstolp, så han har koll, exakt koll närmare bestämt ;-)
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
Beror ju på i mina stolpar hänger det 2 st 2.2 meters stålgrindar med 5 mm tolerans för att det ska gå att låsa och då duger inte det med att det går att hänga en luftledning i dom men allt beror på vilka krav man har
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.