Hej - har sökt en hel del på detta forum och andra ställen, men inte hittat något tydligt svar, så jag ställer en fråga!
Jag råkar ha en rejäl telefonstolpe liggandes på tomten som förra ägaren lämnade efter sig, och jag tänkte använda den som grindstolpar - har delat den på hälften, drygt 2 meter per stolpe. Planen var att gräva 80 cm djupt, i med stolpe, fyll igen 5 cm och sen ett lager betong som ’ankare’, innan resten av hålet fylls (eventuellt ett till ’ankare’ närmare markytan).
När jag gräver hål för första stolpen visar det sig att jag inte kommer mer än ca 40 cm ner, så fylls hålet med vatten. Den här delen av tomten ligger i en slänt, och det finns en brunn lite högre upp i tomten, så jag misstänker att det inte är tillfälligt att vattnet ligger så pass nära markytan. Lerjord och relativt lättgrävt.
Nu till min fråga - bör jag ge upp tanken på telefonstolpar som grindstolpar med tanke på markförhållandena?
Om nej - hur bör jag hantera vattnet?
Om ja - är det plintar eller granitstolpar som gäller isåfall? Hur hanterar jag vattnet i sådana fall?
Tacksam för tips!
 
Lägger till lite funderingar!
Jag är fortfarande inne på att använda telefonstolpen som grindstolpar till en dubbelgrind, 3 m totalt.
Jag tänkte gjuta i två steg, så jag först gör ett stöd för stolpen ca 80 cm ner och när detta brunnit så ställer jag ner stolpen och fyller hålet med betong runtom.
Jag förstår det som att en plastsäck kan lösa vattenproblemet , och jag tänkte banka ner ett eller två armeringsjärn i botten som det första ’stödet’ kan fästa i.
Låter detta som vettig approach?
 
Du fyller med makadam en bit upp på stolpen sen gjuter du fast den annars står den ju i en skål med vatten tills den ruttnar
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du fyller med makadam en bit upp på stolpen sen gjuter du fast den annars står den ju i en skål med vatten tills den ruttnar
Tack så mycket för svar, men jag är lite osäker på hur du menar, så jag bifogar bild på hur jag tänkt - det röda är första gjutningen, och det blå är andra gjutningen. Gröna linjen är ungefär hur högt vattnet står just nu.
Säcken jag nämnde för vattenproblemet skulle klä väggarna under hela processen.
Menar du att makadamen skulle vara istället för den del av det blå som är längst ner i gropen?
 
  • Skiss som visar byggprojekt med första gjutningen i rött, andra gjutningen i blått och vattennivå markerad med grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste bli av med vattnet när det fryser så kommer det att trycka sönder dina stolpar sådom lutar kraften av tjälskjutning är större än man tror
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du måste bli av med vattnet när det fryser så kommer det att trycka sönder dina stolpar sådom lutar kraften av tjälskjutning är större än man tror
Makadamen ska råda bot på detta? Jag är fortfarande inte säker på hur makadamen ska ligga i förhållande till betongen jag ritat in i bilden?
 
Ja och nej det kan inte stå vatten under stolparna för då kommer det att bli tjälförskjutningar utan du måste isåfall leda bort vattnet från stolparna jag satte 150×150×6 stålstolpar här och för säkerhets skull så svetsade jag en 100mm hea balk mellan innan jag fyllde ett ton betong runt varje stolpe det hjälpte inte mot första tjälen iallafall :)
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
Om vattnet är på frostfritt djup - förändrar det saken? Låter tungt med ett ton betong :)
 
Redigerat:
Hej
Jag har byggt grindar med elverksstolpar som bas, de är kraftigare.
Grävde 1.5 meter djupt, tog 0-63 i botten så de står på 1.3meter ner i marken.
Stagade stolparna rakt med mer sprängsten och återfyllde med 0-63 runtom, petade runt så att det rann ner ordentligt och paddade ovanpå till slut runt stolpen.
80cm djupt är för lite om du inte stagar stolpen på något sätt.
Krångla inte med betong, utan ta hjälp av en grävmaskin med OBS smalskopa OBS så hålet blir så litet som möjligt för att säkerställa stabilitet för stolpen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Mina stolpar ska bara gå upp 1.3 m över marken, men du tror ändå att 80 cm är för lite? Jag har grävt med spade och manuell jordborr, så det är ett rätt stort kliv för mig att skaffa hit en grävskopa :)
Snygg grind du fixat!
 
Allt material som ligger under frostfritt djup bör vara tvättad makadam dvs inget med noll fraktioner i
 
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
hm...är inte dessa stolpar impregnerade med kreosot?
 
Tror det är lite grejen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
hm...är inte dessa stolpar impregnerade med kreosot?
Jo de hållbaraste ledningsstolparna är kreosotimpregnerade och en begagnad bör kunna fungera fint som grindstolpar
 
  • Gilla
MrSpy
  • Laddar…
M MrSpy skrev:
Hej - har sökt en hel del på detta forum och andra ställen, men inte hittat något tydligt svar, så jag ställer en fråga!
Jag råkar ha en rejäl telefonstolpe liggandes på tomten som förra ägaren lämnade efter sig, och jag tänkte använda den som grindstolpar - har delat den på hälften, drygt 2 meter per stolpe. Planen var att gräva 80 cm djupt, i med stolpe, fyll igen 5 cm och sen ett lager betong som ’ankare’, innan resten av hålet fylls (eventuellt ett till ’ankare’ närmare markytan).
När jag gräver hål för första stolpen visar det sig att jag inte kommer mer än ca 40 cm ner, så fylls hålet med vatten. Den här delen av tomten ligger i en slänt, och det finns en brunn lite högre upp i tomten, så jag misstänker att det inte är tillfälligt att vattnet ligger så pass nära markytan. Lerjord och relativt lättgrävt.
Nu till min fråga - bör jag ge upp tanken på telefonstolpar som grindstolpar med tanke på markförhållandena?
Om nej - hur bör jag hantera vattnet?
Om ja - är det plintar eller granitstolpar som gäller isåfall? Hur hanterar jag vattnet i sådana fall?
Tacksam för tips!
I #9 beskrivs ett fungerande sätt, annars kan man fundera på hur telefonstolpen monterades på sin tid, det handgrävdes ett lagom litet hål och stolpen stenades fast, om luft ledningen svängde kompletterades med en "staggubbe" eller en eller flera vajrar som staglina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.