Hej

Vill ha en delare till min telefon så att jag enkelt via patchpanel kan dela ut den på mina RJ45:surprised:r i huset.
Har hittat den här: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5467 men jag tycker det verkar väl dyrt för nåt så enkelt....
Lämpligare att bygga själv med kontaktdon och mönsterkort från ELFA?

/Mattias
 
Absolut enklast är att du tar några överblivna jack i din panel och parrallelkopplar dessa. Sen patchar du bara med vanlig patchkabel. Rena rånet med 600 pix för nått man fixar med lite spilltråd. Skulle du ha full i panelen så är det ju bra mycket billigare att köpa en panel till från direktronik eller kjell ochy kompani

jag skrev en del om hur man kopplar det hela för några veckor sedan i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24400

Är det något oklart så fråga på bara.
 
Tack mats_o
:)
Kopplat enligt ditt förslag och det funkar bra. Serie på två första för larm och adsl. Parallell på resten.
Enda nackdelen jag kan se med den här enkla patchpanellösningen är väl att man i princip är tvungen att koppla parallellt för att få resten av telefonerna att funka.... Ser att flertalet av våra telefoner endast har två kablar i RJ-kontakten och en sån kontakt dödar ju seriekopplingen.....
 
Japp.

Det är en brist hos många telefoner idag. De ställer till samma röra även med de vanliga kontakterna. Snabblösningen där är att klippa det vita stiftet i pluggen så får man samma effekt som att parrallela uttagen.

Iom att bristen sitter i telefonerna så är det inte så mycket man kan göra. Det finns en telemodul som hanterar parrallela telefoner och som känner av pågående samtla men den är dyr, alternativet är att köpa nya telefoner på sikt och vara observant vid köpet. Dock händer det att telefonen har fyra trådar men bara två anslutna i luren ändå
 
Fanns en tråd för rätt länge sedan som jag förstås inte hittar nu >:( där två patcpaneler användes för tele. Tror att tankegången var ungefär så här:

Inkommande:
Här kopplas inkommande telepar seriellt internt med kk-tråd.

Själva korskopplingspanelen: (Alla teleuttag är dragna i ett stjärnnät hit)
Nu kan du patcha tele precis som data via patchkabel från inkommande tele till valfritt teleuttag.

Blir ju en flexibel lösning, speciellt som du kan addera på fler inkommande telenummer och patcha dessa dit du vill. Dessutom bryts inte förbindelsen om en telefon kopplas bort.

Var det någon som förstod, eller t.o.m hittar tråden?
 
Förstod ja: viss risk att det var jag som skrev det. Hittade tråden nix.

men du menar att det ska se ut så här:
url]

Telepanelen överst och fastighetspanelen under.
Du vill då koppla fler uttag i den övre panelen enligt hur uttag 1 är kopplat på denna bild?

url]

Det funkar bra så länge man har "snälla"  telefoner som hedrar seriekopplingen
 
Vadådå ;)

Nu tycker jag att du är kinkig, det är ju fullständigt märkt.

inkommande Abbnumren på övre panelen och jag använder faktiskt uttagsnummren från den nedre panelen på uttagen i huset ;D

Ser ut som om du nästan skulle ha slitit ut en böjfjäder eller två, men jag vet inte riktigt hur jag ska säga detta men nuvarande elcentral ser lite underdimensionerad ut ;D

Bra att du hadde dragit flera elmatningar till rackplatsen. Datorernas switchade nätagg kan dra bra mycket i startögonblicket, ska du ha några stycken igång så rekomenderar jag 16A C karaktär på de säkringarna
 
2500 meter VP-rör och en del strålar ihop i pannrummet   :cool::
[länk]
Pah! har redan dragit 2400 meter VP16 och har övervåningen kvar. ;D

Kan för övrigt tipsa om att dra en separat matning för alla datorer och annat strömspikskänsligt, genom hela huset. UPS-matning typ. I mitt fall löper en 16A/2,5mm2 matning med separata uttag genom huset. Detta är sedan avgrenat vid centralen för att kunna koppla in en UPS eller annat skydd/batteribackup. Idag är det doch förbikopplat.

Kompletteras naturligtvis med grov- och mellanskydd i centralen och finskydd vid förbrukaren. Det gör anläggningen i princip okänslig för åsknedslag och eliminerar självrisk och 10% på premien till försäkringsbolaget.
 
Johan Gunverth skrev:
2500 meter VP-rör och en del strålar ihop i pannrummet   :cool::
[länk]
Pah! har redan dragit 2400 meter VP16 och har övervåningen kvar. ;D
Pah! Jag har också undervåningen 125 m2 kvar att göra. ;) :D ;D

Dina ellösningar låter bra men vad sjutton ligger ditt hus med tanke på åskskyddet? Ensamt, högt upp på ett berg med vatten runt omkring?! Får mig att tänka på ett ensligt slott och diverse skräckfilmer ;)

 
Säg inte det du.

Jag har elverkstrafon med sitt åskskydd 3 meter från mitt elskåp. Åkte ändå på en åskskada via elnätet. Kom bakvägen istället via ledningen till ett annat hus
 
Dina ellösningar låter bra men vad sjutton ligger ditt hus med tanke på åskskyddet? Ensamt, högt upp på ett berg med vatten runt omkring?! Får mig att tänka på ett ensligt slott och diverse skräckfilmer ;)
;D
Historiken från området talar för att man skall ha någon form av åskskydd. Hela telestationen brann upp för några år sedan efter en direktträff. Åtskilliga värmepumpar har totalkollapsat. Det är ju dessutom betalt på runt 10 år med nuvarande försäkringsreduktion och man slipper omaket att skaffa nytt för det åskskadade.
 
ByggaNytt skrev:
Fanns en tråd för rätt länge sedan som jag förstås inte hittar nu  >:( där två patcpaneler användes för tele. Tror att tankegången var ungefär så här:

Inkommande:
Här kopplas inkommande telepar seriellt internt med kk-tråd.

Själva korskopplingspanelen: (Alla teleuttag är dragna i ett stjärnnät hit)
Nu kan du patcha tele precis som data via patchkabel från inkommande tele till valfritt teleuttag.

Blir ju en flexibel lösning, speciellt som du kan addera på fler inkommande telenummer och patcha dessa dit du vill. Dessutom bryts inte förbindelsen om en telefon kopplas bort.

Var det någon som förstod, eller t.o.m hittar tråden?
Ja, här får man leta själv. Hade den utskriven på jobbet som tur var:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25100

Bra bild av "Roger B":
Tele_Data.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.