Jag har telekabel och Cat53 i samma kabel färdig draget i ett stjärnät !

Vad skall jag nu använda för att få ett fungernade Datanätverk och tele ?
två switchat och en patch panel eller ?

Tips tack !
 
Jag antar att du menar cat5E.

Och tele plus cat5 i en kabel har jag aldrig sett men har du det så har du det. Det är inte så att du har draigt dubbla cat5 då?

Du säger ingenting om uttag men dubbla rj 45 uttag fixar den änden.
I andra ändan ska det vara en minst en patchpanel. Jag föredrar att lägga alla uttag i huset på en panel som härmed kallas uttagspanelen
sen vill jag ha en till för att ansluta inkommande tele från gatan/stolpen. Denna panel kallas i fortsättningen telepanelen
För att parrallellkoppla tele i telepanelen så ansluter man stift 4 till stift 4 på nästa uttag osv sen gör man samma sak med stift 5.
För att seriekoppla tar man stift 3 och ansluter till 4:an på nästa uttag. Sen tar man 6:an och ansluter till 5:an.
Parrallell och seriekopplingen får enbart göras på telepanelen. Datorer och switchar tycker inte om detta.

För att sen knyta ett uttag till ett telenummer så tar man bara en vanlig patchkabel och kopplar mellan telepanelen och uttagspanelen

Datauttagen kopplas via patchkablar till en switch precis som du var inne på

Något oklart?
Fråga på!
 
Det är en sådan kabel jag använder
http://www.nktcables.se/upload/picab_-_tele+cat5e.pdf

kan man använda elkos eller lexcom nätverksystem ?
det har ju teleswitch och dataswitch !

Inkomnade telekabel måste väll ha en splitter som delar upp den en till vanlig tele sedan till switch och patch panel
sedan en till adslmodemet sedan till en dataswitch och sedan till patch panel ?

 
Vanlig analog tele behöver ingen switch alls det är bara att koppla ihop.

Däremot så behöver adsl en splitter för att du ska slippa höra adsl signalerna.

Detta gör man genom att seriekoppla det första telejacket. I detta jack ansluter man ADSL modemet med sin splitter. Resten av ditt telenät är nu adsl fritt och bara att tuta på med.

På datasidan bör du ha någon typ av brandvägg/router efter adsl modemet. Från denna går vi till switchen och sen ut i huset. Räcker det med 3-4 switchportar så finns det brandvägs/routerkombinationer som har en inbyggd 4 ports switch. Kan vara ett lågpris alternativ om du inte har behov av mer
 
Ok !
En fråga fungerar det att använda tex en lexcom tele switch eller fungerar det inte med denna kabel ?
 
Ingen anning, vad ska du uppnå med teleswitchen?
Som jag fattar det så är den bara en onödig pryl då med en vanligpatchpanel kan:
dela ett nummer på flera uttag
koppla valfritt nummer till valfritt uttag
 
jag kommer ju ha ca 8 st utag och hur skall kunna splita den inkommande kabeln på ett smart sätt 8 ggr ?
Där kommer switchen in för den splitar upp signalen !
Eller har jag missat något ?
 
Om det gäller en vanlig analog telesignal. Ja då har du missat något ;)

antingen seriekopplar du uttagen eller också parrallellkopplar du dem. Ingendera kräver någon switch utan man kollar bara ihop jacken/uttagen i panelen och så var det klart. Vill du ha en bild på hur det ser ut så säg bara till så ska jag ladda kameran
 
skicka gärna bilder det brukar ju säga det mesta !
 
Kameran laddad och lössläppt

TELE.JPG


Det oranga paret motsvarar inkommande par från Telias nät. Det första uttaget är seriekopplat för att stödja ADSL. Därför är trådarna till nästa uttag kopplade på pinne 3 och 6 även om de sitter brevid varandra rent fysiskt. Uttag 2 och 3 är parrallelkopplade vilket man kan se genom att trådarna bara går "rakt igenom" uttag 2 på väg till 3:an. Vill man ha fler uttag så är det bara att fortsätta på samma vis
 
mats_o skrev:
Ingen anning, vad ska du uppnå med teleswitchen?
Som jag fattar det så är den bara en onödig pryl då med en vanligpatchpanel kan:
dela ett nummer på flera uttag
koppla valfritt nummer till valfritt uttag
Åh, vad skönt att det finns nån mer person på hela denna planet som åtminstone håller med om att någon del av lexcoms prylar är onödiga.

Lexcoms företagsidé som de såklart inte basunerar ut är att de lurar kunderna att de köper högre Säkerhet, Trygghet o.s.v. blahaprat.

När det gäller datanät så duger billigaste switchen man kan hitta åt de flesta. Det som skiljer mellan en riktigt dyr märkespryl och något som bara kostar en femtedel är att de få gånger det blinkar rejält i lyset så kan man behöva vaktmästar-reset'a den billiga switchen (dra ur + stoppa i strömmen). Om några år kommer väl allt vara gigabit, fast har man inte planer på att byta till gigabit det närmaste året så kan man nog lika gärna köpa en 100megabitswitch för datornätet idag och vänta till priserna på gigabitswitcharna rasar ett tag till om det ska vara så.

Om jag skulle installera en sånhär rigg så skulle jag nog faktiskt låta kablarna från de olika jacken hänga ut en halv/hel meter ur rören och klämma på sladdkontakter direkt på dem. Visst ser det snyggt ut med en deluxe-patchpanel, men har man huset för att bo i eller som "male jevelery" (manlig motsvarighet till krims-krams, jag vet inte om det är ett erkänt begrepp inom t.ex. psykiatrin men jag har sett det användas, praktexemplet på en sån pryl är väl om man köper specialfötter till sina stereoprylar och betalar extra för att få dem guldpläterade...)

Ett tips för den som kan hantera en lödkolv är väl att nån gammal 10megabit hub/switch eller liknande passar bra att löda om för att bygga en patchpanel av om man så vill :)

Jag skulle dra in inkommande telefon till ett vanligt svenskt telejack, ta helst den där klassiska fula modellen som funnits i alla år för den är outslitlig, anslut adsl-modemets filter med tillhörande dubbelpropp i det jacket och anslut sedan resten av husets installationer med en telefonsladdhane (eller ett dubbeljack). Fördelen är dels för oss lantisar att det är lätt att rycka ur allt när det åskar, och dels om det blir nåt knas så är det bara att koppla in sin gamla nummerskivetelefon istället för resten av prylarna för att avgöra om det är knas på telias installationer eller ens egna grejer.
 
Yxis 300:- kan det väl vara värt för en snygg panel? ;)

Jag gjorde som så att jag la första uttaget i panele seriellt och resten parrallelt. Sen kan man ju då sätta en stump modular skarvsladd och ett grenjack om man nu vill eller måste ha ett telia jack (jag åkte dit på ett för ADSL modemet). Iom att detta uttag var seriekopplat så mattar det tillbaka snyggt och prydlig.Askskyddet som är viktigt här på landet (såg ett överslag i ett lamputtag i sovrumstaket i somras) fixas då genom att man helt enkelt drar ur den rj45 kontakten så är all tele ur.

Det kanske märks men jag gillar inte telias fula puckar till uttag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.