Tack för svaren, och ja, vad ADSL är har jag koll på.

Det som irriterar mig är att vi måste teckna 12-månders fast telefon istället för att tex bara teckna 12månaders ADSL-abbonemang. Telia hade kunna haft det som alternativ om de hade velat, men du ska de pressa oss på 12 månaders fasta avgifter för en telefon vi inte vill ha. Vad det resulterar i är såklart att det första vi gör efter de 12 månaderna är att byta leverantör av både telefon och ADSL. Telia tjänar ju inte direkt på missnöjda kunder... :-/
 
L
HM skrev:
Vi har precis fått offert från Telia för att få in telefon i vårt snart nybyggda hus.
Det enda de behöver göra är att trä den telefonledning som i dag ligger ihoprullad intill telestolpen genom rören som vi grävt ner från gatan till vårt nybyggda hus och så koppla in på första jacket. Detta ska Telia ha 7000 kr för..!
PLUS att vi ska skriva på för 12 månader Telia Bas.

Luktar inte det här lite monopol?

Har vi något val?
Ledningsnätverksamhet är i princip alltid "monopol" inom respektive geografiskt område. Jämför med elnätet. (Där finns iof en energimarknadsinspektion som bevakar att avgifter för anslutning endast täcker självkostnaden). Samtidigt ska man komma ihåg att Telia endast lever på sina avgifter och de har (eller har haft) kostnader även för att dra fram ledningen till stolpen.
Vi betalar 6000kr för vår fiberanslutning till det kommunala stadsnätet (som till viss del är sponsrat av regeringens "bredbandspengar"). 7000kr till telia är nog ganska rimligt. (jämför med att betala c:a 30.000kr för ett bygglov som "bara" stämplas ok på ett kontor, eller c:a 20.000kr för elanslutning). Det jag menar är att det finns alltid andra bakomliggande kostnander som man också betalar för.
 
har idag fått offert från Telia på 45000 kr :surprised: för installation till vårt nytillkomna hus. Tyckte att det låter väl saftigt..
 
Guldring skrev:
har idag fått offert från Telia på 45000 kr  :surprised: för installation till vårt nytillkomna hus. Tyckte att det låter väl saftigt..
Det är mycket saftigt. Lider med dig! Vår räkning tror jag blev 12 eller 15 tusen. Så vi hade tur... Om man kan kalla det det. Vi hade väntat oss högre då vi bygger på landet. Hade vi fått en sådan offert, på 45 000, hade vi aldrig kopplat in det. Hur mycket ska man behöva ringa för att "tjäna" på det? Det blir ett väldigt dyrt snittpris per samtal första 10 åren, hehe... Det enda som talar för att skaffa fast lina är för att komma åt adsl-nätet ute på landet. Med lite tur blir "mobila bredbanden" snabba nog inom några år och vi får täckning ut på landet, men vem orkar vänta tills dess?

Ett alternativ som kanske är att tipsa om är att göra en deal med din närmsta granne (om han bor inom ett rimligt avstånd). Sätt upp ett trädlöst nätverk mellan husen och dela bredband med denna (om han redan har fast lina in). men då gäller det att ni har goda grannrelationer. Blir klart billigare iaf och du får trådlöst nät. Smidigt! ::)

Fast telefoni är snart historia! Leve det! ;D
 
Måste kommentera det här med monopol. Ingen annan aktör än Telia drar nät i glesbygd. Det beror inte på att Telia har monopol utan på att ingen annan vill göra det. Vill man inte betala för en fast ledning så får man köra mobilt. Tiden då alla hade rätt till (subventionerad) telefoni är förbi.

Kopplingen mellan telefoni och Adsl består i att kopparledningen finansieras både i telefoniabonnemenget och på Adsl-delen. Om man då säger upp telefonin så måste bredbandet bekosta hela kopparn och då åker man på en extra avgift i storleksordningen 80 kr som läggs på bredbandspriset. Merkostnaden för att ha ett vanligt telefonabonnemang blir då bara en knapp femtiolapp.

Så funkar det i princip i alla fall.

/Martar
 
martar skrev:
Merkostnaden för att ha ett vanligt telefonabonnemang blir då bara en knapp femtiolapp.

Så funkar det i princip i alla fall.

/Martar
Eller ännu mindre.. tror ja skulle sparat 10 eller 20kr på att inte ta telefoni.. pga att man får "rabatt" (ca 30kr mån) på bredbandet om man har telefoni och bredband via telia.
 
Snailman
martar skrev:
Måste kommentera det här med monopol. Ingen annan aktör än Telia drar nät i glesbygd. Det beror inte på att Telia har monopol utan på att ingen annan vill göra det. Vill man inte betala för en fast ledning så får man köra mobilt. Tiden då alla hade rätt till (subventionerad) telefoni är förbi.

Kopplingen mellan telefoni och Adsl består i att kopparledningen finansieras både i telefoniabonnemenget och på Adsl-delen. Om man då säger upp telefonin så måste bredbandet bekosta hela kopparn och då åker man på en extra avgift i storleksordningen 80 kr som läggs på bredbandspriset. Merkostnaden för att ha ett vanligt telefonabonnemang blir då bara en knapp femtiolapp.

Så funkar det i princip i alla fall.

/Martar
Vill kommentera detta: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=Index&ArticleId=2003\02\19\71747

Telia köpte en 3g licens i tyskland för 40miljarder som man inte har använt, så visst gör man investeringar som man inte kan räkna hem, men det är bara det att man för att man ska kunna slösa bort dessa miljarder utomlands, tycker att de svenska kunderna ska finansiera detta.


 
Tror att tråden nu börjar hamna snett och istället behandla investeringar gjorda av enskilda bolag. Åter till rubriktexten.
 
Instämmer.

Att Telia har mycket lustigt för sig är ett faktum men denna tråd ska handla om telefoner till nya hus och vad det kostar, inte vad telia gör av pengarna

/Mats
Moderator Teknik
 
Tar upp tråden igen, fast telefoni eller inte är ju frågan då. Någon skriver:
Fast telefoni är snart historia! Leve det!
Min elkontakt (ursäkta vitsen) säger att fast telefoni är nödvändigt om man är till åren och behöver ett larm till hemtjänst mm. Det klarar inte IP-telefonin säger han, nån som kan kommentera detta?

/me
 
Kjell G skrev:
Min elkontakt (ursäkta vitsen) säger att fast telefoni är nödvändigt om man är till åren och behöver ett larm till hemtjänst mm. Det klarar inte IP-telefonin säger han, nån som kan kommentera detta?

/me
Jag skulle inte förlita mig på enbart IP-telefoni till sådana funktioner i nuläget, med de erfarenheter jag har. Inte utan GSM-backup. Hade jag haft valet att koppla in koppar till en rimlig kostnad hade jag gjort det. Men nu fanns inte det alternativet så då blev det fiber + IP-telefoni och en GSM-modul till inbrottslarmet.
 
Har samma erfarenheter att Ip-telefoni kan fungera för den typen av anslutningar men själva ip telefoni systemen har fortfarande en bit kvar tills de når "telekom" kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.