[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En säljare från Sector Alarm frågade mig om jag inte brydde mig om familjen.
Ridå för dom.
Hade ett par sådana här förra sommaren. Jag har gsm larm som går till mig och 2 hushåll inom 150-200 meter.
De försökte sälja in hur bra securitasvakterna är. Ja men de finns närmst 15 km iväg och prioriterar inte villalarm, medans min familj är här på några minuter.
Upp på allt så dessa vakter bara kvitterar och kollar inte av området :p
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En säljare från Sector Alarm frågade mig om jag inte brydde mig om familjen.
Ridå för dom.
fick mig att tänka på när en tidigare chef undrade om jag också ville ha larm i taxibilen...
-nätack,jag klarar mig ändå sa jag och drog upp en C-cells Maglite ur dörrsidan
 
C
Ja, det verkar vara något med just Tele2 och oseriösa säljare. Vet inte om de struntar i vilka som säljer i deras namn, om de betalar extra bra provision, tillhandahåller bra "prospect-listor" eller vad det är, men ibland ringer det nya dårar flera gånger i veckan och svamlar om olika saker.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
H
L Lars_MK1 skrev:
Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.

Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.

Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.

Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.


Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
Har blivit uppringd av Tele2 och där de hävdat med bestämdhet att de är från Tele2 men när man har ställt dem mot väggen så visar det sig att det är ett annat bolag som säljer åt Tele2 och fakturorna kommer ett annat bolag.
 
  • Gilla
Skittele
  • Laddar…
W whak skrev:
Trodde inte dörrknackande existerade 2021
Hade en sån där från läkare Utan gränser som tiggde pengar.

Sen kom en verisure säljare inknatandes på gården men det han jag se så öppnade bara fönstret o skrek att vi inte ska ha nå.

Så ja dom är o knallar omkring trots pandemin
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Flytta ut på landsbygden, då slipper ni dörrknackare.

Rörande frågan i allmänhet (inklusive via telefon) så är det vanligt i många branscher. Jag har förklarat för säljare av postkodlotteriet att det är inte större sannolikhet att jag vinner på lotterna bara för att folk har vunnit i närområdet tidigare. Jag har också förklarat för försäljare av satelliabonnemang att jag inte har fri sikt mot hilmen (de tror mig inte förrän jag visar dem bilder från där jag bor). Jag har fått förklara för säljare av mobilabonnemang att jag inte har täckning där jag bor för just deras tjänst, de hävdar naturligtvis motsatsen osv.

Alla dessa är så enormt påstridiga och kommer med kedjor av lögner, men jag tar mig oftast tiden att tillrättavisa dem med fakta och påpeka att de inte kan påstå detta utan att riskera att fällas inför marknadsdomstolen. På det sättet minskar jag risken för att de gör samma sak mot mina pensionerade grannar (hoppas det i alla fall), men om inte annat så stjäl jag deras dyrbara tid. Det är rätt småroligt att göra bort dem också om man bara har lite tid över just den gången de ringer...
 
  • Gilla
josefinwa och 2 till
  • Laddar…
Jag blev ”utsatt” för en försäljare från Tele2 (eller ja, något bolag de anlitar) i somras och signade upp på deras erbjudande. Han glömde förvisso nämna en kostnad som tillkommer efter de 24 månaderna men han var informativ och saklig och fick en affär. Jag fick snabbare nät till ett lägre pris. Sparade nog 120kr/mån. So far so good.

Det hjälpte så klart att Telia misslyckats med att laga mitt fiber på nästan två veckor efter lite åska. Var bara transformatorn till mediakonverteraren som gått…
 
TRJBerg
G Galten skrev:
Har råkat ut för exakt samma, men jag var påläst. Det är iofs sant att Telia Öppen Fiber öppnat för fler leverantörer, men det var för flera år sen (bytte då till Bahnhof)

Frågade efter Tele2’s pris för 1000/1000 MBit men det hade de inte. Däremot hade de 1000/10 för 899 kr i mån. Jag betalar 398 kr för 1000/1000 på Bahnhof, så det var inget svårare val ;)
Intressant. Jag betalar 649 kr/mån för 500/500 till Bahnhof. Var i landet är du? Villa?
Undrar vad som skiljer som gör att du betalar såpass mindre för en bättre tjänst.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Oseriöst eller inte, jag betalar 479kr för 100/100 hos Telia och kommer få 300/100 hos tele 2 för 299, så jag är nöjd.
 
J Janne79 skrev:
Oseriöst eller inte, jag betalar 479kr för 100/100 hos Telia och kommer få 300/100 hos tele 2 för 299, så jag är nöjd.
Du kan få 600/100 för samma pris om du frågar dem :)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant. Jag betalar 649 kr/mån för 500/500 till Bahnhof. Var i landet är du? Villa?
Undrar vad som skiljer som gör att du betalar såpass mindre för en bättre tjänst.
Har du Bahnhof villafiber eller telia öppen fiber? Telia höjde i sommras till 369:- för 100/100.
Bahnhof skickade ut ett erbjudande som jag givetvis hoppade på 1000/1000 för 299:- i 24mån sedan 399. Bor i stockholm.
 
  • Gilla
Sågtand
  • Laddar…
Hade besök av Sector Alarm igår. Killen ville boka in en tid "för att informera om viktiga förändringar som sker i ditt område just nu."

När jag säger att vi inte är intresserade av något larm så säger han att han inte säljer något larm, utan bara "sitter ner med alla familjer i området för att informera om de viktiga förändringarna som sker just nu".

Han är påstridig om att få boka in en tid.

Jag säger att han kan lämna en lapp i brevlådan med den viktiga informationen. Men självklart "jobbar de inte på det sättet".

Jag säger samma sak till honom några gånger, innan jag slutligen ignorerar honom och fortsätter med mitt. Han står kvar tyst på uppfarten i någon minut, innan han meddelar mig att han går vidare till grannen. "Ok..."
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 5 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Sen kom en verisure säljare inknatandes på gården men det han jag se så öppnade bara fönstret o skrek att vi inte ska ha nå.

Så ja dom är o knallar omkring trots pandemin
Jag har dragit nytta av pandemin när det kommit försäljare. Har öppnat fönstret och ropat att vi inte kan öppna för vi är sjuka (en liten vit lögn kan de gott ha). "Ni får lägga information i brevlådan".
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Intressant. Jag betalar 649 kr/mån för 500/500 till Bahnhof. Var i landet är du? Villa?
Undrar vad som skiljer som gör att du betalar såpass mindre för en bättre tjänst.
Det är Bahnhof villafiber i Malmö
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Att ljuga brukar inte vara okej ens som säljare, man kan ju informeraden dom säljer för att deras oseriösa försäljningsmetoder gör att man väljer ett annat företag.

Nu kan man ju iofs tycka det är oseriöst att ens dörrknacka, men om tillräckligt många klagar kommer dom ju att sluta anlita dessa tomtar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.