Glöm inte elen ! Tråkigt om det brinner ner.
 
  • Gilla
HeleneP
  • Laddar…
Fördelen med att det är oisolerat är att det är lätt att inspektera alla delar. Ska det sedan totalrenoveras, vilket det låter som, så är det ju i princip problemfritt att demontera ett el annat som händelsevis är i vägen för att få reda på status.

Det kan du göra själv. En morakniv är bra att ha för att känna efter ruttet trävirke.

Därefter är det, precis som du är inne på, klokt att ta ut ngn kunnig/erfaren.
 
Jag skulle slå en sökning på någon lokal KA och börja i den änden.
En stor del av alla KA som finns är 70-knyckare som vill dryga ut pensionen
Många av dem har varit i matchen hur länge som helst och bär på mycket kunskap.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Ja glöm inte elen, fixa en elektriker snarast som ni jobbar med och gör en tidsplan. Vi var sena med det så halva torpet har kuloledningar, det hade vi kunnat slippa ifall vi hade ringt elektrikern tidigare.
 
O
Det går absolut att hitta hantverkare som är seriösa och säger vad som måste fixas nu och vad som måste fixas senare. Eftersom du med största sannolikhet behöver ha kontakt med en snickare under den här resan så kan det vara värt att kolla runt. Men annars om du hittar en bra besiktningsman så är det kanske bättre? Jagar du snickare för att få en bra genomgång var snabb med att berätta att du betalar för tjänsten...

Men annars så är taket garanterat prio ett att åtgärda. Tänk på att kök och badrum kommer ganska långt ner på listan på erat hus. Man måste trots allt ha tak å väggar... Annars har man ingen större glädje av ett nytt kök och badrum.

Dränering känns som man nog inte behöver ha i första prio listan. Beroende på hur man tänker använda källaren förstås...
 
Redigerat:
Hej

Sitter i en liknande situation, vad är en "KA"? Jag behöver en erfaren snickare alt konstruktör.

Kristoffer
 
Skippa dräneringsgrävande sådär direkt. Det är nåt alla hustidningar får oss att tro är överhängande fara om det inte görs.
Dom är nog sponsrade av fönsterfirmor och grundentreprenörer.

NR 1 Är ett helt tak!
 
Redigerat:
harry73
Krypstocken skrev:
Hej

Sitter i en liknande situation, vad är en "KA"? Jag behöver en erfaren snickare alt konstruktör.

Kristoffer
Kvalitets ansvarig. Behövs i ett husbygge
 
Är det ett äldre hus så skulle jag rekommendera att kontakta Nääs Byggnadsvård. Det är gratis konsultation hos dem i Nääs och sen kan man hyra in tex Chico som är byggnadsingenjör för besiktningsuppdrag. Han ser det mesta. Vi lejde in honom när vi började vår renovering av vårt gamla timmerhus. Det var mycket intressant att höra och ta del av hans åsikter om åtgärder.
www.bvn.se

Vi började med att lägga om taket (dyrt men helt nödvändigt), sen gjorde vi iordning bjälklagen i bottenvåning och förstärkte på sina ställen där det behövdes. Sen har resan varit lång men merparten har jag gjort själv. Elen lejde jag bort. Först tänkte jag "bara fixa" till den men efter ett snack med en otroligt kunnig elektriker, insåg jag att det skulle bli neverending att felsöka gamla blymantlade ledningar. Vi tog beslut om att sätta ny elcentral och koppla bort allt gammalt och bygga nytt från scratch. Inget vi ångrat för det är tryggt att veta att en framgrävd kabel i nån vägg, högst troligvis, inte är spänningsförande... :eek:

Nääs byggnadsvård har även ett hantverksregister med kunnigt folk du kan kontakta. Sen måste man ju inte renovera i gammalstil alls men tips är ju aldrig fel.
Lycka till!
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.