Ja tack för svar. Alla får ju svara som de vill men ni var rätt så kritiska ibland.

Jag kan spackla men både privat och när jag bygger åt kunder så lejer jag ofta bort målningsarbetet. Mest för att det är ett av få moment som jag känner mig trygg i att ge till ngn annan.

Men frågan gällde inte om jag kan spackla eller inte. Inte heller att det blir NÄSTAN osynligt när man lägger remsa och spacklar ut långt när två kortskarvar möts där man bara lite pliktskyldigt har gjort en 45° fasad kant.

Frågan gällde mer hur man gör för att få det perfekt. Alltså HELT slätt vilket är omöjligt om man remsar och spacklar uppepå gipsen. Men ni har säkert rätt, alla gör så för det finns inget bättre sätt. Å därvid accepterar man att redan från början ha en metod som inte går att få helt perfekt. Tyvärr tycker jag att det tas alldeles för många liknande genvägar i byggbranschen, men det är en annan tråd.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
Du får väl putsa väggen om du vill ha den slät och utan skarvar.
 
Mitt trähus har putsade väggar och tak (på vassmatta) - när jag gör nåt mindre jobb så putsar jag därav.

Men på några ställen har jag behövt (eller gjort det enkelt för mig och) sätta gips. Jag har tagit en vanlig hyvel, eller en morakniv för att uppnå detta. Funkat bra trots att jag är amatör på att spackla... Men nu tror jag att jag ska kosta på mig en såndärna gipshyvel faktiskt.
 
A
M martinradbo skrev:
Ja tack för svar. Alla får ju svara som de vill men ni var rätt så kritiska ibland.

Jag kan spackla men både privat och när jag bygger åt kunder så lejer jag ofta bort målningsarbetet. Mest för att det är ett av få moment som jag känner mig trygg i att ge till ngn annan.

Men frågan gällde inte om jag kan spackla eller inte. Inte heller att det blir NÄSTAN osynligt när man lägger remsa och spacklar ut långt när två kortskarvar möts där man bara lite pliktskyldigt har gjort en 45° fasad kant.

Frågan gällde mer hur man gör för att få det perfekt. Alltså HELT slätt vilket är omöjligt om man remsar och spacklar uppepå gipsen. Men ni har säkert rätt, alla gör så för det finns inget bättre sätt. Å därvid accepterar man att redan från början ha en metod som inte går att få helt perfekt. Tyvärr tycker jag att det tas alldeles för många liknande genvägar i byggbranschen, men det är en annan tråd.
Det finns inget annat sätt än att bredspackla bort när det inte finns fullbreddsskivor med spackelkant på kortsidor ,är inte målare tack o lov men har inte stött på nån målare som haft synpunkter på problemet du har heller på byggen
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Väggars buktighet har ju fler orsaker än bara spackelremsor; mer eller mindre skeva reglar, sättningar/rörelser över tid och avvikande toleranser vid byggnation är kanske de mest uppenbara. I det perspektivet skulle jag säga att spackelremsan är det minsta bekymret.

Vill minnas att det i Bygg AMA tillåts en avvikelse av ±5 mm vid 2 m mätlängd och ±2 mm vid 0,25 m mätlängd.

Sen kan man naturligtvis ha åsikter om att toleranserna där för generösa men det får nog ändå anses det som är allmänt accepterat. Och det är i praktiken som sagt många element, där spacklingen kanske är den minsta, som samverkar i den slutgiltiga buktigheten för en vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.