Mycket snack om tejp här! Jag kör med denna nu då jag gör garaget, den är tammefan otrolig på att fästa, samma som en massa andra redan rekommenderat:
http://www.tectis.se/SE/Catalog/Byggsortiment/Byggtejp/01801100.html

Samma märke som byggarna använde i huset.

Jag har stiftat fast allting, sen har jag tejpat skarvarna, fastän det blivit överlappande i många fall, på vissa ställen sket det sig så att det är precis så att tejpen håller ihop det. Vet inte om jag borde lägga en plasthinna till ovanpå där, eller om det blir OK når regeln kommer under och stöder upp.

Jag har inte tejpat längst ner mot golvet, jag är inte säker på hur jag borde göra där, ska det också tejpas eller lägger man bara på gipsskiva? Medtanke på hur nitisk man varit känns det som man borde tejpa där också men fan vad det kommer att gå åt mycket tejp då, säkert 4 rullar.

Kanske man kunde dra en silikonsträng eller akrylfog?
 
Redigerat:
A
Hej Dennis. Enligt rekommendationerna för fullgod fukttätning ska skarvöverlappet vara 20-40 cm, beroende på storlek. Skarvar ska alltid tejpas. Man kan dessutom även klämma fast, typiskt över reglar, med ännu en regel, men man måste vara mycket noga med att täta skruvhålen. Om man både tejpar vid skarven, samt klämmer vid överlappet, får man god lufttäthet.

Svar på dina frågor:
- du ska definitivt klippa till stora bitar med plast och tejpa ordentligt runt om där var du har "ställen där det knappt håller ihop".
- ja, man ska tejpa vid golvet, men det är inte bara så enkelt att svara på din fråga. Fuktspärren på väggen och taket måste hänga ihop med väggen nedåt och golvet. Tanken är att varm inneluft inte ska kunna tränga förbi plasten någonstans överhuvudtaget. Om varm fuktig inneluft kommer förbi din plast, så kan den kondensera inuti ytterväggen och eftersom luft innehåller mögelsporer naturligt kan den växa fritt i den kondenserade fukten som bildar vatten i väggen. Så ja, se till att du tätar ordentligt och separerar ute från inne.

Att det "skiter sig" kan ju hända, men primärt ska du ta stora bitar plast och skarva över skarvarna. Vi kör med 40 cm överlapp och tejpning samt klämning där det går och när det inte går blir det ibland dubbelhäftande tejp istället (roxremsa eller butylband av annat slag). Det finns referensmätningar som visar hur viktigt det här är och att genomsläppet genom bara 1 mm i ett hus med övertryck kan bli betydande flöde av luft per timme…. Bättre bra gjort jobb idag, än att göra om alltihop senare :)
 
Fick höra på annat håll att det skulle gå lika bra att täta plasten vid botten med akryl eller silikonfog. Applicera mot träbalken och trycker fast plasten så fogen sprider ut sig och stiftar fast det, så blir det en luftät fog. Sen kommer gipsskivan över allting. Du sade inget om det istället för att tejpa, det vore den lösningen jag föredrar för jag har mycket fogmassa över från huset ändå.

Övertryck tror jag inte det blir, garage ska ventileras med självdrag och värms kanske till en 10 grader max.
 
Hejsan.

Köpte Byggmax ljusblå transparent åldersbeständiga tejp som är godkänd av Sitac enligt märkningen. Denna är fulständigt värdelös att skarva och täta byggplasten med. Det ser bra ut först men efter några dagar lossnar den där det är ojämnt och i framförallt i hörn och vid fönster. Verkar som attd et krävs att man klämmer skarven med en gles eller regel och det funkar kanske inte att göra över allt. Jag har tyvärr köpt ett 30tal rullar av dessa som jag nu inte kan använda vilket känns surt.

Då riktigt bra tejp kostar 200-250kr per 25m rulle så blir det snabbt mycket pengar. Jag letade runt på nätet och hittade en diffspärrtejp som verkade fungera mot de flesta material. Tejpen heter TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jag Beställde den i helgen ifrån BefestigungsFuchs i Tyskland (http://www.befestigungsfuchs.de). Den kostade 8,89 Euro per 25mrulle och idag onsdag kom DHL med kartongen med 50 rullar. Jag betalade ca 4500 sek ink frakt.

Jag har precis testat tejpen hemma vid skrivbordet och det verkar som att den verkligen är av högsta kvalitet. Den klistrar ihop så att man knappt kan få isär det. så det vill nog till att planera innan man tar av skyddsremsan och tejpar runt fönster osv.

Under de närmsta veckorna kommer jag byta ut befintlig byggmaxtejp mot denna. Jag kommer även testa att tejpa där bjälklag går igenom diffspärren. Tejpen ska tydligen funka på allt så jag hoppas att allt kommer gå bra.

Återkommer med rapport senare.

Mvh

Anders
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag startade ju en tråd om olika tejper i somras, men fick slut på tid...dock kan jag säga att Byggmax förutom den blåa skit-tejpen också har ESAB grön flextejp i många butiker för 129kr/rulle. Den är riktigt riktigt bra och bättre än T-flex faktiskt. Som exempel lappade jag en stor reva i lillkillens badring med sån tejp i somras och även med långa salta bad höll det absolut tätt:)

http://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/maskeringstejp/tatningstejp-aldersbestandig-sp-p21029
 
Instämmer att den gröna tejpen med skyddsremsa som byggmax säljer är grym. Kan inte jämföras med den blå som är kass.
 
  • Gilla
CalleSpeed och 1 till
  • Laddar…
Anders Stuve skrev:
Då riktigt bra tejp kostar 200-250kr per 25m rulle så blir det snabbt mycket pengar. Jag letade runt på nätet och hittade en diffspärrtejp som verkade fungera mot de flesta material. Tejpen heter TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Jag Beställde den i helgen ifrån BefestigungsFuchs i Tyskland ([länk]). Den kostade 8,89 Euro per 25mrulle och idag onsdag kom DHL med kartongen med 50 rullar. Jag betalade ca 4500 sek ink frakt.

Jag har precis testat tejpen hemma vid skrivbordet och det verkar som att den verkligen är av högsta kvalitet. Den klistrar ihop så att man knappt kan få isär det. så det vill nog till att planera innan man tar av skyddsremsan och tejpar runt fönster osv.

Mvh

Anders
Den tejpen har varit uppe tidigare i tråden och den är grymt bra. När jag jämförde Tacoflex med T-Flex (T-emballage) så är både rullade på likadan innerrulle med samma tryck på rullen. Dvs samma tejp...?
Jag har satt den i hela mitt bygge och den sitter, även efter knappt två år! Köpte dessutom Tacodecht för att limma plasten på svårtejpade ställen samt mot plattan. Konstaterar att Tacodecht var väl investerade pengar.
Har lite bilder med denna tejp i projekttråden http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/196446-casa-di-montagne-5.html?perpage=15#post1734643

Konstaterar att jag trots allt borde köpt ännu mer tejp och lim... :(
 
Någon som kan länka lite bra inköpsställen från Tyskland med Tacoflex? Ska köpa en del tejp men Isover's 450kr/rullen kändes inte ok :(
 
Köp denna istället:
Tesa Seal Flex 60073
Om du köper ett större antal bör du kunna få ner den till 160-170:-/rulle.
Om vi förutsätter att limmet inte påverkar plasten, vilket jag inte kan uttala mig om, så är det svårt att hitta en tejp som är bättre och biter sig fast bättre. Den är även lite tjockare än T-flex mfl vilket gör att det den inte går sönder om du behöver justera lite innan den satt sig totalt. När den väl satt sig är den stört omöjlig att få bort. Använde den för att hålla fast en list mot en klinkerplatta och nu kan jag inte få bort klisterresterna. Har provat allt inkl alla lösningsmedel jag hade hemma men inget funkar! Trist med en så bra tejp i just detta fall!
 
Köp den gröna tejpen på byggmax istället. kostar ca 130kr om jag minns rätt och den är precis lika bra som taco tejpen från tyskland. Av någon anledning har dom inte med den i sitt sortiment på sin webbsida.
 
Jag har användt Siga-Rissan 60 på jobbet men den verkar inte säljas i Sverige. Men den fäster sjukt bra
 
Hej Aion!
Läste ditt svar på Dennis fråga och undrar hur sjutton man gör för att bygga ihop fuktspärren på över och undervåning.
Jag har ett hus med oinredd övervåning som jag nu börjat inreda.
Såvitt jag kan se kommer jag inte ens åt den fuktspärr som nu ligger på undervåningen.
Ser inte hur det skall vara möjligt att bygga ihop dem? Hur gör man då?
enda tillfället jag sett till undervåningens fuktspärr var när jag sågade upp hålet för trappan upp.

Hur bär man sig åt då med fuktspärren?
 
Kan bekräfta att Tacoflex tejpen är kanon. Klistret sitter som berg och tejpen är lite flexibel också. Har satt tejpen både i minusgrader och över 15 grader C och den funkar lika bra.

mvh

Anders
 
Vi låter väl denna långa tråd fortsätta ett tag till.

Jag står inför att handla tejp till 180m2 villa och ca 100m2 garage så jag inser ju att det kommer bli några rullar.

Vad jag har kunna läsa mig fram till i denna och andra trådar så verkar ju T-flex/Tacoflex tejpen vara the shit.
https://www.befestigungsfuchs.de/Ba...-Dampfsperre-Klebeband-60-mm-25-m?action_ms=1

Dock är det ju även många som har rekomenderat byggmax tejp
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029#ReadMore

Så frågan är helt enkelt om det är någon som faktiskt har jämfört dessa två mot varandra ? Prismässigt hamnar dom på ungefär samma peng men Byggmax är ju betydligt enklare att ta sig till.


Vidare funderar jag på hur mkt tejp man ska beställa i första läget. Bollar lite med 25 rullar i mitt huvud. Hur många rullar gick det åt till just DITT bygge ?
 
Snailman
Köpte först en låda från befestigugs...... sen nyligen några av byggmax gröna, ingen större skillnad precis, vet inte hur många rullar man behöver köpa från tyskland för att det ska bli billigare än byggmax per rulle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.