Samma här byggt 1961
Funderar på o köra en runda med detta

Sikagard®-703 W är en färdigblandad impregneringsvätska baserad på en blandning av silan och siloxan som med hjälp av luftens fuktighet kondenserar till ett klibbfritt silikonharts.


Sikagard®-703 W används som vatten-, smuts- och saltavvisande impregnering för tegel, kalksandsten, och andra porösa mineraliska material. Kan appliceras på murbruk, murverk, tegel, sten, asbestcement.


Diffusionsöppen för vattenånga
Stor inträngningsförmåga
Förändrar inte underlagets egenskaper
Reducerar kraftigt kapillärtransport av vatten, smuts, saltlösningar och vatten-lösningar av andra skadliga ämnen
Kan övermålas med lämpliga färger och beläggningar
Färdig att använda
Vattenbaserad
 
När jag kollade på impregnering typ webers fasadskydd så fattar jag som att den är väldigt tunn och inte fyller/tätar någon spricka så den är bara användbar om fasaden i bra skick. (Sen ska nog påföras direkt på teglet så väl inget för dig som har målat på stenarna.
 
veva igång högtryckstvätten idag.färgen släpper rätt lätt :)
får se hur gör,annars regla upp o sätta stående panel.
 
En ren silan baserad hydrofobering är det som ger det absolut bästa resultatet. Siloxan och speciellt silkkonharts skulle jag starkt avråda från. A och O med en hydrofobering är att den skall tränga långt in i fasaden och förhindra kappilärsugning genom porer samtidigt som den inte täpper igen porerna (diffusionsöppen). Det mest logiska är då att använda en så liten molekyl som möjligt och detta är silan.

En korrekt utförd hydrofobering fungerar som ett cortex plagg. Håller vatten ute men låter fasaden andas. Hydrofoberingen sitter inte i fasasen (precis som gortex membranet sitter mellan ytter nylonet och fodret). Inrängning i tegelfogen av impregneringsmedlet skall vara minst 6 cm.

Vattenbaserade silikonat hydrofoberingar skall man inte ens fundera på att använda. Riskerar att ge utfällningar, begränsad inträngling och kortare livslängd.
 
En kommentar till: Det kan mycket väl gå att impregnera genom en målad fasad om fasaden är målad med en diffusionsöppen färg (tex kalkfärg eller silikat). Har gjort detta ett par ggr med gott resultat. Det är bara att testa på en lite yta och sedan göra ett inträngnigsprov för att säkerställa inträngling av hydrofoberingsmedlet.
 
Vilken silan ska man använda ?
 
Jag har personligen bara direkt erfarenhet av NSIAB Stenimpregnering C2, men det finns säkert andra liknande produkter från Sto, Sika etc.

Vill du veta mer kan jag rekommendera en skrift av Kenneth Sandin på Lunds Universitet som ger mycket mer bakgrund. LÄNK

Det enda man skall tänka på är att välja en silan som inte bildar metanol när det reagerar samt att den har ett lösningsmedel som inte är otrevlig att hantera.
 
lite uppdatering om väggen.
lät vattenslangen stråla på väggen,ej fullt tryck.
tog 5 min sen börja det rinna rikligt på väggen.
gul tegel vägg från 1961
väggen är målad med silicatfärg för x antal år sen.
testat köra lite med högtryck och fogarna blir rena.
tänkt köra fogarna/lös färg bort.
sen köra 2 lager Sikagard®-703 W
sen måla om igen
låter vettigt eller annan ide
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Är det inte billigare att bara blanda silikatfärg och vattenglas och måla en gång, sedan ett till varv ren silikat på det. Vattenglas binder ju lös fog och bildar "sten". Du vill ju att det rinner in i sprickorna och tätar. Men detta har säkert en riktig målare bättre tips på =)
 
väggen är 40 m2 så går ca 20 l sikagard ( 2000kr )
vet ej vad vattenglas/silikat kostar
hoppas på någon med samma problem som löst det bra kan ge tips.
 
Hej, uppföljande fråga, funkade detta för dig?

Mvh
 
Japp funka perfekt.körde väggen en runda.lät den torka någon dag.körde den igen.sen perfekt vattnet typ studsar på tegelvägg.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
P perstorp.. skrev:
Japp funka perfekt.körde väggen en runda.lät den torka någon dag.körde den igen.sen perfekt vattnet typ studsar på tegelvägg.
Var det Sikas variant?
 
M martyj85 skrev:
Var det Sikas variant?
Japp
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.