Hej!

Jag funderar på att mura en tegelskorsten till mitt fritidshus. Jag gick först i funderingar att köpa en Schiedel Isokern men efter att ha räknat på det upptäcker jag att det blir billigare - om än jobbigare - att göra så här.

Har införskaffat bok - eller häfte egentligen – "Murning Skorstenar" där en del matnyttigt står, men har en fråga:

Hur högt kan man mura skorstenen med avseende på stabilitet? Skorstenen måste ju utsättas för vindlast. Finns det någon generell regel, alltså hur höga de kan vara vid en viss bottenyta? Hur starka är fogarna, när välter den?

Jag bifogar bild på förbandet jag tänkt använda.

Är det vet någon annan bra skorstensbok - tipsa gärna.

/fk
 
  • skorsten_tegel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ju lite sådär med svar och spekulationer i den här tråden. Kan det bero på att den ligger i fel forumsdel? Kanske någon snäll moderator kan flytta den till "Biobränsle"?

Hursomhelst har jag nu hittat en text på engelska som går ut på att den del av skorstenen som är över taket och utsätts för vindlast maximalt får vara 4.5 gånger basytans minsta mått genom taket.

Min skorsten skulle alltså få vara 383 x 4.5=1723.5 mm över tak?

Eller har jag missuppfattat? Förstår inte byggtermer på engelska till 100%. Bifogar bild på texten.

Är det någon som har en sådan här skorsten med en kanal och har egna erfarenheter? Den finns beskriven i litteraturen men jag har aldrig sett någon i verkligheten.

Finns det några murare eller konstruktörer här som kan sådant här?
 
  • pic_2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer nog som du thar tolkat det, jag tolkar det också så. Vad kostade det med isokern och vad räknar du att det kommer kosta att mura upp den?
 
Isokern kostar 1 500 kr metern plus en startavgift på ca 3500. Alltså runt 9 500 för fyra meter skorsten.

Mura själv kostar ca 11 kr stenen om man köper nytt. Det är fyra stenar i ett skift, ett skift bygger cirka 70 mm. Cirka 240 stenar (det ska muras solitt i botten). 2640 kr + bruk (kanske 1-2 000 kr) + verktyg. Runt 5 000 kanske?

Köper man begagnad sten på blocket för 2 kr styck får man ner stenkostnaden till runt en femhundring.
 
grävaren skrev:
[länk]
Jag har läst den tråden tidigare men den ger inga entydiga svar. Jag tror att den höga skorstenen som beskrivs i tråden har en större kanal än en halvsten (svårt att se, hård jpeg...)

Jag har även forskat lite på biblioteket och funnit något som heter MUR90 (tror jag) där finns beräkningsexempel för skorstenar. Det skulle eventuellt gå att räkna på det men jag tror det är farligt då jag har svårt att tolka rimligheten av mina beräkningar...

Alltså; beprövad erfarenhet och en hederlig bonnamurare (eller en ingenjör) är vad jag söker...

Har dessutom varit runt på skorstenssafari här i Göteborg idag och sett flera skorstenar med två eller flera kanaler som har halvstenskanal. Alltså som min tilltänkta skorsten fast inte kvadratisk utan rektangulär (om ni förstår vad jag menar). Om jag inte tänker fel borde väl dessa skorstenar vara sämre ur vindlastsynpunkt i och med att deras kortaste sida är lika kort som på en kvadratisk skorsten och deras största yta över tak större?
 
Jag har helstens kanal, dvs 6 sten /skift. Den är 7.5 m hög och den har inte blåst ner än.
 
grävaren skrev:
Jag har helstens kanal, dvs 6 sten /skift. Den är 7.5 m hög och den har inte blåst ner än.
Då känns det ju inte helt orimligt att mina fyra meter borde stå upp, även om jag murar som en kratta.

Jag ska ju dessutom förbinda skorstenen med en brandmur i tegel, det borde kanske tillföra stadga, eller?

Här har jag litet frågor;

Jag hade tänkt att uppföra muren och murstocken separat, dvs dom sitter inte ihop förbandsmässigt men med bruk. Är det dumt? Jag kan inte komma på något bra förband som binder ihop murstocken med tegelväggen.

EDIT: Jag kan ju säkert hitta på något förband som integrerar murstocken med tegelväggen. Men gör jag så här kanske jag slipper putsa tegelväggen (sotarregler), eller?

Hur stabiliserar jag den murade tegelväggen? Kramlor? Hur mycket kramlor måste jag ha? Ska jag tänka på något speciellt när jag gör regelverket, tätare cc t ex.?

Bifogar bilder.

//fk
 
  • tegel_bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tegel_fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lyfter.

Om jag murar brandväggen och murstocken separat, ska jag kramla mellan dem då? Eller kan det bli problem med sprickbildning iom olika längdutvidgning?

Är det bättre att mura murstock/brandvägg med förband?

Någon som vet hur högt man kan mura en halvstens tegelvägg om den bara är kramlad "på sidorna" mot anslutande reglar (se bild)? Finns det någon formel (typ väggtjocklek/höjd)?

Någon som vet hur högt man kan mura skorsten (se bild) med en halvstens kanal map på stabilitet?

Grävaren: har du armerat din skorsten på något vis?
 
Jag har sett på likande skorstenar i den dimension som du tänkt dig, och dom står stadigt, däremot ska du nog inte armera skorsten då den kommer att vandra i temp, du ska inte heller mura med för hårt bruk, den måste kunna "flexa" för att inte spricka , c-bruk är nog det du ska mura med

R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.