Inlägg# 6953 tvätta med bred stråle på högtryckstvätt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-464#post-4879425
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-464#post-4879425
Det kommer tyvärr inte att funka, det ser inte likadant ut som teakmöblerna utan det är mera en tvätt med trasa indränkt med något som inte skadar själva ytan som behövs men skulle jag skaffa trädgårdsmöbler av teak så ska jag minnas ditt tips!L Leif i Skåne skrev:
Vill du göra rent teak ner på djupet.
Vät med vattenslang.
Läg på en amoniakblandning 1:10 ammoniak : vatten.
Låt verka 10-15 minuter. Går inte torka utan duscha på vatten med fin duchstråle om det är på väg att torka.
Borsta med en mässingborste (nej, det repar inte teaken) gärna en sån som man hade till gamla spisplattor om du kan få tangopartner en.
Upprepa en gång om det behövs. Sen är all smutts och gammal olja helt borta.
Vät med vattenslang.
Läg på en amoniakblandning 1:10 ammoniak : vatten.
Låt verka 10-15 minuter. Går inte torka utan duscha på vatten med fin duchstråle om det är på väg att torka.
Borsta med en mässingborste (nej, det repar inte teaken) gärna en sån som man hade till gamla spisplattor om du kan få tangopartner en.
Upprepa en gång om det behövs. Sen är all smutts och gammal olja helt borta.
Mässingsborsten är nog ett bra tips men jag vågar inte använda ammoniak som måste sköljas bort utan jag skulle behöva något som man kan torka av med en trasa där resterna "dunstar" bort efter en kortare tid.H Herr mpm skrev:Vill du göra rent teak ner på djupet.
Vät med vattenslang.
Läg på en amoniakblandning 1:10 ammoniak : vatten.
Låt verka 10-15 minuter. Går inte torka utan duscha på vatten med fin duchstråle om det är på väg att torka.
Borsta med en mässingborste (nej, det repar inte teaken) gärna en sån som man hade till gamla spisplattor om du kan få tangopartner en.
Upprepa en gång om det behövs. Sen är all smutts och gammal olja helt borta.
Min högtryckstvätt ligger på 160bar och var billig.Hep skrev:
Det är mestadels inredningen vid förarplats och under sprayhood(stavning) på en motorseglare och att skölja av kemikalier som går via dräneringsslangarna ut i hamnbassängen är jag lite skeptisk till dels pga miljön men dels för att det är nog mässings kopplingar och utlopp.
Ammoniak _är_ en gas som är löst i vatten och definitivt dunstar bort ganska fort utan några som helst rester. Ammoniak löst i vatten höjer pH så pass mycket att det tvålar fettsyror på liknande sätt som tex. soda eller natriumhydroxid och den vägen får utökad rengöringsegenskaper som tom. överträffar vanliga neutrala tensider som tex. finns i diskmedel.M maxmsm skrev:
Ammoniak som delkomponet i rengöringsmedel är mycket underskattad, förr hade man bättre koll på sådant bland husmödrarna, idag skall allt köpas rejält utspätt, och parafymdränkt för att det skall lukta 'rent' med en varumärke på för dyr literpris och tappat kollen på vad som fungerar eller inte.
Det fins anledning till varför det fins lite ammoniak i de lite bättre fönstertvättlösningar och sprayerna som gör rent då de med bara tensider och ännu sämre också har någon alkohol i sig inte riktigt löser fettfilmen som ofta fins på rutorna och bara gnor runt det som en smet och som vid torkning ger flammighet och lätt vita dimmiga stråk kvar efteråt när man redan gnuggar och torkat som en tok och trodde att man var klar... med lite ammoniak i fönstertvättlösningen så försvinner allt sådant och torkningen efter mycket lättare och utan beläggning kvar.
Med lite ammoniak spetsad neutral och lätt alkalisk rengöringslösning kan klart öka rengöringsförmågan - men till priset av att det kommer att lukta ammoniak i mer eller mindre grad och vid tvätt utomhus försvinner ut i luften ganska fort.
På den tiden man höll på med bläckstråleskrivare och försökte rensa igensatta munstycke så var lite tillsatt ammoniak i lösningen ibland den enda sättet att få propparna att lösa så att de kom igång igen, ammoniak är betydligt mer mobilt i lösningarna och kan diffundera in i propparna och med sin alkali tillsammans med fukt/vatten göra de mindre fasta och det räckte oftast för att de skulle lossna.
Dock är ammoniak och koppar ingen bra kombination i någon längre tid då det är kraftigt komplexbildande, och samma gäller för ättiksyra (bildar lätt kopparacetat)
Redigerat:
Stort tack för ett utförligt svar om ammoniak, betyder detta att jag kan ta "hushålls" ammoniak och göra rent teakytorna och bara torka av med en ren fuktig trasa efter och vänta någon dag innan jag oljar ytorna?X xxargs skrev:Ammoniak _är_ en gas som är löst i vatten och definitivt dunstar bort ganska fort utan några som helst rester. Ammoniak löst i vatten höjer pH så pass mycket att det tvålar fettsyror på liknande sätt som tex. soda eller natriumhydroxid och den vägen får utökad rengöringsegenskaper som tom. överträffar vanliga neutrala tensider som tex. finns i diskmedel.
Ammoniak som delkomponet i rengöringsmedel är mycket underskattad, förr hade man bättre koll på sådant bland husmödrarna, idag skall allt köpas rejält utspätt, och parafymdränkt för att det skall lukta 'rent' med en varumärke på för dyr literpris och tappat kollen på vad som fungerar eller inte.
Det fins anledning till varför det fins lite ammoniak i de lite bättre fönstertvättlösningar och sprayerna som gör rent då de med bara tensider och ännu sämre också har någon alkohol i sig inte riktigt löser fettfilmen som ofta fins på rutorna och bara gnor runt det som en smet och som vid torkning ger flammighet och lätt vita dimmiga stråk kvar efteråt när man redan gnuggar och torkat som en tok och trodde att man var klar... med lite ammoniak i fönstertvättlösningen så försvinner allt sådant och torkningen efter mycket lättare och utan beläggning kvar.
Med lite ammoniak spetsad neutral och lätt alkalisk rengöringslösning kan klart öka rengöringsförmågan - men till priset av att det kommer att lukta ammoniak i mer eller mindre grad och vid tvätt utomhus försvinner ut i luften ganska fort.
På den tiden man höll på med bläckstråleskrivare och försökte rensa igensatta munstycke så var lite tillsatt ammoniak i lösningen ibland den enda sättet att få propparna att lösa så att de kom igång igen, ammoniak är betydligt mer mobilt i lösningarna och kan diffundera in i propparna och med sin alkali tillsammans med fukt/vatten göra de mindre fasta och det räckte oftast för att de skulle lossna.
Dock är ammoniak och koppar ingen bra kombination i någon längre tid då det är kraftigt komplexbildande, och samma gäller för ättiksyra (bildar lätt kopparacetat)
Att ammoniak är en gas visste jag då jag i min ungdom jobbade på ett företag som hette Supra som låg i Landskrona på den tiden och tillverkade konstgödning av alla de sorter.
det är väl bara att följa Herr mpm recept innan, dvs 24.5% ammoniak du hittar i byggvaruhandeln och späder med 9 delar vatten för en 2.4% blandning. - sedan går det säkert att labba med både mer och mindre utblandning beroende hur man tål lukten.
kan vara värt att prova med en smula diskmedel i också (har inte kollat själv - så på egen risk) .
prova med en mindre skvätt på en mindre synlig/osynlig ta först - som så man bör göra med all rengöringsmedel/metoder innan man slår på stort.
räkna lite mer på det - 24.5% NH3 (räknat som viktprocent) ger att det är 245 gram NH3/l i lösningen, molvikten är 17 gram för NH3, baskonstanten Kb är 1.8*10⁻⁵
vilket gör att det är 14.4 mol i en liter 24.5% ammoniaklösning.
Säg att vi späder ut det 10 gånger och då bör det innehålla 1.44 mol NH3/l (2.45% ammoniaklösning i vatten)
med pH = 14 - (LOG10(sqr( 1.8*10⁻⁵ * 1.44 mol ))) = 14 - 2.293 = 11.71
pH 11.7 motsvarar en ganska stark utblandning med målarsoda i vatten räknat i alkalitet...
105 gram vattenfri natriumkarbonat löst i 1 liter vatten (1 mol) och med Kb = 0.212*10⁻⁶ ger räknat på samma sätt ca pH av 12.16 ( nu har jag inte matchat in vad exakt mängd med soda den skulle bli för just exakt pH 11.7, men en gissning runt 15 gram vattenfri soda/l)
Och med målarsoda uppsuget i trä ger en massa akalierester som senare kan ge vita bikarbonat-avlagringar med tiden om det inte sköljs och lakas ur i vatten under lång tid efter tvätten + att det är en är en stark basisk verkan som pågår länge och som blir allt starkare när trädet med lösningen sugits upp och allt efter som torkar ut och blir mer koncentrerad, tills det blivit bikarbonat av luftens koldioxid (och då kräver dubbla volymen) med tiden - medans ammoniak har inte den verkan utan dunstar iväg fritt ganska fort och med den försvinner alkalieverkan också med detta.
(om jag nu har räknat rätt)
kan vara värt att prova med en smula diskmedel i också (har inte kollat själv - så på egen risk) .
prova med en mindre skvätt på en mindre synlig/osynlig ta först - som så man bör göra med all rengöringsmedel/metoder innan man slår på stort.
räkna lite mer på det - 24.5% NH3 (räknat som viktprocent) ger att det är 245 gram NH3/l i lösningen, molvikten är 17 gram för NH3, baskonstanten Kb är 1.8*10⁻⁵
vilket gör att det är 14.4 mol i en liter 24.5% ammoniaklösning.
Säg att vi späder ut det 10 gånger och då bör det innehålla 1.44 mol NH3/l (2.45% ammoniaklösning i vatten)
med pH = 14 - (LOG10(sqr( 1.8*10⁻⁵ * 1.44 mol ))) = 14 - 2.293 = 11.71
pH 11.7 motsvarar en ganska stark utblandning med målarsoda i vatten räknat i alkalitet...
105 gram vattenfri natriumkarbonat löst i 1 liter vatten (1 mol) och med Kb = 0.212*10⁻⁶ ger räknat på samma sätt ca pH av 12.16 ( nu har jag inte matchat in vad exakt mängd med soda den skulle bli för just exakt pH 11.7, men en gissning runt 15 gram vattenfri soda/l)
Och med målarsoda uppsuget i trä ger en massa akalierester som senare kan ge vita bikarbonat-avlagringar med tiden om det inte sköljs och lakas ur i vatten under lång tid efter tvätten + att det är en är en stark basisk verkan som pågår länge och som blir allt starkare när trädet med lösningen sugits upp och allt efter som torkar ut och blir mer koncentrerad, tills det blivit bikarbonat av luftens koldioxid (och då kräver dubbla volymen) med tiden - medans ammoniak har inte den verkan utan dunstar iväg fritt ganska fort och med den försvinner alkalieverkan också med detta.
(om jag nu har räknat rätt)
Redigerat:
När man tvättar med högtryckstvätt på trä så skall man spruta 90° mot träet annars ökar risken för träfliser.
Jag tvättar mitt teakdäck på båten med brunsåpa och en mjuk borste, alternativt en scotch-brite.
Klorin eller boracol efteråt för att förhindra påväxt.
Nu är det svårt att få tag I boracol som privatperson men klor funkar.
Jag oljar dock inte efter, det är helt obehandlat.
Klorin eller boracol efteråt för att förhindra påväxt.
Nu är det svårt att få tag I boracol som privatperson men klor funkar.
Jag oljar dock inte efter, det är helt obehandlat.
Jag har halvmask och några organiska filter hemma så lukten bör inte vara något problem.X xxargs skrev:det är väl bara att följa Herr mpm recept innan, dvs 24.5% ammoniak du hittar i byggvaruhandeln och späder med 9 delar vatten för en 2.4% blandning. - sedan går det säkert att labba med både mer och mindre utblandning beroende hur man tål lukten.
kan vara värt att prova med en smula diskmedel i också (har inte kollat själv - så på egen risk) .
prova med en mindre skvätt på en mindre synlig/osynlig ta först - som så man bör göra med all rengöringsmedel/metoder innan man slår på stort.
räkna lite mer på det - 24.5% NH3 (räknat som viktprocent) ger att det är 245 gram NH3/l i lösningen, molvikten är 17 gram för NH3, baskonstanten Kb är 1.8*10⁻⁵
vilket gör att det är 14.4 mol i en liter 24.5% ammoniaklösning.
Säg att vi späder ut det 10 gånger och då bör det innehålla 1.44 mol NH3/l (2.45% ammoniaklösning i vatten)
med pH = 14 - (LOG10(sqr( 1.8*10⁻⁵ * 1.44 mol ))) = 14 - 2.293 = 11.71
pH 11.7 motsvarar en ganska stark utblandning med målarsoda i vatten räknat i alkalitet...
105 gram vattenfri natriumkarbonat löst i 1 liter vatten (1 mol) och med Kb = 0.212*10⁻⁶ ger räknat på samma sätt ca pH av 12.16 ( nu har jag inte matchat in vad exakt mängd med soda den skulle bli för just exakt pH 11.7, men en gissning runt 15 gram vattenfri soda/l)
Och med målarsoda uppsuget i trä ger en massa akalierester som senare kan ge vita bikarbonat-avlagringar med tiden om det inte sköljs och lakas ur i vatten under lång tid efter tvätten + att det är en är en stark basisk verkan som pågår länge och som blir allt starkare när trädet med lösningen sugits upp och allt efter som torkar ut och blir mer koncentrerad, tills det blivit bikarbonat av luftens koldioxid (och då kräver dubbla volymen) med tiden - medans ammoniak har inte den verkan utan dunstar iväg fritt ganska fort och med den försvinner alkalieverkan också med detta.
(om jag nu har räknat rätt)
Om jag tolkar dej rätt så är det ammoniak som är minst risk för fläckar?