Unikt namn
Nog bluffades det tidigare när det fanns en riktig fastighetsskatt. Boyta taxerad som biyta m.m.

Men med taxeringsavgiftstaket strax norr om 1M har det nog blivit mindre sånt.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nog bluffades det tidigare när det fanns en riktig fastighetsskatt. Boyta taxerad som biyta m.m.

Men med taxeringsavgiftstaket strax norr om 1M har det nog blivit mindre sånt.
Fast nu menar jag att det bör bluffas med avdrag som kan göras på kapitalvinsskatten vid deklaration efter en försäljning av en fastighet typ som att det bluffas med vad som gjorts för underhåll och standarthöjningar osv.
 
M
Är det fortfarande max 10 år som gäller för att kunna göra avdrag för förbättringsutgifter? Dvs. sånt som är gjort för mer än 10 år sedan vid försäljningen är inte avdragsgilla? Så var det när jag sålde min lägenhet för +20 år sedan.
 
M Markarbetaren skrev:
Är det fortfarande max 10 år som gäller för att kunna göra avdrag för förbättringsutgifter? Dvs. sånt som är gjort för mer än 10 år sedan vid försäljningen är inte avdragsgilla? Så var det när jag sålde min lägenhet för +20 år sedan.
Vad jag förstått det som kan avdrag göras för renoveringar som ligger fem år bakåt i tiden räknat från försäljningsåret och avdrag för standardhöjningen kan göras för hela ägandetiden men kanske stämmer inte detta?
 
När det gäller förbättringsåtgärder som avser ny-, till- och ombyggnad eller därmed jämställda grundförbättringar (s.k. grundförbättringar) är dessa alltid avdragsgilla under förutsättning att de årligen, tillsammans med eventuella förbättrande reparationer, uppgår till minst 5 000 kr. Den tidsgräns på fem år som gäller för reparationer och underhåll, gäller inte för grundförbättringar. För grundförbättringar görs ingen prövning om de är förbättrande eller medfört ett bättre skick.

Avdragsrätten för utgifter för reparationer och underhåll är lite svårare. För det första gäller en tidsgräns. Utgifterna ska hänföra sig till försäljningsåret eller något av de fem föregående beskattningsåren. För det andra ska åtgärderna ha medfört att fastigheten vid avyttringen är i bättre skick än vid förvärvet. För det tredje krävs att reparationerna och underhållet årligen tillsammans med eventuella ny-, till-, och ombyggnationer eller andra grundförbättringar, uppgår till minst 5 000 kr.

En och samma åtgärd kan innefatta både reparation, för vilken avdrag inte ska medges, och en avdragsgill förbättring.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
När det gäller förbättringsåtgärder som avser ny-, till- och ombyggnad eller därmed jämställda grundförbättringar (s.k. grundförbättringar) är dessa alltid avdragsgilla under förutsättning att de årligen, tillsammans med eventuella förbättrande reparationer, uppgår till minst 5 000 kr. Den tidsgräns på fem år som gäller för reparationer och underhåll, gäller inte för grundförbättringar. För grundförbättringar görs ingen prövning om de är förbättrande eller medfört ett bättre skick.

Avdragsrätten för utgifter för reparationer och underhåll är lite svårare. För det första gäller en tidsgräns. Utgifterna ska hänföra sig till försäljningsåret eller något av de fem föregående beskattningsåren. För det andra ska åtgärderna ha medfört att fastigheten vid avyttringen är i bättre skick än vid förvärvet. För det tredje krävs att reparationerna och underhållet årligen tillsammans med eventuella ny-, till-, och ombyggnationer eller andra grundförbättringar, uppgår till minst 5 000 kr.

En och samma åtgärd kan innefatta både reparation, för vilken avdrag inte ska medges, och en avdragsgill förbättring.
Och om fastigheten renoverats men ändå idag är i sämre skick än då min pappa övertog den hur räknas det då? Förresten har inga renoveringar eller förbättra de åtgärder skett efter att badrummet totalrenoverades hösten 2015. Det åtgärder som skett förutom badrumsrenoveringen är installation av luftvärmepump och indragning av fiber samt under 1990-talet renovering av fyra sovrum samt v-rum och hall där golv samt väggbeklädnad bytts ut eller målats samt att lister och tak målats med undantag från att det i hallen endast målats väggar och tak. Även golv i duschrum har bytts ut samt att någon vägg där har målats. Köksblandare har också bytts ut samt att ett par spisar, varmvattenberedare, disk- och tvättmaskiner har slitits ur under dessa 34 år.
 
M MGA89 skrev:
Och om fastigheten renoverats men ändå idag är i sämre skick än då min pappa övertog den hur räknas det då? Förresten har inga renoveringar eller förbättra de åtgärder skett efter att badrummet totalrenoverades hösten 2015. Det åtgärder som skett förutom badrumsrenoveringen är installation av luftvärmepump och indragning av fiber samt under 1990-talet renovering av fyra sovrum samt v-rum och hall där golv samt väggbeklädnad bytts ut eller målats samt att lister och tak målats med undantag från att det i hallen endast målats väggar och tak. Även golv i duschrum har bytts ut samt att någon vägg där har målats. Köksblandare har också bytts ut samt att ett par spisar, varmvattenberedare, disk- och tvättmaskiner har slitits ur under dessa 34 år.
Skicket i dag har ju inget med avdragen att göra.
Är du berättigad till avdrag så får du göra det oavsett skick på det som renoverats.
Avdrag och skick är två olika saker.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Så det skulle i praktiken kunna vara möjligt att hävda att det ej fanns någon disk- eller tvättmaskin (fast att det egentligen gjorde det) då min pappa köpte fastigheten och att han sedan införskaffat dessa vilket på så sätt gör att det blir möjligt att dra av för dem?
Ja, det skulle vara möjligt. Det är inte någon djup kontroll av detta. Kanske kan du fuska till dig en tusenlapp på detta. Är det värt det?
M MGA89 skrev:
Då bör ju samma gälla för den luftvärmepump som ej fanns 1989 men nu finns.
Ja, den kan man dra av, utan att det ens är fusk. Frågan är om du kan uppskatta vad han betalade för den då.
M MGA89 skrev:
Vidare blör ju även byte undra 1990-talet från heltäckande matta till laminatgolv i fyra av husets rum kanske också räknas som standardhöjning vilket även indragning av fiber 2014 bör göra i så fall.
Fiber ja, heltäckande matta till laminat är väl ingen förbättring?
M MGA89 skrev:
Räknas helkaklat badrum som standardhöjning om det innan endast var tapeter och våtrumsmatta på väggar och golv?
Ja. Om det var våtrumsmatta när din far köpte huset och badrummet sen renoverades så det blir kakel så får du dra av mellanskillnaden, inte hela badrumsrenoveringen.
 
A Argastesnickaren skrev:
Skicket i dag har ju inget med avdragen att göra.
Är du berättigad till avdrag så får du göra det oavsett skick på det som renoverats.
Avdrag och skick är två olika saker.
Nej, faktum är att man bara får tra av renoveringar om de medför att skicket vid försäljning är bättre. Köpte man huset som nytt kan man med andra ord inte dra av för renoveringar alls. Man får dessutom bara dra av för den kvarvarande förbättringen. Man kan således inte dra av hela summan för en 5år gammal renovering.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja. Om det var våtrumsmatta när din far köpte huset och badrummet sen renoverades så det blir kakel så får du dra av mellanskillnaden, inte hela badrumsrenoveringen.
Vadå mellanskillnaden? Du menar den kostnad som nya badrummet hade minus kostnaden för originalbadrummet? Hur sjutton kan jag veta kostnaden för originalbadrummets ytskikt och möbler då min pappa ej ägde fastighet när det satte in? Möjligen kan vara om det står nedtecknat i den hög med handlingar som gavs till min pappa av förra ägaren vid min pappas övertagande av fastigheten.
 
Du kan dra av skillnaden på vad det skulle kostat att installera matta med vad kakel kostade när det gjordes. Det borde gå att hitta uppskattningar baserat på storlek och när det gjordes.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Vadå mellanskillnaden? Du menar den kostnad som nya badrummet hade minus kostnaden för originalbadrummet?
Nej,
Om din pappa renoverat badrummet med våtrumsmatta igen så hade det inte inte varit tillåtet att dra av alls. Givetvis kan du då inte dra av hela badrumsrenoveringen. Du får försöka uppskatta hur mycket mer din far betalade för att få kaklat jämfört med vad han hade fått betala med våtrumstapet. Det är den skillnaden som är förbättringen och det är det du får dra av.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej,
Om din pappa renoverat badrummet med våtrumsmatta igen så hade det inte inte varit tillåtet att dra av alls. Givetvis kan du då inte dra av hela badrumsrenoveringen. Du får försöka uppskatta hur mycket mer din far betalade för att få kaklat jämfört med vad han hade fått betala med våtrumstapet. Det är den skillnaden som är förbättringen och det är det du får dra av.
Och hur ska jag kunna veta vad en våtrumsmatta och tapet kostade år 2015 samt vilka av alla på marknaden han hade valt?
 
Fairlane
M MGA89 skrev:
Och hur ska jag kunna veta vad en våtrumsmatta och tapet kostade år 2015 samt vilka av alla på marknaden han hade valt?
Du får göra en rimlig uppskattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.