M Mortsken skrev:
Är väl bara att putsa tillbaka ifall det behövs?
Den tidens murverk brukar ofta ha mjukare bruk in murningen än rappningen. Eftersom bruket som användes härdar bättre i direktkontakt med luft. Risken är stor att om man renknackar blir det så mycket sprickor att man måste mura om helt och hållet.
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Tyvärr ser det inte ut som jag tänkt. Verkar vara byggd med sämsta tegeln. Kan man få till det där snyggt tror ni? Gillar inte alla småprickar och att de är så släta :(
Jag tycker det ser helt okej ut. Rent av snyggt. Lite rustikt, men snyggt rustikt.

Jag jämför dock med det hus jag håller på att renovera. Ett enkelt torp från förra sekelskiftet.

Putsen på murstocken var mycket dålig. Det lät ihåligt nästan överallt. Jag knackade därför lätt ner all puts.

Jag tänkte att det det blir nog snyggt utan puts! Men det är halva stenar där den knagliga halvan var vänd innåt rummet (säkert av goda skäl, en murstock ska normalt putsas). Det är många stenar med sot på (stenarna var antagligen återanvända från ett tidigare hus). Samt att murstocken var förskräckligt ojämn, en del stenar sticker ut ett par centimeter jämfört med resten.

Jag kommer att putsa murstocken. Den var uppenbarligen inte murad för att visas utan för att ändå gömmas under puts.
 
M Mortsken skrev:
Har inte behandlat det alls än.
Står på to do listan. Har köpt en burk med medel som jag inte minns vad den heter
Detta är det som vi ska använda
Stor behållare av FIXATIV. Ligger på sida, text och grafik. Röd, svart, vit. Delvis suddig och mörk omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den tidens murverk brukar ofta ha mjukare bruk in murningen än rappningen. Eftersom bruket som användes härdar bättre i direktkontakt med luft. Risken är stor att om man renknackar blir det så mycket sprickor att man måste mura om helt och hållet.
Det är väl bara att sätta in ett insatsrör isåfall om man vill ha en vedpanna i framtiden inkopplad på en avputsad murstock? Sotare brukar ju förövrigt älska insatsrör och förorda det framför glidgjutning.
 
Exempel på hur det kan se ut med stenar som är långt ifrån perfekta.
Tycker det ser trevligare ut så här än om det hade varit perfekta stenar och perfekt fogning.

Inomhus, tegelstenpelare, trägolv, modern taklampa, krukväxt, leksaksfigurer på hyllor inmurade i pelaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tegelvägg med viss patina och inbyggd belysning, delvis omgiven av växter och en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med tegelvägg, svarta skåp, trägolv, och integrerade vitvaror. Öppen planlösning mot matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med svarta skåp, tegelväggar, stjärnlampa och suddigt objekt i dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Tyvärr ser det inte ut som jag tänkt. Verkar vara byggd med sämsta tegeln. Kan man få till det där snyggt tror ni? Gillar inte alla småprickar och att de är så släta :(
Kan tillägga att jag finslipat på en av tegelstenarna och den går att göra den mycket finare. Så ska testa slipa en hela sida. Tanken är att jag ska göra grovjobbet och sen ta dit en murare som fogar om och sealar murstocken
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.