64 673 läst · 210 svar
65k läst
210 svar
Tar Bauhaus priset som årets rövbutik?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 372 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 372 inlägg
NEJ du är inte orimligt förbannad på Sisjöbutiken! Jag åker inte dit längre, jag skickar frugan när det är nån grej på rea. Hon har ett bättre psyke än mig, jag har gett upp för det blir fel 9 av 10 gånger i kassan. Det blir Jula eller K-Rauta istället, lite dyrare men mindre krångel.H Hhallden skrev:Köpte en vad jag trodde va en droppslang ifrån Gardena, enbart 1 kvar på hyllan så va kanske lite snabb med att knipa den.
väl hemma tar jag bort pappersbiten som innehåller info samt tar bort 3st plastband. Kopplar på vatten och märker att det är en tät slang, variant där man själv kopplar in ”sprinklers” inte den varianten med ett hål var 15cm.
åker tillbaka och kvinnan bakom disken säger att jag öppnat förpackningen och därför inte i säljbart skick. Hon hänvisar till en text djupt ner på hemsidan att det faktiskt står.
men vart är känslan för kunden? Aldrig vart med om att man inte får lämna tillbaka en produkt med så minimal påverkan, dra bort 100kr och sätt dit 3 nya band
nästa gång jag beställer något överhuvudtaget därifrån så är det online, är man inte nöjd kan man ju bara tejpa ihop skiten å skicka tillbaka produkten och hävda distansköpslagen. Måtte alla fysiska butiker dö iaf Bauhaus.
slangen kostade 600kr
Skall sägas att jag handlat virke och maskiner på Bauhaus ”butiken” sisjön för iaf 100k de senaste 10åren
är jag orimligt förbannad?
Läs mina erfarenheter av Sisjöbutiken https://www.byggahus.se/forum/threads/aldrig-mera-bauhaus.350502/
Men de brukar alla kräva att original förpackningen är i säljbart skick annars får du avdrag.Storsockret skrev:Vet inte hur det är med just bygg, men elektronik är det väldigt vanligt. Alla stora kedjor erbjuder öppet köp även på öppnade varor bortsett från det vanliga dvs hygienartiklar. Även mobiltelefoner är kinkigt i butik, men i övrigt så. Netonnet, elgiganten, media markt, inet osv. Finns såklart andra kategorier också, Ikea, jysk m.m.
Just clas ohlsson som du nämner verkar applicera samma villkor som för distansköplagen även för varor köpta i butik, utöver sin 365 dagars öppet köp (som bara gäller oöppnade produkter).
Men som sagt, säkraste kortet är att handla online.
Om en produkt inte fungerar som förväntat kallas det för en reklamation. det är ju nånting helt annat. Då hamnar kostnaden för återköpet hos tillverkaren och inte direkt på företaget/butiken som vid öppet köp osv.Snubbelin skrev:
Är det sant? Jag visste inte att det gick att köpa iPods längre. Min gamla har börjat krångla och jag skulle verkligen vilja ha en ny. Kan du tipsa om butik? Jag skulle lätt åka de 30 milen till GBG för att köpa en.pacman42 skrev:
Att reservera eller Click & Collect är som att köpa över disk. Skillnaden är att de plockar varan från hyllan åt dig och du går till disken/kassan i varuutlämningen i stället för vanliga kassalinjen.Workingclasshero skrev:
Apropå TS' fall får du som bonus en lagstadgad returrätt om du kör Click & Collect.
Finns många säljare med generösa returregler, Ikea har ju 365 dagar.T TechChad skrev:
Anledningen är inte att vara snälla utan att locka in kunderna i just deras butik. Många kunder på golvet leder till fler affärsavslut.
Öppet köp är en av flera kundfördelar som leder till att vi handlar mer och det är bra för företagen. De vet att de flesta inte vill, behöver, kan eller orkar utnyttja returrätten.
Att säljaren inte "hunnit" få upp rätt information på hemsidan ska ju inte vara kundens problem... Det som stod när ni gjorde affär gällerTomtom79 skrev:Tyvärr håller jag med kören som sjunger Bauhaus lov här. Om jag gör ett misstag, använder prylen så den inte har sitt värde kvar så tar jag smällen och säljer den på blocket/tradera. Skulle inte falla mig in att låta butiken stå för mina misstag!
EN gång har jag dock gjort en "nobelprisare", köpte en dyr skärm online med upphämtning i butik. Eller två köpte vi, just för att testa och välja den vi gillade bäst. Enligt hemsidan var det fritt fram att testa i 14 dagar enligt distansavtalslagen.
När vi skulle returnera den ena påstod de att upphämtning i butik numera räknas som butiksköp och kunde inte ta emot den. Nya riktlinjer i butikskedjan påstod de, hade inte hunnit få upp informationen på hemsidan bara... Vilket mycket riktigt kom någon vecka senare.
De ursäktade sig så mycket i butiken men kunde inte göra något (annat än att rekommendera mig att köpa en med hemleverans och returnera båda sen). De fick ju ta skiten för huvudkontorets nya regler! Tack vare deras uppriktiga ursäkt behöll vi den ena och gjorde som de tipsat om, hade de bara vägrat hade vi gjort likadant med båda och köpt någon annanstans.
synd bara att ikea införde kvito kravS Sir Duke skrev:Finns många säljare med generösa returregler, Ikea har ju 365 dagar.
Anledningen är inte att vara snälla utan att locka in kunderna i just deras butik. Många kunder på golvet leder till fler affärsavslut.
Öppet köp är en av flera kundfördelar som leder till att vi handlar mer och det är bra för företagen. De vet att de flesta inte vill, behöver, kan eller orkar utnyttja returrätten.
Ja det är du.H Hhallden skrev:Köpte en vad jag trodde va en droppslang ifrån Gardena, enbart 1 kvar på hyllan så va kanske lite snabb med att knipa den.
väl hemma tar jag bort pappersbiten som innehåller info samt tar bort 3st plastband. Kopplar på vatten och märker att det är en tät slang, variant där man själv kopplar in ”sprinklers” inte den varianten med ett hål var 15cm.
åker tillbaka och kvinnan bakom disken säger att jag öppnat förpackningen och därför inte i säljbart skick. Hon hänvisar till en text djupt ner på hemsidan att det faktiskt står.
men vart är känslan för kunden? Aldrig vart med om att man inte får lämna tillbaka en produkt med så minimal påverkan, dra bort 100kr och sätt dit 3 nya band
nästa gång jag beställer något överhuvudtaget därifrån så är det online, är man inte nöjd kan man ju bara tejpa ihop skiten å skicka tillbaka produkten och hävda distansköpslagen. Måtte alla fysiska butiker dö iaf Bauhaus.
slangen kostade 600kr
Skall sägas att jag handlat virke och maskiner på Bauhaus ”butiken” sisjön för iaf 100k de senaste 10åren
är jag orimligt förbannad?
Medlem
· Stockholm
· 3 922 inlägg
Tror jag får försöka bli bekväm med det, men undrar om de hjälpt då de hade den hemma när jag kollade saldot OCH ringde för att säkerställa det.S Sir Duke skrev:
Men det har varit så många misslyckanden att köpa i butik på senaste tiden så det får bli att vänja sig att inte få klämma och känna innan köp.
/W
Absolut, allt handlar om att tjäna så mkt pengar som möjligt i en verksamhet.S Sir Duke skrev:Finns många säljare med generösa returregler, Ikea har ju 365 dagar.
Anledningen är inte att vara snälla utan att locka in kunderna i just deras butik. Många kunder på golvet leder till fler affärsavslut.
Öppet köp är en av flera kundfördelar som leder till att vi handlar mer och det är bra för företagen. De vet att de flesta inte vill, behöver, kan eller orkar utnyttja returrätten.
Jag skulle ju själv välja att köpa från en butik (samma produkt) om jag visste att jag kunde lämna tillbaka den även om jag använt den.
Har ett bra exempel, skulle köpa sladdlös dammsugare på den tiden då det var ganska nytt att använda det och man hade dålig koll på hur bra dom var. Gick till Elgiganten bla och dom sa då att det är bara att använda hur mkt du vill, låt barnen prova den också och är ni inte nöjda så lämna tillbaka den. Köpte den från Elgiganten, och nej jag lämna inte tillbaka den då jag var nöjd med den.
Tycker det är en trevlig service (med vissa baksidor) även om dom tjänar mer på det.
Jag håller med dig i sak, men...Drönaren skrev:
Skriver du kilokalorier också?
Det är väl rätt uppenbart att inte en video är i millibytes idag?