M
H Hhallden skrev:
Köpte en vad jag trodde va en droppslang ifrån Gardena, enbart 1 kvar på hyllan så va kanske lite snabb med att knipa den.

väl hemma tar jag bort pappersbiten som innehåller info samt tar bort 3st plastband. Kopplar på vatten och märker att det är en tät slang, variant där man själv kopplar in ”sprinklers” inte den varianten med ett hål var 15cm.

åker tillbaka och kvinnan bakom disken säger att jag öppnat förpackningen och därför inte i säljbart skick. Hon hänvisar till en text djupt ner på hemsidan att det faktiskt står.

men vart är känslan för kunden? Aldrig vart med om att man inte får lämna tillbaka en produkt med så minimal påverkan, dra bort 100kr och sätt dit 3 nya band

nästa gång jag beställer något överhuvudtaget därifrån så är det online, är man inte nöjd kan man ju bara tejpa ihop skiten å skicka tillbaka produkten och hävda distansköpslagen. Måtte alla fysiska butiker dö iaf Bauhaus.

slangen kostade 600kr
Skall sägas att jag handlat virke och maskiner på Bauhaus ”butiken” sisjön för iaf 100k de senaste 10åren

är jag orimligt förbannad?
NEJ du är inte orimligt förbannad på Sisjöbutiken! Jag åker inte dit längre, jag skickar frugan när det är nån grej på rea. Hon har ett bättre psyke än mig, jag har gett upp för det blir fel 9 av 10 gånger i kassan. Det blir Jula eller K-Rauta istället, lite dyrare men mindre krångel.
Läs mina erfarenheter av Sisjöbutiken :D https://www.byggahus.se/forum/threads/aldrig-mera-bauhaus.350502/
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T
H Hhallden skrev:
där har du fel, fått lämna tillbaka åtskilliga saker på en hel del ställen. Ibland är man inte nöjd med produkten helt enkelt.
Elgiganten har tex det som en affärsidé att du får prova produkten och är du inte nöjd är det bara att lämna tillbaka inom X dagar (tror 30).
 
Storsockret Storsockret skrev:
Vet inte hur det är med just bygg, men elektronik är det väldigt vanligt. Alla stora kedjor erbjuder öppet köp även på öppnade varor bortsett från det vanliga dvs hygienartiklar. Även mobiltelefoner är kinkigt i butik, men i övrigt så. Netonnet, elgiganten, media markt, inet osv. Finns såklart andra kategorier också, Ikea, jysk m.m.

Just clas ohlsson som du nämner verkar applicera samma villkor som för distansköplagen även för varor köpta i butik, utöver sin 365 dagars öppet köp (som bara gäller oöppnade produkter).

Men som sagt, säkraste kortet är att handla online.
Men de brukar alla kräva att original förpackningen är i säljbart skick annars får du avdrag.
 
Snubbelin Snubbelin skrev:
Jag köpte en produkt på Biltema som skulle göra framlamporna rena och fina, fungerade inte så den lämnade jag tillbaka utan problem fast halva flaskan var andvänd
Snubbelin
Om en produkt inte fungerar som förväntat kallas det för en reklamation. ;) det är ju nånting helt annat. Då hamnar kostnaden för återköpet hos tillverkaren och inte direkt på företaget/butiken som vid öppet köp osv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg har man haft problem med returnerade iPods i plomberade förpackningar. Problemet är bara att det är en billig kopia som ligger i de returnerade lådorna. Nästa kund får kämpa ett tag innan butiken accepterar att de har gjort bort sig.
Är det sant? Jag visste inte att det gick att köpa iPods längre. Min gamla har börjat krångla och jag skulle verkligen vilja ha en ny. Kan du tipsa om butik? Jag skulle lätt åka de 30 milen till GBG för att köpa en.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
P P.Bjrk skrev:
Är det sant? Jag visste inte att det gick att köpa iPods längre. Min gamla har börjat krångla och jag skulle verkligen vilja ha en ny. Kan du tipsa om butik? Jag skulle lätt åka de 30 milen till GBG för att köpa en.
dom tillverkas ju inte ens längre
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Om det vore så skulle jag stå mitt kast, den fanns faktiskt "enligt" dem när jag kom till butiken 45 minuter senare, 11 på förmiddagen en vardag.
Jag gillar att handla över disk, men när det börjar misslyckas gång på gång får jag väl göra som du säger i fortsättningen :)
Att reservera eller Click & Collect är som att köpa över disk. Skillnaden är att de plockar varan från hyllan åt dig och du går till disken/kassan i varuutlämningen i stället för vanliga kassalinjen.

Apropå TS' fall får du som bonus en lagstadgad returrätt om du kör Click & Collect.
 
T TechChad skrev:
Elgiganten har tex det som en affärsidé att du får prova produkten och är du inte nöjd är det bara att lämna tillbaka inom X dagar (tror 30).
Finns många säljare med generösa returregler, Ikea har ju 365 dagar.

Anledningen är inte att vara snälla utan att locka in kunderna i just deras butik. Många kunder på golvet leder till fler affärsavslut.

Öppet köp är en av flera kundfördelar som leder till att vi handlar mer och det är bra för företagen. De vet att de flesta inte vill, behöver, kan eller orkar utnyttja returrätten.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr håller jag med kören som sjunger Bauhaus lov här. Om jag gör ett misstag, använder prylen så den inte har sitt värde kvar så tar jag smällen och säljer den på blocket/tradera. Skulle inte falla mig in att låta butiken stå för mina misstag!

EN gång har jag dock gjort en "nobelprisare", köpte en dyr skärm online med upphämtning i butik. Eller två köpte vi, just för att testa och välja den vi gillade bäst. Enligt hemsidan var det fritt fram att testa i 14 dagar enligt distansavtalslagen.

När vi skulle returnera den ena påstod de att upphämtning i butik numera räknas som butiksköp och kunde inte ta emot den. Nya riktlinjer i butikskedjan påstod de, hade inte hunnit få upp informationen på hemsidan bara... Vilket mycket riktigt kom någon vecka senare.

De ursäktade sig så mycket i butiken men kunde inte göra något (annat än att rekommendera mig att köpa en med hemleverans och returnera båda sen). De fick ju ta skiten för huvudkontorets nya regler! Tack vare deras uppriktiga ursäkt behöll vi den ena och gjorde som de tipsat om, hade de bara vägrat hade vi gjort likadant med båda och köpt någon annanstans.
Att säljaren inte "hunnit" få upp rätt information på hemsidan ska ju inte vara kundens problem... Det som stod när ni gjorde affär gäller
 
S Sir Duke skrev:
Finns många säljare med generösa returregler, Ikea har ju 365 dagar.

Anledningen är inte att vara snälla utan att locka in kunderna i just deras butik. Många kunder på golvet leder till fler affärsavslut.

Öppet köp är en av flera kundfördelar som leder till att vi handlar mer och det är bra för företagen. De vet att de flesta inte vill, behöver, kan eller orkar utnyttja returrätten.
synd bara att ikea införde kvito krav
 
M maria01 skrev:
synd bara att ikea införde kvito krav
Aha

Ett sätt att runda det är att välja digitalt kvitto till sin e-post.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Köpte en vad jag trodde va en droppslang ifrån Gardena, enbart 1 kvar på hyllan så va kanske lite snabb med att knipa den.

väl hemma tar jag bort pappersbiten som innehåller info samt tar bort 3st plastband. Kopplar på vatten och märker att det är en tät slang, variant där man själv kopplar in ”sprinklers” inte den varianten med ett hål var 15cm.

åker tillbaka och kvinnan bakom disken säger att jag öppnat förpackningen och därför inte i säljbart skick. Hon hänvisar till en text djupt ner på hemsidan att det faktiskt står.

men vart är känslan för kunden? Aldrig vart med om att man inte får lämna tillbaka en produkt med så minimal påverkan, dra bort 100kr och sätt dit 3 nya band

nästa gång jag beställer något överhuvudtaget därifrån så är det online, är man inte nöjd kan man ju bara tejpa ihop skiten å skicka tillbaka produkten och hävda distansköpslagen. Måtte alla fysiska butiker dö iaf Bauhaus.

slangen kostade 600kr
Skall sägas att jag handlat virke och maskiner på Bauhaus ”butiken” sisjön för iaf 100k de senaste 10åren

är jag orimligt förbannad?
Ja det är du.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Att reservera eller Click & Collect är som att köpa över disk. Skillnaden är att de plockar varan från hyllan åt dig och du går till disken/kassan i varuutlämningen i stället för vanliga kassalinjen.

Apropå TS' fall får du som bonus en lagstadgad returrätt om du kör Click & Collect.
Tror jag får försöka bli bekväm med det, men undrar om de hjälpt då de hade den hemma när jag kollade saldot OCH ringde för att säkerställa det.
Men det har varit så många misslyckanden att köpa i butik på senaste tiden så det får bli att vänja sig att inte få klämma och känna innan köp.

/W
 
T
S Sir Duke skrev:
Finns många säljare med generösa returregler, Ikea har ju 365 dagar.

Anledningen är inte att vara snälla utan att locka in kunderna i just deras butik. Många kunder på golvet leder till fler affärsavslut.

Öppet köp är en av flera kundfördelar som leder till att vi handlar mer och det är bra för företagen. De vet att de flesta inte vill, behöver, kan eller orkar utnyttja returrätten.
Absolut, allt handlar om att tjäna så mkt pengar som möjligt i en verksamhet.
Jag skulle ju själv välja att köpa från en butik (samma produkt) om jag visste att jag kunde lämna tillbaka den även om jag använt den.

Har ett bra exempel, skulle köpa sladdlös dammsugare på den tiden då det var ganska nytt att använda det och man hade dålig koll på hur bra dom var. Gick till Elgiganten bla och dom sa då att det är bara att använda hur mkt du vill, låt barnen prova den också och är ni inte nöjda så lämna tillbaka den. Köpte den från Elgiganten, och nej jag lämna inte tillbaka den då jag var nöjd med den.
Tycker det är en trevlig service (med vissa baksidor) även om dom tjänar mer på det.
 
S
Drönaren Drönaren skrev:
Ja visst har du rätt om detta!
Men som gammal fysiklärare är det viktigt tycker jag att skriva rätt prefix, och att skilja på stora och små bokstäver. så lilla m (0.001 = milli) och stora M (1000000 = Mega) skiljer sig med en faktor på hela 1000000000 G (Giga). En ganska stor skillnad, eller hur?
Jag håller med dig i sak, men...
Skriver du kilokalorier också?
Det är väl rätt uppenbart att inte en video är i millibytes idag?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.