Joukko skrev:
Har nu kopplat in min hemmagjorda TVA men tycker det inte blir riktigt varmt vatten. Har nu ca 55-60 i toppen av tanken men få knappt ut fingervarmt. Vad kan detta bero på?
Lägg upp bilder på vilka grejor du använt dig av. :)
 
Kör med en B3-12-30, ligger väl på ca 60kW. Flödet på kalla sidan kan man ju inte göra något åt, då får man ju knappt fram något vatten. :) Jag har testat öka pumphastigheten på varma sidan och ökat termostaten men tycker det inte blir något bättre. Hur ska man kopplat in alla anslutningar? Jag har nu kallt vatten inkopplat bredvid varma vattnet som kommer från tank topp (hett vatten) och utgående vv vid retur till tank. Kanske skulle vara tvärtom? Kallt vatten vid retur till tank och vv vid inlopp från tank topp.
 
Jag får lägga upp bild imorgon. Jag kör med en Grundfoss cirk. pump, Baxis flowswitch, termostat Grundfoss Ravi och tillhörande rakt ventilhus (R20).
 
Det låter som du kopplat bakfram. Vattenflödena skall "mötas" genom växlaren annars kan du bara få ut hälften av temperaturen i tanken.
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
exerg skrev:
Det låter som du kopplat bakfram. Vattenflödena skall "mötas" genom växlaren annars kan du bara få ut hälften av temperaturen i tanken.
Stämmer, det är lätt att göra tankrvurpa kring detta.
 
Man måste också koppla så att flödet går åt rätt håll i växlaren, finns det inte någon märkning på den? Hittade en bild på Amazon , är det en sån du har?
 
  • 51XuZuGfS+L.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo men det står hur den ska kopplas på specifikationen: "Kreislauf": F3(in) till F1(ut) och F2(in) till F4(ut) i den strömningsriktningen
F3/F4 är med utvändig gänga och F2/F4 är invändig gänga på länken du angav.
Kopplar du tvärtom på strömningsriktningen blir det, vad jag förstår, sämre effekt.
 
Strömningsriktningen brukar vara av marginell betydelse, huvudsaken är att flödena möts.
 
Det är utvändig gänga på alla anslutningar.

Jag får nu ut ca 48°C på varmvattnet, i tanken är det ca 56°C i toppen. Ska man ha lägsta varrvtal inställt på pumpen?
 
Vill du få så varmt som möjligt ska du köra pumpen på max, men då får du också sämre returtemp till tanken. Har du ingen termisk ventil som stryper primären när du har nått önskad VV temp?
 
Jag har en termostat, likadan som Baxi använder i sina TVA.
 
Då kan du köra pumpen max det gör inget. Viktigast är som sagt att du kopplat flödena motströms.
 
GK100 skrev:
Då kan du köra pumpen max det gör inget. Viktigast är som sagt att du kopplat flödena motströms.
Ja, han kan köra den på max, men behöver ju inte köra den hårdare än nödvändigt. Det är ju beroende på pump viss skillnad på 3:an och 1:an i elförbrukning. Jag skulle nog böja mig med att ha ok temp vid max vv flöde på ett tappställe och försöka trimma för lår retur till acken.

Styr du pumpen med tidrelä, flödesgivare, rörelsedeckare eller nått annat fiffigt?
 
Det är omkopplat nu. Jag kör med Baxis flowswitch för att starta pumpen. Jag får prova fram lite inställningar. Termostaten står nu på 3, får se hur det funkar. Baxi rekommendera mellan 2,5 -3 för att få ut 50°C.

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.