Tänkte köra med TVA till min ack tank för att få ut varmvatten. Vad ska man köra med? Tycker att dem jag har sett ligger så högt i pris. Finns kanske något utomlands att köpa.

Jocke
 
Baxis 33:a är väl bra? Eller hade dom slutat med den kanske..

Vad ska du ha det till för system? Ved eller Pellets?
 
Jag kör med ved. Baxis båda finns kvar. Lite över 10200kr kostar 53:an och 33:an kostar ca 9200kr.
Tänkte om det fanns billigare någonstans.
Jag behöver även en laddomat 21-60 och dessa är bra mycket billigare på Ebay Tyskland men det var ingen som skickade till Sverige. :-/

Jocke
 
Jag blev sugen på att bygga en själv efter att fått ett PM med länk mm till ett hemmagjort TVA. Undrar vilken plattvärmeväxlare kan köra med? Gärna en liten och smidig. Kanske kommer beställa från tex Tyskland eftersom euron är billig. :) Vilken storlek på pumpen ska man ha?
 
Funderar också på att bygga en själv men inte förrän nästa år eftersom jag har fullt upp med husbygget. Posta gärna tips och ideer längs vägen. :)
 
Vvx behöver väl inte vara större än nån kW lr? Då borde det ju inte bli så stora fysiska mått heller... Hur har ni tänkt o styra det? Ska det gå mest hela tiden behöver ju pumpen inte heller va så stor för att hålla varmt i slingan heller.
 
Tänkte göra något liknande Baxis stora. Har för mig att den ligger på ca 50kW.
 
Finns det någon speciell anledning att cirkulationspumpen sitter på varma sidan i tex Baxis TVA?
 
Ingen som vet? Går det inte lika bra att sätta den på kalla sidan?
 
Finns ingen anledning till det, snarare bättre på kalla sidan om man kan välja.
 
Det går väl lättare att pumpa varmt vatten, men i och för sig så är det försumbart när det gäller något så litet som en cirkulationspump.
 
Bra för pumpens livslängd med lägre temp, dessutom mindre risk för kavitation och därför även bättre pumpning vid givna förutsättningar.
 
Jag fick bara plats med pumpen på kalla sidan, så det fick bli där. ;)
 
Har nu kopplat in min hemmagjorda TVA men tycker det inte blir riktigt varmt vatten. Har nu ca 55-60 i toppen av tanken men få knappt ut fingervarmt. Vad kan detta bero på?
 
För liten vvx, för högt flöde på kalla sidan eller för lågt på varma sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.