Eftersom jag har prompt vägrat "New England" i hela huset så tycker jag nog att jag kan få släppa loss galenskapen i gäststugan. Då får gästerna lite extra (vad de upplever som) marin känsla. Jag har lite olika förslag men är inte helt nöjd. Kanske finns någon bra åsikt eller förslag på annan tapet på forumet. Tapeten skall ha marin/new england style och vara av non-wowen. Jag och maken tycker helt olika - vilket iofs inte har någon praktisk betydelse i detta fallet.

Var i tapetaffären och tittade på lite olika märken och fastnade för två.

Från Boråstapeter finns kollektionen Marstrand:
marstrand emblem.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min favorit. I mina ögon är det lagom maritimt och lite trevligt med den randiga bakgrunden.
marstrand fyr.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Makens favorit. Trevligt med fyr och fiskmås men kanske blir lite för mycket i en liten gäststuga?

Sen har vi Living-Walls med kollektionen "New England" (vad annars):
living walls emblem tapetserat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min billighetsfavorit. Kostar bara hälften av vad tapeterna från Boråstapeter gör. Maken gillade inte denna alls.
living walls surfing and sailing tapetserat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Makens billighetsfavorit. Känns väldigt maskulin och har dessutom massor av struktur.

Förslag idéer tack!
 
Äh, tapeter!

Du skall naturligtvis inte ha tapeter utan en vitmålad träpanel.

Helst en sån där med ett par mm mellanrum mellan brädorna, så de övernattande gästerna blir vansinniga av att leta efter myggorna som gömmer sig i springorna.

Kul att, när de kommer inraglande efter en sömnlös myggjagarnatt, fråga dem med ett soligt leende: Sovit gott :)


Lite som golvet på den nedersta bilden alltså.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Akahigi
"I det här fallet"?

Jag skulle måla istället för billiga tapeter. Tapeter, de ska vara dyra och snygga :)

De där var riktigt fula :)

Fler förslag!
 
Akahigi
Man kan väl inte sätta upp en tapet som det står surfing & sailing på?
 
Väljer du en tapet med mycket mönster/färg som fyr/mås skulle jag satt den som fond och sedan en enfärgad i resten av rummet. Du får då ett "lugnare" rum men ändå något som livar upp.
Sätter du den som fond bakom sänggaveln blir den välkomnande när man kommer in i rummet.
 
Jag skulle valt något liknade som i resten av huset....att ha flera teman i samma hus blir bara rörigt.....
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle valt något liknade som i resten av huset....att ha flera teman i samma hus blir bara rörigt.....
Precis, däremot som fond kan man tillåta sig att variera lite vildare. Men man ska då placera fonderna så att de inte syns samtidigt.
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle valt något liknade som i resten av huset....att ha flera teman i samma hus blir bara rörigt.....
Gäststuga... :x
 
Akahigi skrev:
Tapeter, de ska vara dyra och snygga :)
Då behöver du inte ödsla din tid i denna tråd. ;) Jag tycker aldrig att prislappen har någonsomhelst betydelse för om något skall in i mitt hus eller ej. Vi kommer aldrig ha samma smak.
 
Jag vill ha tips om lite kitchig new england style tapeter som skall vara easy up i en gäststuga.

Jag får svar om hur fula tapeterna i inlägget är och att jag skall måla, sätta panel och sen välja en stil som hör ihop med resten av huset? Inte en siffra rätt. Var det lill-lördag igår?
 
mariatherese skrev:
Jag vill ha tips om lite kitchig new england style tapeter som skall vara easy up i en gäststuga.

Jag får svar om hur fula tapeterna i inlägget är och att jag skall måla, sätta panel och sen välja en stil som hör ihop med resten av huset? Inte en siffra rätt. Var det lill-lördag igår?
Som man frågar får man svar....;)
Välj ut några alt var som ni sedan lottar mellan...
 
Du har rätt. Det här är inte rätt forum.
 
Akahigi skrev:
Man kan väl inte sätta upp en tapet som det står surfing & sailing på?
Tycker att Akahigi har alldeles rätt i sitt ifrågasättande.

Det blir väl mer låtsas-New England med dessa tapeter fyllda med "New England-symboler".

Ta till exempel tapeten med signalflaggor, rattar och fyrar.
Sätt dessa symboler på lite accessoarer som kuddar, eller i en tapetbård. Inte i tusental över hela väggarna.

Här har vi lite "äkta" New England:
0612_havens-stead-main-l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



PS
Har en affärskontakt i Marblehead, en liten stad utanför Boston, i hjärtat av New England.
I fiskaffären säljs mest lobster, dvs. hummer :)

Nå väl, det mest speciella med huset var vad som låg under kudden i gästrummets säng:
Senaste numret av Hustler :surprised:
 
Akahigi
mariatherese skrev:
Då behöver du inte ödsla din tid i denna tråd. ;) Jag tycker aldrig att prislappen har någonsomhelst betydelse för om något skall in i mitt hus eller ej. Vi kommer aldrig ha samma smak.
Jag menar mer att New England på en tapet är lite svårt att få till med Boråstapeter. Bättre då kanske att ta något enklare tema. ?

Sedan spårar jag inte riktigt NE i förslagen... Knockonwoods bild är ju ett exempel på hur det kan se ut. Boråstapeter New England is not.

Så det är inte prislappen i sig, snarare att försöka ha förutsättningarna för att lyckas med sig i köpet.
 
Saken är den att New England i Sverige nästan alltid innebär något ganska kitchigt. Där jag bor, i ett gammalt kustsamhälle är det överhuvudtaget ett ganska stort no-no enligt min personliga smak.

Det är därför jag inte har den stilen alls i huset (trots att sommargästerna runtomkring tror att bara för att man ser havet så måste ha liggande panel). Däremot så vill jag ta i lite i gäststugan. Jag vill göra New England så som den stilen ser ut i Sverige. Det passar faktiskt mycket bättre som ironisk inredning i ett gammalt fiskarsamhälle på västkusten.

För övrigt är Boråstapeterna lika dyra som Ralph Lauren i samma stil... men jag tror inte att ni förstår. För ni tar New England på största allvar... det kan jag inte göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.